آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

رویترز گزارش داد: واشنگتن به دنبال اتحاد اعراب برای مقابله با ایران است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  ,جنگ یمن
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد: واشنگتن بر این باور است که به اندازه کافی بر ریاض نفوذ دارد تا از این ابزار بتواند برای پایان دادن به جنگ یمن و سپس بازسازی اتحاد اعراب برای مقابله با ایران استفاده کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ائتلاف تحت رهبری عربستان که با نیروهای حوثی مورد حمایت ایران در یمن می‌جنگد، روز پنج شنبه در پاسخی آشکار در برابر فشارهای انگلیس و آمریکا یکی از حملات خود به شهر حدیده را متوقف کرد. این امر نشان می‌دهد که فشارها بر ریاض در شرایطی که ماجرای کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی هنوز نامعلوم است، تاثیر گذاشته است.

 

کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول در روز دوم نوامبر واکنش‌های جهانی در پی داشته و این کشور را در معرض تحریم‌های احتمالی قرار داده و به چهره محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آسیب زده است.

 

چهار منبع آگاه که با این موضوع در ارتباط هستند، می‌گویند واشنگتن بر این باور است که نفوذ بیشتری بر ریاض در شرایطی دارد که متحدش برای اصلاح چهره محمد بن سلمان تلاش می‌کند و می‌خواهد از این نفوذ برای پایان دادن به جنگ یمن و سپس بازسازی اتحاد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) علیه ایران استفاده کند.

 

واشنگتن روز پنج‌شنبه برای حفظ فشار بر ریاض ۱۷ مقام سعودی را در ارتباط با پرونده خاشقجی تحریم کرد و سناتورهای آمریکا نیز پیش نویس قانونی را ارائه دادند که در صورت تصویب شدن فروش سلاح به عربستان را به دلیل قتل خاشقجی و جنگ یمن ممنوع می‌کند.

 

هیتر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن در موضوعات یمن و قطر با متحدان منطقه‌ای خود، ازجمله عربستان همکاری دارد، گفت: اتحاد حاشیه خلیج (فارس) برای منافع مشترکمان مبنی بر مقابله با نفوذ ایران، مقابله با تروریسم و تضمین آینده موفقیت‌آمیز شرکای ما در منطقه ضروری است.

 

به گزارش رویترز، آمریکا به عربستان به عنوان یک بازیگر حیاتی در تلاش‌هایش برای ایجاد اتحاد در منطقه خلیج (فارس) جهت مقابله با نفوذ ایرن در منطقه خاورمیانه می‌نگرد. مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز بلافاصله پس از قتل خاشقجی به ریاض سفر کرد.

 

اما اتحاد اعراب حاشیه خلیج (فارس) که از نظر واشنگتن یک سد در برابر ایران است، زمانی‌ که عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط تجاری و حمل‌ونقل خود را با دوحه به بهانه حمایت از تروریسم و روابطش با ایران را قطع کردند فروپاشید.

 

یک منبع مطلع از سیاست‌های واشنگتن در این باره گفت: آنها در حال از بین بردن فرصت پایان دادن به مناقشه قطر هستند.

 

دو نفر از این منابع آگاه گفتند که واشنگتن پیش از آنکه تحریم‌های جدید علیه ایران از روز پنجم نوامبر اعمال شود خواهان اتحاد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای مقابله با ایران بود.

 

اکنون غرب امیدوار است که باتوجه به اظهارات بن سلمان درباره تقویت اقتصاد قطر در یک نشست در ۲۵ اکتبر روابط ریاض با دوحه بهبود یابد اما منابع آگاه می‌گویند که ولیعهد سعودی از هر اقدامی که به عنوان ضعف او در شرایطی تلقی شود که برای بیرون آمدن از تنش دیپلماتیک بر سر قتل خاشقجی تلاش‌ می‌کند، پرهیز دارد.

 

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از منابع آگاه افزود: در این میان، امارات متحده عربی نیز کماکان به‌طور قوی از ولیعهد سعودی در برابر ایران، اصلاحات اقتصادی و اجتماعی‌اش حمایت می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------