آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

هشدار رئیس دادگاه لاهه به ترامپ؛ امریکا در ارسال کالا به ایران اخلال ایجاد نکند



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,رئیس دادگاه لاهه
نماینده ایران در سازمان ملل خواستار همراهی جهان با رأی لاهه شد. 

رئیس دادگاه لاهه به امریکا هشدار داد هیچ‌گونه اخلالی در ارسال کالا از جمله دارو، موادغذایی، کشاورزی و تسهیلات هوایی به ایران ایجاد نکند.

 

عبدالقوی یوسف که روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارشی از اقدامات انجام شده این دیوان در طول یکسال گذشته را ارائه می‌کرد، با اشاره به شکایت ایران در این نهاد تأکید کرد که تحریم‌هایی که امریکا بر ایران تحمیل می‌کند بخصوص در حوزه کالاهای ضروری از قبیل دارو، غذا و تسهیلات هوایی می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی داشته باشد و در نتیجه موردی اضطراری است. به گزارش ایرنا، رئیس دیوان لاهه با بیان اینکه «امریکا با تحریم‌های خود بخش‌هایی از معاهده مودت را نقض کرده» از این کشور خواست هر چه سریعتر و به‌صورت داوطلبانه تحریم‌ها را لغو کند. رئیس دادگاه لاهه همچنین افزود پرداخت‌ها نیز نباید شامل هیچگونه محدودیتی باشد. وی تأکید کرد: امریکا باید اطمینان بدهد که به هیچ شکلی اقدامی در راستای دور زدن حکم دادگاه در این پرونده نخواهد کرد و تضمین بدهد که این رفتار و نقض عهدنامه ۱۹۵۵ تکرار نخواهد شد.

 

یوسف در ادامه نظر دیوان را به این شرح اعلام کرد: خواسته دادگاه این است که دو کشور اختلاف را طی روند صلح‌آمیز حل و فصل کنند و نقض‌هایی که ایران از سوی امریکا عنوان کرده است، می تواند بخشی از معاهده باشد.  همزمان با هشدار رئیس دادگاه لاهه، سفیر و نماینده دائم کشورمان درسازمان ملل، جامعه جهانی را به اجرای رأی دیوان بین‌المللی فرا خواند و دولت‌ها را از کمک به دولت خاطی برحذر داشت. به گزارش ایسنا، غلامعلی خوشرو خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها از سوی آن کشور را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و مغایر با اصول منشور از جمله اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها دانست و گفت که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله مؤثر و حقوقی با سیاست‌های استکباری امریکا در نقض قواعد حقوق بین‌الملل و برای حفظ حقوق کشورمان بر اساس موافقتنامه دو جانبه با امریکا، به دیوان بین‌المللی دادگستری مراجعه کرده و خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان شد.

 

وی با اشاره به رأی لاهه در این باره اظهار کرد: تصمیم اجماعی دیوان، بر غیر قانونی بودن تحریم‌های امریکا بر ضد مردم و کشور گواهی می‌دهد. دیوان در قرار الزام‌آور خود تصریح کرده است که این قرار موجد تعهدات حقوقی بین‌المللی برای طرف‌های دعوا خواهد بود. امریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هر گونه عدم پایبندی آن کشور مستوجب مسئولیت بین‌المللی است. دیوان از طرفین دعوا خواسته است از اقداماتی که موجب وخامت یا گسترش دعوا شود اجتناب کنند. خوشرو در مجمع عمومی سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که تحریم‌های امریکا در زمره اقدامات ممنوعه‌ای قرار می‌گیرد که موجبات گسترش دعوا را فراهم ساخته و از نظر دیوان اقدامات متخلفانه بین‌المللی محسوب خواهد شد.

 

11 مهر امسال بود که لاهه در مرحله صدور حکم ابتدایی گفت این دیوان صلاحیت رسیدگی به دعوای ایران علیه امریکا را دارد و از امریکا خواست تا موانع صدور اقلامی چون دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی، لوازم کشاورزی، قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری و خدمات فنی مورد نیاز آن را رفع کند. در این حکم مقدماتی از ایران و امریکا خواسته شده بود «‏از هر اقدامی که ممکن است اختلاف جاری نزد دیوان را تشدید یا طولانی یا حل و فصل آن را ‏پیچیده کند، خودداری کنند». رئیس دیوان لاهه نیز تأکید کرد که باید تحریم کالاهای انسان‌دوستانه امریکا علیه ایران متوقف شود.چند ماه پیش دولت ایران به دیوان لاهه شکایت برد و امریکا را متهم کرد که با بازگرداندن تحریم‌ها علیه کشورمان عهدنامه مودت ۱۹۵۵ بین دو کشور را نقض کرده است.

 

ساعتی بعد از صدور این حکم، وزیر امور خارجه امریکا از خروج ایالات متحده از «عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» بین ایالات متحده و ایران خبر داد که ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ شمسی در تهران بین ایالات متحده و دولت ایران به امضا رسیده بود. دو هفته پیش بود که سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خروج امریکا از پیمان مودت و آخرین وضعیت پس از حکم موقت دادگاه لاهه علیه امریکا، گفت: یادداشت کتبی امریکا برای خروج از پیمان مودت را دریافت کرده‌ایم. بهرام قاسمی اما در عین حال افزود: خروج امریکا از پیمان مودت حداقل یکسال زمان می‌برد و ما تمهیداتی را در داخل اندیشیدیم که متعاقب آن، اقدامات حقوقی انجام خواهیم داد.

 

 روزنامه ایران   

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------