آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

ليست سياه، درآغاز مذاكرات شهريور ماه



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات ایران


 اخبار سیاست خارجی - ليست سياه، درآغاز مذاكرات شهريور ماه

 چهارمین دور تحریم‌های جدید آمریکا، محصول مشترک وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه این کشور ديروز خبرساز شد و واكنش مقامات كشورمان را در پی داشت. در گذشته نیز چنین اقداماتی سه بار در مقاطع زمانی مهمی همانند 6روز بعد از انعقاد توافق ژنو و همزمان با جلسه تدوین برنامه اجرایی این توافق، تکرار شده است.

این بار که نشست‌های منتهی به اتمام مذاکرات نگارش متن توافق جامع در دست پیگیری است، این تحریم‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها درست در حساس‌ترین مقاطع مذاکرات و توافقات هسته‌ای (دیپلماسی هسته ای) است که از این اهرم (فشار اقتصادی) بهره می‌گیرند. بدون تردید، این امر واکاوی و تحلیل راهبردی خاص خود را طلب می‌کند. در این نوشتار، با تمرکز بر زاویه شبه‌حقوقی و هنجاری مرتبط با آنچه طرفین از 24نوامبر 2013 تا کنون طی کرده‌اند، به رفتارشناسی تحریمی آمریکا خواهیم پرداخت. از زمان توافق ایران و گروه 1+5 برای برگزاری مذاکرات جامع هسته‌ای بیش از 60 فرد و شرکت هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.

 

روز جمعه وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای از افزوده شدن نام 28شخصیت حقیقی و حقوقی به لیست تحریم‌های ایران خبر داد. دیوید کوهن، معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزرات خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: «اقدام خزانه‌داری علیه 25 نهاد و شخص، که در توسعه برنامه اشاعه ایران، حمایت از تروریسم و نیز کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی و بین‌الملل دست دارند، منعکس کننده تداوم اراده ما برای اقدام علیه هر کسی است که در هر جایی تحریم‌های ما را نقض می‌کند.»


 چه كساني تحريم شدند؟
در میان اسامی جدیدی که به این لیست افزوده شده‌اند نام افراد و شرکت‌های فعال در حوزه هوانوردی، حمل و نقل دریایی، تحقیقات هسته‌ای، صنایع دفاعی، انرژی و نیز چندین بانک داخلی و خارجی دیده می‌شود. وزارت خارجه آمریکا نیز در اقدامی موازی با وزارت خزانه‌داری این کشور، چند شرکت را به اتهام همکاری با برنامه هسته‌ای ایران تحریم کرد.

 

این وزارتخانه 4شرکت را به اتهام همکاری با برنامه هسته ای ایران، یک شرکت اماراتی به نام «گولدن تکس» را به اتهام همکاری با بخش کشتیرانی ایران و شرکت «دتین اس‌پی‌ای» از ایتالیا را به اتهام همکاری با صنایع پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. هم‌اکنون بر اساس توافقنامه موقتی ژنو با عنوان برنامه اقدام مشترک، آمریکا و شورای امنیت متعهد شده‌اند که از وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کنند.


 واكنش رئيس جمهور
رئیس جمهور یک روز پس از تمدید و امضای تحریم‌هایی جدید از سوی اوباما علیه ایران با بیان اینکه در این یک سال دولت با تحریم کار را پیش برده است، گفت: تحریم ظلم و تجاوز به ملت ماست. باید تجاوزگران را سر جای خود بنشانیم و این وظیفه ماست.


 واكنش ظريف
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان اما دیروز در مسکو با غیرقانونی خواندن تحریم‌های ضد ایرانی آنها را ابزاری برای تحت فشار قرار دادن تهران خوانده و بر بی‌اثر بودن آنها بر برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرد.


 واكنش مذاكره كننده ارشد
معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه کشورمان نیز به اقدام آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌های جدید به‌شدت اعتراض کرد. مجید تخت‌روانچی گفت: ما پیش‌تر خیلی به‌صراحت نظرمان را درباره این گونه اقدامات اعلام کرده‌ و در جلسات خصوصی و عمومی انتقادهای شدیدی از مواضع و اقدامات آمریکایی‌ها در این باره داشته‌ایم. وی با تأکید بر اینکه این اقدام آمریکایی‌ها کاملاً مردود است افزود: نمی‌شود از یک سو ادعا کنند که می‌خواهند با حسن‌نیت وارد مذاکره شوند و مذاکرات را پیش ببرند و از طرفی به چنین اهرم‌هایی متوسل شوند که از دید ما نه‌فقط مردود، بلکه اصولاً ناکارآمد است. معاون وزیر امور خارجه گفت: از دید ما تحریم‌های بین‌المللی به‌ویژه تحریم‌های آمریکا غیرعادلانه و ظالمانه است و مردم ما نیز تحت تأثیر چنین اقداماتی قرار نمی‌گیرند.


 واكنش افخم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به جدیدترین تحریم‌های ضدایرانی دولت آمریکا اعلام کرد: تحریم‌های اعلام‌شده خلاف تعهدات آمریکا بر اساس توافق ژنو می‌باشد. مرضیه افخم، در واکنش به تحریم برخی افراد و شرکت‌ها و مؤسسات مالی توسط وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا این اقدام را در تضاد با برنامه عمل مشترک توصیف کرد و گفت‌: این اقدام در تعارض کامل با روند حل و فصل کنونی موضوع هسته‌ای است.


چرا تحريم‌؟
بر اساس نص توافقنامه ژنو در رابطه با محور الزامات طرفین در گام نخست، یکی از محورهای صریح مقرر در رابطه با الزامات غرب در گام مذکور و در مقابل اقدام ایران به اجرای الزامات آن مرحله، تعهد سیاسی آمریکا به «عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران» است.

 

به صورت جمع بندی شده، به نظر می‌رسد که باید این نکته را مدنظر قرار داد که مساله محوری در توافقنامه ژنو در گام نخست، فریز کردن روند زایش تحریم‌ها در مجاری تقنینی و اجرایی آمریکاست به گونه‌ای که نه تنها وضعیت تحریم‌ها از سطح فعلی بیشتر نشود بلکه نسبت به تعلیق و توقف برخی از آنها به صورت مقرر در بندهای ویژه گام نخست نیز اقدام شود که تحریم‌های اخیر به‌هیچ‌وجه در این راستا ارزیابی نمی‌شود.

 

 اخبار سیاست خارجی - آرمان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------