آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

از آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها تا بازطراحی رآکتور اراک



اخبار,اخبارسیاست خارجی, سانتریفیوژها در ایران

 
 اخبار سیاست خارجی - از آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها تا بازطراحی رآکتور اراک

بازتاب خبر آزمایش نسل جدیدی از سانتریفیوژها در ایران، ادعای عدم پیشرفت در مسیر حل و فصل اختلافات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، آغاز روند طراحی مجدد رآکتور آب سنگین بوشهر و اظهارات فرمانده نیروی مقاومت بسیج درباره مسلح کردن کرانه باختری، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. در این زمینه، خبرگزاری «رویترز» با انتشار گزارشی، از آزمایش نسل جدیدی از سانتریفیوژها در ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد ایران آزمایش های مکانیکی مربوطه را بر روی نسل جدید و پیشرفته ای از سانتریفیوژها انجام داده است. به اعتقاد رویترز، این اقدام می تواند سبب آزردگی کشورهای غربی شود که خواستار محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند. در عین حال، در این مطلب به سخنان علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اشاره شده که گفته: «طراحی و تولید سانتریفیوژهای جدید، حق ماست».

همین خبرگزاری، روز گذشته گزارش دیگری را نیز درباره برنامه هسته ای ایران منتشر و ادعاهایی را مطرح کرده که در شماری از دیگر مطبوعات و رسانه ها بازنشر شده است. روزنامه «گالف نیوز» از جمله مطبوعاتی است که ضمن بازنشر این مطلب، مدعی نبود نشانه ای از پیشرفت در مسیر حل و فصل موضوع هسته ای ایران شده است. در این مطلب آمده در حالی که مطابق برنامه زمانی، قرار بود تا تاریخ 25 اوت مسائل موجود میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود، اما منابع نزدیک به آژانس مدعی هستند ایران تاکنون به شکل محتوایی و اساسی به سوالات آژانس پاسخ نداده است.


در همین حال، اخبار مربوط به ایجاد تغییرات در طراحی رآکتور آب سنگین اراک نیز از جمله موضوعاتی است که در عرصه رسانه ای بین المللی مورد توجه قرار گرفته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می نویسد کار طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک به منظور کاهش میزان پلوتونیوم تولیدی آن آغاز شده که این، بخشی از توافق مقدماتی هسته ای ایران و 1+5 به شمار می رود. این خبرگزاری می نویسد که بنا بر گفته های سابق مقامات، طراحی مجدد رآکتور اراک، آغاز به کار آن را سه سال به تأخیر می اندازد. این خبرگزاری در ادامه سابقه ای از بحث های مطرح درباره این رآکتور را نیز مورد اشاره قرار داده است.

اما در میان دیگر مطالب، موضوع اظهارنظر برخی مقامات ایرانی درباره آغاز روند مسلح کردن کرانه باختری، مورد توجه برخی مطبوعات، به ویژه مطبوعات اسرائیلی قرار گرفته است. روزنامه «تایمز اسرائیل» با اشاره به سخنان اخیر سردار محمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج، می نویسد ایران روز گذشته از تشدید تلاش های خود در راستای مسلح کردن کرانه باختری خبر داده است. این روزنامه به نقل از سردار نقدی می نویسد: «مسلح کردن کرانه باختری آغاز شده و سلاح ها به مردم این منطقه تحویل داده خواهد شد». سردار نقدی همچنین گفته بخش عمده تسلیحات، آموزش نظامی و دانش فنی حماس در نبرد اخیر با رژیم اسرائیل، از سوی ایران تأمین شده بود. 
 
 اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------