آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

نشنال اینترست: ممکن است تمدید مذاکرات به شکست گفتگوها منتهی شود



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات  ایران و 1+5


نشنال اینترست:
ممکن است تمدید مذاکرات به شکست گفتگوها منتهی شود/چرا چین از حامیان توافق هسته ای است؟

با تمدید مذاکرات هسته ای ایران برای یک دوره چهار ماهه دیگر، به گروه پنج به علاوه یک و ایران فرصت تازه‌ای برای رسیدن به توافق هسته‌ای داده شده است.

به گزارش «تیک»، اخبار و گزارش‌های مربوط به این مذاکرات نشان می‌دهد طرف‌های شرکت کننده پیش از رسیدن به توافق، اختلافات اساسی برای مصالحه دارند. ممکن است تمدید مذاکرات تنها به تمدیدهای بیشتر یا حتی خروج کامل از مذاکرات منتهی شود اما احتمال رسیدن به توافق هسته‌ای و قرار گرفتن ایران در مسیر پیوستن دوباره به جامعه بین‌المللی وجود دارد. هر توافق هسته ای پیچیدگی‌های اولیه دیپلماتیک و امنیتی برای آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی ایجاد خواهد کرد اما تاثیر بلند مدت چنین توافقی به نفع منافع ملی آمریکا خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید: رسیدن به توافق به آغاز روند کاهش تحریم‌ها کمک خواهد کرد اما این روند در ابتدا آهسته خواهد بود، در نهایت کاهش خواهد یافت و تاثیر آن در سراسر آسیای مرکزی قابل ملاحظه خواهد بود. چین سال گذشته طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم جدید را عنوان کرد که از طریق ساخت شبکه های ریلی و خط لوله های انتقال انرژی به توسعه تجارت و امور زیربنایی از آسیای مرکزی گرفته تا مدیترانه کمک خواهد کرد.

 

این کمربند اقتصادی خط مشی راهبردی مهمی است که برای چین اولویت دارد و این کشور باید ایران را به زنجیره سرمایه گذاری خود به منظور دسترسی به مدیترانه متصل کند. در واقع ، ایران از مهمترین موقعیت  در طرح چین برخوردار است. چین پیشتر سرمایه گذاری در کشورهای آسیای مرکزی را آغاز و به تازگی سرمایه گذاری 30 میلیارد دلاری خود را در قزاقستان اعلام کرده است اما توسعه اساسی از جمله دسترسی به ذخایر انرژی ایران و نوسازی تاسیسات زیر بنایی انرژی آن مستلزم کاهش یا حتی لغو رژیم تحریم هاست.

ایران برای چین مهم است به همین دلیل چین یکی از طرفداران توافق جامع هسته ایست.

نشنال اینترست افزود: ورای برنامه های چین برای ایران و آسیای مرکزی ، تغییر و تحول در جایگاه بین المللی ایران تاثیر بزرگی بر منطقه خواهد داشت و در صورت کاهش یا لغو رژیم تحریم ها ، حجم مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت و موجب ترقی اقتصاد همه کشورهای مذکور خواهد شد.

 

ایران امکان دسترسی به مسیرهای تجارت دریایی را برای آسیای مرکزی فراهم خواهد کرد که این مسئله به رونق بیشتر بازارهای آنها کمک خواهد کرد و به کشورهایی نظیر افغانستان فرصت خواهد داد که پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی روی پای خود بایستد که این امر برای تقویت مناسبات دوجانبه میان تهران و کابل ضروری خواهد بود. فرصت‌های اقتصادی که ایران در این سناریو فراهم خواهد کرد به جمهوری‌های آسیای مرکزی امکان می‌دهد در تجارت خارجی خود تنوع و امکان انتخاب بیشتری داشته و کمتر به روسیه و چین وابسته باشند.  فعالیت های اقتصادی بیشتر در سراسر این منطقه به ثبات کشورها کمک خواهد کرد و موجب کاهش اثر تهدیدهای فرا ملی چون قاچاق مواد مخدر ، تروریسم و قاچاق انسان خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است: حرکت ایران در مسیر پیوستن دوباره به جامعه بین المللی (که توافق هسته ای نخستین قدم آن است) به توسعه اقتصادی آسیای مرکزی کمک خواهد کرد و چنین چشم اندازی هدف اصلی سیاست آمریکاست.

 اخبار سیاست خارجی - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------