آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

نشنال اینترست: نه! اوباما هر کاری بکند، تندروها در مورد ایران راضی نمی شوند!



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران


 اخبار سیاست خارجی - نشنال اینترست:
نه! اوباما هر کاری بکند، تندروها در مورد ایران راضی نمی شوند!

اولین مسئله، مسئله غنی‌سازی بود. رئیس کمیته اطلاعات کنگره «مایک راجرز» در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ گفت: تنها چیزی که تغییر کرده است { با توافق موقت } این است که شما اکنون به ایرانی‌ها اجازه تداوم غنی‌سازی را داده‌اید. این نوع نگاه، این واقعیت را که در آن مقطع زمانی مهم‌ترین نگرانی تداوم غنی‌سازی و انباشت اورانیوم نزدیک به نوع تسلیحاتی بود، را نادیده می‌گیرد.

«نشنال اینترست» نوشت: برخی اعضای کنگره توافق هسته‌ای را، حتی پیش از اینکه جوهر این توافق با ایران خشک شود، به باد انتقاد گرفتند و پیش‌بینی کردند که ایران به این توافق عمل نخواهد کرد. آن‌ها در آن زمان اشتباه می‌کردند و اکنون نیز که گمان می‌کنند توافق جامع دست‌یافتنی نیست و تلاش برای رسیدن به آن بهتر از سایر گزینه‌ها نیست اشتباه می‌کنند. با نگاه به گذشته، می‌توان دریافت که بسیاری از نمایندگان بدبین نسبت به فرآیند سیاسی از چند لحاظ مخالف توافق موقت بوده‌اند.

به گزارش «تیک»، اولین مسئله، مسئله غنی‌سازی بود. رئیس کمیته اطلاعات کنگره «مایک راجرز» در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ گفت: تنها چیزی که تغییر کرده است { با توافق موقت } این است که شما اکنون به ایرانی‌ها اجازه تداوم غنی‌سازی را داده‌اید. این نوع نگاه، این واقعیت را که در آن مقطع زمانی مهم‌ترین نگرانی تداوم غنی‌سازی و انباشت اورانیوم نزدیک به نوع تسلیحاتی بود، را نادیده می‌گیرد.

توافق موقت این نگرانی را با وضع محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های غنی‌سازی ایران، کاهش داد؛ و ایران بر اساس این محدودیت‌ها در برنامه غنی‌سازی خود عقب‌گرد ایجاد کرد. دومین مسئله، مسئله تحریم‌ها بود. رئیس کمیته روابط خارجی کنگره «اِد رایک» در نوامبر گذشته گفت «تنها طرفی که ضرر می‌کند، با برداشتن فشار تحریم‌ها از ایران، که استقرار آن‌ها سال‌ها به طول انجامیده بود، ما هستیم.»

 

هشت ماه پس از توافق موقت شاهدیم که تحریم‌های اساسی هنوز پابرجا هستند، مقاومت شش کشور هنوز به قوت خود باقی است، فشار بر ایران همچنان تداوم دارد. سرانجام برخی ادعا کردند که توافق موقت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را سهل‌تر می‌کند. نامه‌ای توسط سناتور «گراهام»، «شومر» «منندز»، «مک کین»، «کیسی» و «کالینز» هشدار داد که توافق موقت می‌تواند «به ایران برای پیشرفت به سمت } توانمندی هسته‌ای تسلیحاتی} تحت لوای مذاکرات، کمک کند.»

درواقع کاملاً برعکس این رخ داد. پاییز گذشته، روندها به سمت پیدایش فرصت‌هایی برای گریز هسته‌ای ایران بود، اما با امضای برنامه اقدام مشترک در ژوئن، نگرانی‌های عمده پیرامون دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای کم شد. مقامات ارشد وزارت‌های امور خارجه و خزانه‌داری در پیشگاه نمایندگان کنگره، گزارش دادند که برنامه اقدام مشترک از سوی دو طرف مورد تخطی قرار نگرفته است.

 

درنتیجه ایران اکنون بیش از سال پیش از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای دور است؛ بازرسی تجهیزات هسته‌ای ایران بیش از هر زمان دیگری است. این توافق بر اساس نظر «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه تنها مسیری است که راه‌های پیش روی ایران به سمت سلاح هسته‌ای را خواهد بست. به نظر می‌رسد اجرای موفق توافق موقت، تأثیر اندکی بر بدبینان داشته است. سناتور «منندز» گفته است که نسبت به شش ماه قبل بدبینی کمتری دارد. سناتور «رابیو» پیش‌بینی کرده که ایرانی‌ها ما را دور خواهند زد.

سناتور جمهوری‌خواه «برَد شرمن» نیز پیش‌بینی کرده است «ما به توافق خوب دست نخواهیم یافت». سناتور جمهوری‌خواه «رندی وبر» گفت: ایرانی‌ها همچنان به‌تمامی انحاء و اشکال ممکن به فریب ما ادامه خواهند داد.» اگر منتقدین فرآیند دیپلماتیک بخواهند اعتبار خود را حفظ کنند، باید با واقعیت‌های پیرامون سابقه اجرایی توافق هسته‌ای تا امروز، روبرو شوند.

 

اگر آن‌ها بخواهند از گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مبنی بر اینکه ایران کاملاً به تعهداتش در چهارچوب توافق عمل کرده است، و توافق ایران برای انجام کارهایی بیشتر، در ۴ ماهه آینده، برای دورتر کردن ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود از سوخت هسته‌ای، چشم‌پوشی کنند، نباید به پیش‌بینی‌های آینده آن‌ها توجه کرد. هفته قبل «وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد که مذاکرات دشواری با ایران در پیش است و تضمینی برای حصول توافق جامع وجود ندارد.

 

علاوه بر این بروز شکاف‌های عمیق در کنگره در خصوص نتیجه مطلوب برای امنیت آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت؛ اما با سپری شدن عمر توافق موقت، بررسی اینکه پیش‌بینی چه کسی درست بوده نیز اهمیت می‌یابد. با در نظر گرفتن نتایج مثبت گفتگوها تا امروز، و جایگزین‌های نامطلوب دیپلماسی، دلایل زیادی برای مجال دادن بیشتر به مذاکره‌کنندگان وجود خواهد داشت.


اخبارسیاست خارجی -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------