آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

ائتلاف ضدایرانی ترامپ در آستانه از هم پاشیدن است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ائتلاف ضدایرانی ترامپ
«تریتا پارسی» بنیانگذار و رییس «شورای ملی ایرانیان» در آمریکا، در یادداشتی با اشاره به شکست سیاست ضدایرانی واشنگتن نوشت: «ائتلاف ضدایرانی ترامپ با عربستان و اسرائیل»، در حال فروپاشی است. 

به گزارش ایرنا، در این یادداشت که در تارنمای آمریکایی «ان بی سی نیوز» منتشر شده، آمده است: هر سه ستون سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای تحت فشار قرار دادن ایران در معرض خطر قرار گرفته اند .

 

نخست این که قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستان، روابط واشنگتن و ریاض را با بزرگترین بحران در طول تاریخ روبه رو کرده است. آمریکا برای مدت ها چشم خود را به روی مشارکت عربستان در اشاعه تروریسم بسته بود، اما حفاظت بی شرمانه ترامپ از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی که به اعتقاد «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) دستور این قتل را صادر کرده، می تواند اشتباهی فاحش تلقی شود.

 

پارسی افزود: جلسه این هفته سناتورهای جمهوریخواه با «جینا هاسپل» رئیس «سیا»، برای آن ها تردیدی در مورد نقش بن سلمان در قتل خاشقچی باقی نگذاشت. اما حتی اگر جمهوریخواهان در مورد ادامه روابط کنونی با عربستان طرف ترامپ را بگیرند، دمکرات ها اجازه بازگشت روابط به حالت اولیه را نخواهند داد.

 

به نوشته پارسی، افزون بر این که مخالفت هایی در مورد همدستی آمریکا با عربستان در جنگ یمن، نقض حقوق بشر و حقوق زنان وجود دارد، عربستان نیز با کاهش تولید نفت تنها نقشی که در راهبرد ترامپ در مورد ایران داشت را تحت الشعاع قرار داده است.

 

وی نوشت: دوم، اسرائیل در پشت پرده نقش مهمی در سیاست ترامپ در قبال ایران ایفا کرده و می کند. «بنیامین نتانیاهو» کانال اصلی ارتباطی میان بن سلمان و «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ بوده است. اقدامی که راه را برای هماهنگی نزدیک میان عربستان و اسرائیل فراهم کرد که برای آمریکا به معنای شوریدن علیه ایران بود.

 

وی اضافه کرد: اما نتانیاهو در زمان حاضر درگیر آینده سیاسی خود است. دادستان های اسرائیلی در هفته جاری بار دیگر پیشنهاد دادند تا علیه وی اعلام جرم شود و این احتمال وجود دارد که با سقوط نتانیاهو، انتخابات زودهنگام در اسرائیل برگزار شود. هرچند که چندان محتمل نیست که نفر بعدی در اسرائیل سیاست چندان متفاوتی را در مورد ایران اتخاذ کند، اما ممکن است همچون نتانیاهو چنان بی قید وشرط ترامپ و ولیعهد سعودی را نپذیرد. چنین چیزی می تواند شکافی خطرناک در جبهه عربستان-آمریکا-اسرائیل علیه ایران به وجود آورد.

پارسی نوشت: سوم این که، قدرت مانور سیاسی شخص ترامپ نیز در معرض خطر است. با توجه به نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا (که دمکرات ها را بر مجلس نمایندگان آمریکا مسلط می کند)، ترامپ با موانع سیاسی بزرگتری روبه رو خواهد شد. احتمال آن وجود دارد که همه چیز از مالیات ها و رابطه وی با عربستان گرفته تا سیاستش در مواجهه با ایران را مورد بررسی قرار گیرد. اگر ترامپ به دفاع از خود در داخل آمریکا وادار شود، شاید دیگر نتواند ایران را در اولویت قرار دهد.

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ترامپ وعده داده بود که ارزش ریال ایران به سقوط خود ادامه داده و صادرات نفت این کشور به صفر خواهد رسید، اما ارزش ریال ایران به ثبات رسیده و دولت ترامپ ناچار شد هشت کشور اروپایی و آسیایی را از تحریم های نفتی ایران معاف کند.

 

به گزارش «نیویورک تایمز»، آمریکا طرحی 2 میلیارد دلاری ریخته بود تا اقتصاد ایران را بی ثبات کند، با استفاده از فضای مجازی این کشور را به ناآرامی کشانده و مردم را نسبت به توان جمهوری اسلامی به بقا، بی اعتماد کند. اما شواهد متعددی مبنی بر شکست خوردن طرح ترامپ وجود دارد.

 

پارسی نوشت: اکنون در ایران نسبت به ریاض و واشنگتن اعتماد بیشتری نسبت به آینده وجود دارد. ترامپ هرچه در چنته داشت برای ایران رو کرد، اما به جایی نرسید. افزون بر این، با راه افتادن سازوکار ویژه مالی اروپا برای مقابله با تحریم های ضدایرانی آمریکا، ضربه فلج کننده دیگری به سیاست ترامپ در قبال تهران وارد خواهد شد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------