آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

نشریه آتلانتیک: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پیروزی برای ایران است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ترامپ
نشریه آتلانتیک در گزارشی تحلیلی درباره تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه آن را یک پیروزی برای ایران برشمرد.

به گزارش ایسنا، نشریه آتلانتیک در یادداشت خود با عنوان "ترامپ یک پیروزی به ایران اعطا می‌کند" با اشاره به اینکه دونالد ترامپ در موضوعات مختلف سیاست خارجی همچون اروپا، ناتو، روسیه و جنگ‌ها در عراق و افغانستان به میزان زیادی رئیس جمهور قبلی کشورش را دنبال کرد، نوشت: اما زمانی که پای ایران به میان می‌آید، روسای جمهور پیشین و فعلی آمریکا دو قطب کاملا متضاد هستند. ترامپ بر این باور بود که توافق هسته‌ای با ایران، یعنی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بدترین توافق تا به امروز بوده است. وی توافق را کنار گذاشت و تحریم‌ها (علیه ایران) را بازگرداند و به نظر می‌آمد که  آماده است تا با ایران در سوریه، یمن و حتی عراق که رئیس جمهور تاکنون علاقه زیادی به آن نشان نداده است، مقابله کند اما تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و به‌طور همزمان کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان و عراق که احتمالا به زودی کارمندان خود در این کشور را کاهش می‌دهد، تلاش‌های دولت برای مهار ایران را نابود کرده است.

 

در ادامه این یادداشت به قلم مارک دوبوویتز رئیس بخش تحریم و اموال غیرقانونی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و رئول مارک گرشت کارشناس ارشد این اندیشکده وابسته به صهیونیست‌ها، با ادعای اینکه ایران، روسیه، رئیس‌جمهور سوریه، حزب‌الله لبنان، برخی شیعیان عراق و رئیس‌جمهور ترکیه ازجمله کسانی هستند که از خروج آمریکا از سوریه منتفع می‌شوند و اردن، اسرائیل، مردم سوریه، کردهای عراق، اعراب سنی، مخالفان حزب‌الله در لبنان، بخش بزرگی از شیعیان عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس از این تصمیم ضرر می‌کنند ، آمده است: با نگاه به کسانی که از این تصمیم نفع می‌برند و آنهایی که متضرر می‌شوند، کاملا مشخص می‌شود که منافع آمریکا تارومار شده است.

 

نشریه آتلانتیک همچنین با اشاره به سخنرانی مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا در 21 مه 2018 در بنیاد هریتیج که در آن استراتژی جدید درقبال ایران را تشریح کرد، نوشت: واشنگتن چندان هم در مقابله با تهران موفقیت‌آمیز عمل نکرده و تنها در مواردی دشواری‌هایی را برای مقامات ایران و وابستگان آن ایجاد کرده است. 12 شرطی که پمپئو در این استراتژی برای ایران تعیین کرد تنها نشان داد که آمریکا دست بردار نیست و کمپین فشار حداکثری در راه است اما اکنون روشن است که سخنرانی وزیر امورخارجه برای ترامپ که احتمالا هرگز آن را نخوانده، انتظار بیش از حدی بوده است.

 

همچنین آتلانتیک در یادداشت خود با بررسی تلاش‌های پمپئو، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل و ژنرال مک مستر وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ و حتی جیمز متیس وزیر دفاع این کشور برای اعمال فشاری غیر از تحریم بر ایران تاکید کرد که اکنون سیاست دولت آمریکا درقبال ایران تنها روی تحریم متمرکز شده است.

 

در ادامه این یادداشت آمده است که تحریم‌ها به عنوان یک ابزار سیاست خارجی نتایج بسیار زیادی برای آنها دارد اما تحریم‌ یک استراتژی نیست. اگر این تحریم‌ها موجب شود آمریکایی‌ها از فکر کردن به دیگر عوامل مورد نیاز برای مقابله با جمهوری اسلامی دست بردارند، تبدیل به یک توهم، انتخابی جذاب و کم‌هزینه برای کسانی می‌شوند که حاضر نیستند بپذیرند آنها دیگر شهامت و صبوری برای شرکت در بازی بیرحمانه خاورمیانه را ندارند. بدون استفاده از ابزارهای مکمل قدرت ملی، تحریم‌ها تنها همان هدفی را محقق می‌کنند که دیپلماسی هسته‌ای و برجام برای اوباما (رئیس‌جمهور پیشین آمریکا) انجام داد: آنها در حال کتمان کردن عقب‌نشینی مداوم ما هستند.

 

این نشریه آمریکایی با اشاره به موضع‌گیری رهبر معظم انقلاب زمان پیروزی ترامپ در انتخابات  ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: وی در آن زمان پیش‌بینی کرد که ممکن است ترامپ به وعده‌ای که داده است، عمل کند؛ خروج از خاورمیانه. باوجود افرادی همچون بولتون، پمپئو و جیمز متیس این وعده ترامپ بعید به نظر می‌رسید اما رهبری ایران از آنجایی که می‌تواند نقاط قوت و ضعف دشمنان و دوستان خود را ببیند و از آن بهره ببرد، ظاهرا به درستی دشمن خود را ارزیابی کرده است؛ تمایل ترامپ برای خلاص شدن از خاورمیانه عمیق است.

 

آتلانتیک با تاکید بر اینکه ترامپ فاقد یک چشم‌انداز کلان است، نوشت: خروج ترامپ، سیاست او در قبال ایران را به شدت تضعیف کرده است که پیامی حاکی از خستگی، بی‌ثباتی، درماندگی و ترس را منتقل می‌کند. وی همچنین متحدان آمریکا در منطقه را تضعیف کرده است و احتمالا کردهایی را که همراه با ما در سوریه جنگیده‌اند وامی‌دارد تا از ایران و روسیه بخواهند که از آنها محافظت کنند. عجیب و غریب است که بسیاری از آمریکایی‌ها شاید باور دارند که آنچه برای ایران خوب است احتمال دارد برای آمریکا نیز خوب باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------