آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

متن کامل بیانیه اشتون و ظریف درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای



اخبار سیاست خارجی - نشست خبری مشترک ظریف و اشتون برگزار شد
آزادسازی 2.8 میلیارد دلار ایران و تبدیل اورانیوم 20 درصد به سوخت
عراقچی معاون وزیر خارجه ایران گفت: در 4 ماه آینده (دوره تمدید مذاکرات) مبلغ 2800 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران آزاد می‌شود. چهار قسط هرکدام به مبلغ 500 میلیون دلار و دو قسط هریک به مبلغ 400 میلیون دلار است که از اول ماه آگوست -دهم مرداد- به فاصله هر سه هفته، به ایران پرداخت خواهد شد.... ایران نیز اورانیوم غنی شده 20 درصد خود را که قبلا در 6 ماه اول توافق ژنو به اکسید تبدیل کرده بود، به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند.
 
آغاز پنجمین روز مذاکرات و ادامه نگارش توافق نامه
مذاکره کننده ایران با 1+5 گفت: فاصله قابل توجهی درباره برخی موضوعات اساسی باقی مانده که به تلاش بیش‌تر نیاز دارد.

به گزارش «تابناک»، دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران جمعه شب در یک نشست خبری مشترک با کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با قرائت بیانیه‌ای افزود: ما همراه کشورهای 1+5 به طور فشرده برای رسیدن به برنامه اقدام مشترک جامع با اشاره به توافق ژنو تلاش کردیم.

وی گفت: ما جلسات مختلفی در اشکال مختلف و در فضای سازنده برگزار کردیم تا به راه‌حلی دست یابیم که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران در مسیر صلح‌آمیز باقی می‌ماند.

ظریف اظهار کرد: ما با برگزاری جلسات با حضور وزیران خارجه مذاکرات را تشدید کردیم تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند. پیشرفت ملموسی داشتم و برای تدوین متن کار کردیم اما فاصله قابل توجهی درباره برخی موضوعات اساسی باقی مانده که به تلاش بیش‌تر نیاز دارد. به همراه وزیران خارجه دیگر تصمیم گرفتیم اجرای برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 ادامه دهیم. ایران و سه +3 تاکید می‌کنند که اجرای تمامی تعهدات‌شان را به طور موثر و به موقع ادامه می‌دهند.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: با جدیت برای توافق جامع جلسات خود را در هفته‌های آینده برگزار خواهیم کرد.

از سرگیری ماراتون مذاکرات از چند هفته دیگر تا سوم آذرماه
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف بیانیه مشترکی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 منتشر کردند. متن کامل این بیانیه را اشتون در این نشست خواند که به شرح زیر است:

«به همراه وزیران امور خارجه 3+3 تصمیم گرفته ایم اجرای تدابیر برنامه اقدام مشترک را تا 24 نوامبر 2014 (3 آذر 1393) که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در این برنامه است، ادامه دهیم. ایران و 3+3 مجددا تاکید می کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را به صورت موثر و بموقع ادامه خواهند داد.

ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک، در اولین فرصت ممکن جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته های آینده برگزار خواهیم کرد.

طی چند هفته گذشته، ما تلاش های خود را بصورت فزاینده از جمله از طریق حضور فعال وزرا و معاونین وزرای امور خارجه 3+3 که روز 13 ژوییه 2014 به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند، تشدید کردیم. گرچه ما پیشرفت های ملموسی در برخی از موضوعات داشته و مشترکا برای تدوین یک متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده ایم، لکن هنوز فاصله قابل توجهی در باره برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.

ما جلسات مختلفی به شکلهای گوناگون و در فضایی سازنده برگزار کردیم تا به یک راه حل جامع درازمدت مورد توافق مشترک دست یابیم که تضمین کند برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود. ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای 3+3 (انگلیس، فرانسه، آلمان، ایالات متحده امریکا، روسیه و چین) بصورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصل از تصویب و اجرای روان برنامه اقدام مشترک 24 نوامبر 2013 توسط طرفین تلاش کردیم.

اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته‌ای

 

ما از دولت اتریش و از سازمان ملل متحد هم بخاطر حمایت فوق العاده آنها برای میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگزاریم.»

یک مذاکره کننده ارشد ایرانی گفت: اختلاف‌های عمیقی درباره مسایل مختلف وجود دارد و همان‌طور که قبلا گفتیم شروع به نوشتن متن پیش‌نویس کردیم و پیشرفت خوبی به لحاظ متن داشتم اما در محتوا اختلاف باقی است و 35 درصد مسائل باقی مانده که شامل مسایل کلیدی است.

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران بامداد شنبه در پایان مذاکرات «وین 6» در جمع خبرنگاران ایرانی ادامه داد: همه از این که اراده جدی در طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل وجود دارد به این نتیجه رسیدند که باید مذاکرات ادامه پیدا کند. ما برای ادامه مذاکرات منعی نداشتیم و می‌توانستیم طبق توافق ژنو ادامه دهیم اما با توجه به گام اول توافق ژنو باید روند تمدید می‌شد. در سه روز آخر به این جمع‌بندی رسیدیم که باید درباره تمدید گام اول توافق ژنو بریم و اگر تمدید نمی‌شد به طور خودکار همه چیز به شش ماه قبل باز می‌گشت.

عراقچی اظهار کرد: ایران در 4 ماه آینده 25 کیلوگرم از اورانیومی که به اکسید تبدیل کرده را به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند. هم‌چنین قرار است 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در شش قسط آزاد شوند.

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد که غنی‌سازی و میزان و ظرفیت آن مهم‌ترین اختلاف نظر بین ایران و 1+5 است و راکتور اراک، تاسیسات فردو و تحقیق و توسعه دیگر موارد اختلافی را تشکیل می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر موارد اختلافی بین ایران و 1+5 دوره زمانی گام پایانی و حرکت ایران به سمت صنعتی شدن است. از پرانتزها کم شده اما آن‌هایی که مانده از موضوعات مهم هستند. الان با یک متن 8 تا 9 صفحه‌یی مواجه‌ایم که دو برابر این صفحات ضمیمه دارد.

عراقچی با اشاره به موضوع لغو تحریم‌ها گفت: درباره لغو تحریم‌ها و جدول مورد نظر آن ما معتقدیم همه تحریم‌ها باید یک‌دفعه رفع شوند. تحریم‌ها نباید تقسیم شوند؛ یعنی همه تحریم‌ها نفتی و بانکی باید یک‌جا برداشته شوند نه این که آن‌ها را به انواع تحریم‌ها تقسیم کنند. دوره اعتمادسازی لزوما با دوره لغو تحریم‌ها یکی نیست.

او تصریح کرد: بیش‌ترین میزان اختلافات ایران با آمریکاست و به طور طبیعی بیش‌ترین مذاکره نیز با آن‌ها صورت می‌گیرد؛ البته بین اعضای 1+5 هماهنگی وجود دارد و ما انتظار داریم آن‌ها مواضع واحد داشته باشند.

 اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------