آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

موضع جدید کشورهای غربی درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران



اخبار, اخبار سیاست خارجی,سانتریفیوژهای ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - ادعای منابع اسرائیلی؛
موضع جدید کشورهای غربی درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران

یکی از موضوعات مهمی که در چند دور اخیر مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 مطرح بوده، بحث حجم برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران و شمار سانتریفیوژهای ایران بوده است؛ موضوعی که دو طرف به شدت درباره آن دچار اختلاف‌نظرند؛ اما به تازگی، برخی منابع اسرائیلی مدعی شده‌اند، موضع غرب درباره این مسأله تا اندازه‌‌ای تغییر کرده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» با انتشار مطلبی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ می‌نویسد، رژیم اسرائیل نگران است که قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران، موضع خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران را تغییر داده و در این زمینه از خود انعطاف نشان دهند.

به نوشته این روزنامه، نگرانی اصلی مقامات اسرائیلی، این است که کشورهای عضو گروه 1+5 موضع خود را در برابر یکی از مسائل کلیدی مطرح در مذاکرات، یعنی شمار سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند برای غنی‌سازی اورانیوم از آن‌ها استفاده کند، تغییر دهند.

بنا بر ادعای این مقامات، اعضای گروه 1+5 اشاره کرده‌اند، بر خلاف موضع اولیه خود مبنی بر اینکه ایران می‌تواند تنها چند صد سانتریفیوژ را برای کار غنی‌سازی مورد استفاده قرار دهد، اما آن‌ها اکنون مشکلی با اینکه ایران از چند هزار سانتریفیوژ برخوردار باشد ندارند.

به نوشته ‌هاآرتص، مقامات اسرائیلی گفته‌اند، از موضع آمریکا درباره برخی موضوعات مطرح در مذاکره با ایران، از جمله موضوع رآکتور هسته‌ای اراک و ذخیره کنونی اورانیوم غنی شده در ایران راضی هستند؛ اما درباره تغییر موضع غرب درباره موضوع تعداد سانتریفیوژهای ایران اظهار نگرانی می‌کنند.

یک مقام اسرائیلی در این زمینه گفته: «یک ماه پیش، قدرت‌های جهانی موضع بسیار سرسختانه‌ای ‌در موضوع غنی‌سازی اورانیوم ابراز کرده و تنها با برخورداری ایران از یک توانایی نمادین غنی‌سازی با 300 تا 500 سانتریفیوژ موافق بودند؛ اما پس از آخرین دور، ما از این نگرانیم که قدرت‌ها به ایران گفته‌اند، این کشور می‌تواند شمار بسیار بیشتری از سانتریفیوژها را ‌داشته باشد».

به گفته این مقام، برآوردهای اطلاعاتی رژیم اسرائیل، حاکی از آن است که موضع کنونی غرب در موضوع سانتریفیوژها، بر امکان برخورداری ایران از 2 تا 4 هزار سانتریفیوژ استوار است.

وی می‌گوید: «در این صورت، ایران توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را حفظ می‌کند». در همین راستا و در چند روز ‌مانده تا آغاز دور جدید مذاکرات، رژیم اسرائیل، گفت‌و‌گوهایی ‌با نمایندگان 1+5 درباره این موضوع انجام خواهد داد.

گفتنی است، این ادعاهای مقامات اسرائیلی درباره دیدگاه غرب نسبت به تعداد سانتریفیوژهای ایران، در حالی بیان می‌شود که ایران آشکارا تأکید کرده، موضوع تعداد سانتریفیوژها، باید بر پایه نیازهای هسته‌ای ایران تعریف شود که این نیازها نیز در طول زمان متغیر خواهد بود.

بنابراین، هم‌‌اکنون ایران 19 هزار سانتریفیوژ‌ دارد که این تعداد‌ با برنامه‌های کشور برای تولید انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای همخوانی دارد. در ادامه نیز باید متناسب با نیازها، این تعداد ‌بازتعریف شود. به این ترتیب، موضع غرب درباره این مسأله، چه چند صد سانتریفیوژ باشد و چه 2 تا 4 هزار، با دیدگاه و موضع اعلامی ایران و حتی با واقعیت موجود در کشور فاصله زیادی دارد.
 اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------