آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نتانیاهو: جامعه بین‌الملل یکپارچه علیه ایران بایستد

«جامعه بین‌الملل در برابر این تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد. ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک…

یکی از علمای برجسته سعودی: داعش را ایران ساخته است!



اخبار,اخبارسیاست خارجی,داعش

 

 اخبار سیاست خارجی - یکی از علمای برجسته سعودی: داعش را ایران ساخته است!

 مدتی است داعش در صحنه سیاسی و نظامی در بخشی مهم از جهان اسلام ظاهر شده و علاوه بر آن در صدد گسترش حوزه نفوذ خود به نقاط دیگر برآمده و در کل، بسیاری از دولت ها و اقوام را گرفتار چالش جدی کرده است. این جریان از کجا برآمده است؟ سعودی ها این روزها که وحشت برشان داشته مطالب جالبی می گویند.

سعودی ها که در روزهای اخیر بشدت علیه داعش فعال شده اند، تمام تلاش خود را بکار گرفته اند تا خطری را که بیخ گوششان است  ـ و به نوعی خودش یا مردمان تربیت شده، از سلفی ها و وهابی ها آن را درست و تقویت کرده و می کنند ـ دفع کنند، علمای سعودی را به سمت مبارزه با داعش کشانده اند.

اخبار فراوانی در سایت ها و شبکه های خبری در این باره آمده است که خطبای جمعه و سخنوران، همه به سخنرانی علیه داعش پرداخته و در سطح کلان، اعضای هیئت کبار العلماء نیز در این باره گفتگو می کنند. عملیات نظامی سعودی هم علیه داعش در داخل آغاز شده و همین امروز اعلام شد که یک شبکه تروریستی وابسته به آنها هدف حمله نیروهای سعودی قرار گرفته است.

بی شک در حملاتی که روزهای آینده امریکا و غرب علیه داعش در سوریه خواهند داشت، عربستان سعودی نیز مشارکت فعال خواهد داشت. سعودی از آسیب پذیرترین نقاط در برابر داعش است و این بدلیل نفوذ عمیق افکار سلفی در این کشور است، چیزی که نقطه مشترک آنها با داعش می باشد.

اما مطالبی که برخی از این علما می گویند جالب است. از جمله با توجه به نفرتی که رسانه های سعودی طی چند دهه است علیه ایران درست کرده اند، داعش را منتسب به ایران می کنند! یکی از روشن ترین نمونه ها، مطالبی است که این روزها شیخ الفوزان در یک مجلس جدی در باره مشابه بودن داعش و صفویه مطرح کرده وداعش را ساخته و پرداخته صفوی ها می داند. البته آن قدر در این میانه بد و بیراه می گوید که همزمان آن را صلیبی و صهیونی هم می داند. چسباندن اینها به همدیگر که در عربی با لحن قشنگی بیان می شود: «صلیبة - صهیونیة - صفویه» خیلی راحت بیان می شود!

شیخ عبدالعزیز فوزان از عالمان برجسته سعودی و طبعا وابسته به دولت در این خطابه که در مجلسی به ظاهر معتبر ارائه شده در باره صفویون و داعش گوید:


اینها همه یک هدف دارند. دواعش و اضراب آنان همان خوارج هستند. اینها و صفوی ها دنبال گسترش فتنه در داخل مملکت (سعودی) اشغال حرم الهی و گرفتن آن از اهل توحید هستند. داعشی ها حرفهایی می زنند که نشانه جهل و سفاهت آنهاست. مثلا می گویند الگوی ما ابوبکر است، زیرا او اول با مرتدین جنگ کرده است بعد سراغ کفار رومی و فارس رفته است. پس ما هم باید قبل از جنگ با صهیونیزم با مرتدین بجنگیم. همین طور می گویند به صلاح الدین ایوبی اقتدا کرده ایم که نتوانست فلسطین را بگیرد مگر آن که اول شام را تصرف کرد.

 

وی سپس به یکی از فرماندهان آن در منطقه ابوغریب عراق اشاره کرده که اصل وی از شیعیان قطیف است. در این باره می گوید:‌در میان این داعشی ها، افراد ناشناخته هسند، کسانی که معلوم نیست چه کسانی هستند. من با گروهی از علمای عراق بودم یکی از آن گفت که یکی از رهبران این گروه های جهادی در عراق اسمش ابوصحن العراقی بود. او فرمانده منطقه ابوغریب بود. بعدها معلوم شد که یک شیعی سعودی از اهالی قطیف است!


شیخ عبدالعزیز فوزان می افزاید که داعشی ها در سوریه، مجاهدین واقعی را می کشند، از پشت به آنان حمله می کنند و آنها را می کشند.


در پایان شیخ می گوید: الشیخ فوزان: «داعش صناعة استخباریة صلیبة صهیونیة صفویة» داعش ساخته صلیبی ها، صهیونیستها و صفوی هاست.
 
در همین حال کسانی در شبکه های دیگر به مقابله با وی پرداخته و از جمله در تلویزیون صفا، تلاش می کند بگوید «داعش لیست صناعة ایرانیة».

جالب است در یک برنامه تلویزیونی که باز همین عبدالعزیز فوزان شرکت کرده، مجری می پرسد آیا معتقدید داعش را ایران درست کرده؟ می گوید بله. مجری می پرسد: خوب دولت مالکی که منتسب به ایران است، چطور داعش که به قول شما ساخته ایران است با آن نبرد می کند؟ در اینجا عبدالعزیز به پرت و پلا گویی به قول خودش در باره نفوذ روافض در داعش پرداخته است!

مشابه این افکار که برای عوام فریبی و سیاسی کاری در سعودی گفته می شود، گهگاه در میان ما هم وجود دارد. ما بیش از آن که نیاز داشته باشیم این قبیل جریانها را به این طرف و آن طرف منسوب کنیم، باید ماهیت آنها را بشناسیم. داعش جریانی است که سوار موجی از دین گرایی به سبک سلفی شده و پس از پنجاه سال تلاش بلکه از زاویه دیگر بیش از صد سال، توانسته است جریان سلفی را به سمت و سویی که می خواهد سوق دهد.

 

این جریان فکری که حالا تبدیل به یک موج سیاسی شده، البته در صدد یافتن متحدانی در ین طرف و آن طرف هست و حتی ممکن است معامله سیاسی در سطح گسترده بکند، اما اینها مانع از این نخواهد بود که ما آن را یک جریان جدی در جهان اسلام سنی بدانیم و زمینه های بروز و ظهور آن را تا این سطح بررسی کنیم.

 

 اخبار سیاست خارجی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------