آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

نگرش امریکایی به تحولات عراق با نگرش ایرانی ناهمخوان است



اخبار, اخبار سیات خارجی,نگرش امریکایی به تحولات عراق


 اخبار سیاست خارجی - زارعی ؛
نگرش امریکایی به تحولات عراق با نگرش ایرانی ناهمخوان است

امریکایی‌ها دنبال این هستند که خواست غیر منطقی خود را با تهدید دولت عراق در بغداد به کرسی بنشانند؛ بنابراین، به طور طبیعی باید حضور کری نشان نظم باشد، ولی رسانه‌ها روی اختلافات عراق و امریکا اشاره می‌کنند؛ بنابراین، ماهیت حمایتی و ثبات بخش در این سفر مورد توجه قرار نگرفته است. مقامات عراقی نیز با انتقاد از امریکایی‌ها، نشان دادند ‌خواستار سفر کری نبودند و این سفر را فاقد اهمیت راهبردی می‌دانند.

بحران و نارامی در عراق همچنان ادامه دارد، حال آنکه در روزهای اخیر، زمزمه‌هایی از همکاری ایران و عراق در حل بحران عراق به گوش می‌رسید که البته با تکذیب صریح ایران پایان یافت.

به گزارش «تابناک»، وزیر خارجه آمریکا، امروز برای رایزنی درباره بحران امنیتی عراق وارد بغداد شد و به محض ورودش با نوری مالکی دیدار کرد.

کری در سخنانی گفته بود: آمریکا می‌خواهد ‌عراقی‌ها رهبرانی داشته باشند که قدرت را تقسیم کرده و هیچ کس را به حاشیه نرانند.

مقامات آمریکایی اظهار کردند، پیش‌بینی نمی‌شود، کری از مالکی بخواهد تا از پست نخست‌وزیری عراق استعفا دهد، بلکه وی نخست وزیر و دیگر مسئولان عراقی را ترغیب می‌کند تا دولت ملی با حضور اهل تسنن و کردها تشکیل دهند.

شبکه سومریه نیوز عراق گزارش داده است، کری با نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیدار کرد، ولی جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده است.

در همین زمینه، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با تابناک به بررسی موضع امریکایی‌ها و سفر کری، وزیر خارجه امریکا به عراق پرداخته است.

زارعی در آغاز بیان کرد: آنچه ‌امریکایی‌ها در عراق پیگیری می‌کنند، با آنچه ایران در عراق پیگیری می‌کند، کاملا متفاوت است. آقای جان کری، پیش از سفر به عراق به صراحت گفته ‌ایرانی‌ها می‌دانند ما در عراق چه چیزی می‌خواهیم و ایرانی‌ها هم می‌دانند ‌ما در عراق به دنبال چه هستیم و چه چیزی خواسته ماست.

بنابراین کاملا روشن است که نگرش امریکا به تحولات عراق با نگرش ایرانی کاملا ناهمخوان است. امریکایی‌ها به دنبال این هستند که نظم عراق را در هم بریزند. البته این خواسته جدید امریکایی‌ها نیست. رئیس جمهور امریکا در انتخابات عراق به صراحت اعلام کرد، باید نظم عراق تغییر کند و وضع کنونی متوقف شود. البته این اتفاق نیفتاد و همان گروهی که در مقطع قبل اکثریت را در دست داشت، قدرت را به دست گرفت و امروز نیز همان گروه، اکثریت قاطع‌تری  ‌دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بنابراین امریکایی‌ها آشکارا خواستار تغییر سیاسی عراق هستند، به گونه ای که ‌اوباما اعلام کرد، هر گونه کمک امریکا به عراق، مستلزم کناره‌گیری ‌مالکی از قدرت است. جمهوری‌خواهان در امریکا نیز بر همین مسأله تأکید دارند. هم‌پیمانان امریکا نیز در منطقه همین نگاه را به مسأله دارند. عربستان، ترکیه و اردن نیز به دنبال تغییر سیاسی در عراق هستند.

بنابراین امریکایی‌ها خواهان تغییر قدرت در عراق هستند؛ حال آنکه منطق امریکایی‌ها منطق نادرستی است، زیرا اکثریت کنونی، اکثریتی است که با رأی مردم به قدرت رسیده‌‌ است، حال آنکه مردم بر روی کار ماندن این دولت تأکید داشته‌اند؛ اکثریتی که با ر‌أی مردم روی کار آمده، تنها با رأی مردم کنار می‌رود.

زارعی گفت: خط جمهوری اسلامی در عراق مبتنی است‌ بر اینکه ارتش و تمامیت ارضی عراق و قانون اساسی این کشور مورد تأکید قرار بگیرد. باید ساختاری که مردم عراق دست‌کم یک میلیون شهید دادند،‌ حفظ شود و اگر قرار است، اصلاح و تغییری شود، به دست مردم نه با فشار امریکایی‌ها باشد.

بنابراین کاملا روشن است که خط جمهوری اسلامی مبتنی بر کمک به مردم و حفظ دستاوردهای مردم است. خط امریکایی نیز تغییر قدرت نه به شیوه دمکراتیک، بلکه به شیوه قهر‌آمیز است.

این استاد دانشگاه در رابطه با علت حضور جان کری در عراق گفت، امریکایی‌ها دنبال این هستند که خواست غیر منطقی خود را با تهدید دولت عراق در بغداد به کرسی بنشانند؛ بنابراین، به طور طبیعی باید حضور کری نشان نظم باشد، ولی رسانه‌ها روی اختلافات عراق و امریکا اشاره می‌کنند؛ بنابراین، ماهیت حمایتی و ثبات‌بخش در این سفر مورد توجه قرار نگرفته است. مقامات عراقی نیز با انتقاد از امریکایی‌ها نشان دادند، خواستار سفر کری نبودند و این سفر را فاقد اهمیت راهبردی می‌دانند.

زارعی در پایان گفت: طرح تقسیم عراق به ضرر اهل سنت تمام می‌شود، زیرا اهل سنت 18 درصد مردم عراق را تشکیل می‌دهند و ظرفیت مناطق سنی نشین ‌موقعیت متزلزلی دارد. البته داعشی‌ها به دنبال تجزیه هستند، ولی اهل تسنن عراق، خواستار جدایی نیستند. ناگفته نماند که فدرالیزم برای اهل سنت منافعی دارد؛ بنابراین، شاید عراق ‌به سمت فدرالی برود.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------