آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

شروط جدید سناتورهای آمریکایی برای برداشتن تحریم‌های ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,تحریم‌های ایران


 اخبار سیاست خارجی - شروط جدید سناتورهای آمریکایی برای برداشتن تحریم‌های ایران

در حالی که تنها چند روز دیگر به پایان ضرب الاجل اولیه تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع هسته ای باقی مانده، عناصر تندرو و جنگ طلب آمریکایی بار دیگر تلاش خود برای افزایش فشار بر ایران را شدت بخشیده اند. در این زمینه، دو تن از سناتورهای سرشناس آمریکایی طرحی را شامل برخی درخواست ها از ایران تدوین و ارائه نموده اند.

به گزارش «تابناک»، به فاصله چند روز مانده تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع هسته ای (20 ژوئیه)، تقابل کنگره و دولت آمریکا بر سر این موضوع بار دیگر اوج گرفته و این بار، در قالب درخواست های دو تن از سناتورهای تندروی این کشور از ایران نمود پیدا کرده است.

به نوشته سایت نشریه «فارن پالیسی» رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام، عضو کمیته کنترل تسلیحات سنا، در نامه ای برای دیگر نمایندگان، از آن ها خواسته اند مجموعه شرایطی را برای توافق نهایی هسته ای با ایران وضع و اعلام نمایند. شرایطی که می تواند روند مذاکرات را از آنچه که هست نیز پیچیده تر کند.

از جمله درخواست های مطرح شده از سوی این دو سناتور این است که هرگونه توافقی با ایران، مشتمل بر یک دوره «حداقل 20 ساله» راستی آزمایی و بازرسی از تأسیسات و فعالیت های هسته ای ایران باشد. آن ها همچنین خواستار این هستند که بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران به صورت سر زده انجام گیرد و آژانس به همه تأسیسات، اشخاص و اسنادی که در ایران لازم ببیند، دسترسی داشته باشد.

در این نامه، با طرح این ادعا که ایران سال ها جامعه بین المللی را درباره برنامه هسته ای خود فریب داده، آمده است که بر همین اساس، باید روند نظارت بر برنامه هسته ای ایران شدت پیدا کند. این دو سناتور همچنین تهدید کرده اند تا زمانی که ایران با دوره 20 ساله راستی آزمایی برنامه هسته ای خود موافقت نکند، کنگره آمریکا تحریم های موجود علیه این کشور را از میان بر نخواهد داشت.

گفتنی است این نامه که مخاطب اصلی آن رئیس جمهور آمریکاست، از حمایت قوی لابی صهیونیستی آمریکا (آیپک) برخوردار است. در حال حاضر، این نامه در اختیار دیگر سناتورها قرار گرفته و تا روز چهارشنبه به آن ها فرصت داده شده تا در صورت تمایل، نسبت به امضای نامه و همراه شدن با این درخواست ها اقدام کنند.

اما این اقدام در حالی از سوی دو سناتور مذکور صورت می گیرد که مذاکرات هسته ای ایران در وین، هم اکنون در مرحله بسیار حساسی به سر می برد و کارشناسان بر این باورند که با توجه به نوع درخواست های مطرح در نامه منندز و گراهام، این نامه در عمل در راستای بر هم زدن مذاکرات عمل خواهد کرد. به هر حال، این اقدام را می توان جدیدترین تلاش کنگره آمریکا برای ضربه زدن به مذاکرات هسته ای ایران ارزیابی کرد.
  اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------