آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

چرا شایعه پس دادن هواپیماهای عراقی جدی گرفته شد؟(+عکس)




 اخبار سیاست خارجی - چرا شایعه پس دادن هواپیماهای عراقی جدی گرفته شد؟

در حالی که روز گذشته رسانه‌های دولتی ترکیه مدعی شدند ایران، 130 فروند هواپیمای قدیمی عراق که از 20 سال پیش در ایران بوده‌اند را با مهمات پیشرفته به این کشور باز گردانده است، قاسم عطا سخنگوی نیروهای مسلح عراق این ادعا را تکذیب کرد و آن را دروغ محض دانست. چرا شایعه پس دادن هواپیماهای عراقی جدی گرفته شد؟

به گزارش «تابناک»، برای شیعیان مبارز عراقی نداشتن نیروی هوایی و بی‌دفاع بودن در برابر آن خاطراتی تلخ را به همراه دارد. شیعیان عراقی که به همراه کردهای عراق در مارس و آوریل 1991 در جریان قیام موسوم به انتفاضه شعبانیه عملا کنترل چهارده استان از 18 استان عراق را از اختیار رژیم صدام خارج کرده بودند، به وسیله هلی‌کوپترهای ارتش صدام در هم شکسته شدند که در توافق تسلیم صدام به نیروهای غربی بر خلاف هواپیماهای ارتش عراق مجوز پرواز دریافت کرده بودند.

البته حمله اول آمریکا به عراق در سال 1991 و بعد از اشغال کویت توسط صدام مقدمه روند کاهش توان تسلیحاتی رژیم بعث نیز بود. نیروی هوایی ارتش بعث که در جریان جنگ تحمیلی قدرت آن به خصوص با حمایت شوروی و فرانسه رو به افزایش گذاشته بود، از سال 1991 در سراشیبی سقوط قرار گرفت و پس از حمله آمریکا و متحدینش به عراق در سال 2003، عملا از بین رفت.

نیروی هوایی عراق در جنگ سال 1991 حدود 250 فروند هواپیمای نظامی خود را در جریان حمله متحدین از دست داد. تقریبا ده درصد این تعداد در هوا هدف قرار گرفت و نود درصد آن روی زمین و در جریان حملات متحدین از بین رفت. آمار منابع خارجی نشان می‌دهد که 137 فروند هواپیمای عراقی برای در امان ماندن از حملات به ایران پناه بردند و ایران آن را به عنوان بخشی از خسارت تحمیل شده توسط صدام به ایران در جریان جنگ تحمیلی نگاه داشت. به نظر می‌رسد اماری رسمی از منابع ایران در مورد کیفیت و تعداد این هواپیماها وجود نداشته باشد.

منابع آمریکایی 137 فروند هواپیمای فراری به ایران را شامل 40 فروند سوخوی 22 و 24 فروند سوخوی 24، هفت فروند سوخوی 25 و چهار فروند سوخوی 20 ساخت شوروی سابق همراه با 24 فروند میراژ فرانسوی، 15 فروند ایلیوشین 76 که هواپیمایی ترابری است و 12 فروند میگ 23 و 4 فروند میگ 29 می‌دانند.

ظاهرا بیشتر این هواپیماها چندان به کار نیروی هوایی ایران نمی‌آمده است و بنا به مطالب منابع غربی اکنون به جز بعضی از ایلیوشین‌های باری، میراژهای فرانسوی، سوخوی 24 و 25 و احتمالا میگ‌های 29 که با تعمیر و بهینه‌سازی در ناوگان هوایی ایران به خدمت گرفته شده‌اند، سایر هواپیماها در انبار نگهداری می‌شود.

در آستانه حمله غرب به عراق در سال 2003، از حدود 180 فروند هواپیمای جنگی عراق تنها نیمی از آنها قابلیت پرواز را داشتند. کشورهای سابق عضو یوگسلاوی با نقض تحریم‌های سازمان ملل به صدام در زنده نگاه داشتن نیروی هوایی‌اش کمک می‌کردند ولی از همین معدود هواپیماهای قدیمی نیز در جریان تهاجم غربی به عراق استفاده‌ای نشد. بعضی از آنها در بیابان‌های عراق و در زیر زمین پنهان شدند و پس از پایان حمله به عراق، هر چه که از آنها باقی مانده بود، نابود شد.

عراق احیای نیروی هوایی خود را از سال 2004 آغاز کرد و قراردادهایی را برای خرید هلی‌کوپتر و هواپیما از کشورهای شرقی و غربی منعقد کرد. برنامه‌های آموزش خلبانان عراقی برای پرواز با جنگنده‌های آمریکایی اف-16 بخشی از قرارداد خرید 36 فروند از این هواپیماها از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین بود که تاکنون تنها یک فروند آن به عراق تحویل داده شده است.

در غیاب هواپیماهای جنگی، عملیات هوایی ارتش عراق اکنون بیشتر به هلی‌کوپترهایی متکی است که کشورهای مختلف خریداری شده است.

تهاجم سریع تروریست‌های داعش، فوریت نیاز عراق به نیروی هوایی را نشان داد تا هم مانع تحرک نیروهای داعش شود و هم در شرایط روانی درگیری‌های این کشور نقشی جدی ایفا کند. در حالی که گمانه‌زنی‌ها از احتمال کمک نیروی هوایی امریکا به دولت عراق حکایت داشت، دیوید پترائوس طراح استراتژی‌های دولت بوش در عراق به صحنه آمد و هشدار داد که آمریکا نباید به نیروی هوایی شیعیان عراق تبدیل شود.

 

اخبار ,اخبار سیاست خارجی,هواپیماهای عراق

 
نیاز ارتش عراق به پشتیبانی هوایی به نظر بسیار جدی می‌رسد. در حالی که ظاهرا دخالت هوایی در درگیری با داعش، تاثیری قطعی بر روند تحرکات داعش خواهد داشت، آژانس خبری دولتی آناتولی که به دولت ترکیه یعنی یکی از حامیان اصلی داعش در سوریه و عراق وابسته است، در خبری که عراقی‌ها آن را کذب محض دانستند، مدعی شد ایران هواپیماهای قدیمی عراق را بازگردانده است.

منابع عراقی خبر دروغ برگرداندن هواپیماهایی که تعدادی از آنها دیگر قابلیت پرواز را هم ندارند و تعدادی دیگر هم نمی‌توانند هیچ کمکی به ایران بکنند را بخشی از نمایش درگیری دولت عراق با تروریست‌های داعش به عنوان یک درگیری شیعه و سنی می‌دانند. حمایت دولت و رسانه‌های ترکیه از داعش همچنان ادامه دارد.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------