آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

تاثیر تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بر مذاکرات هسته ای و مسئله ی داعش/روزهای دشواری در پیش است!



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته ای


 اخبارسیاست خارجی - صدای روسیه بررسی کرد:
تاثیر تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بر مذاکرات هسته ای و مسئله ی داعش/روزهای دشواری در پیش است!

آمریکا تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. این اقدام که در آستانه مرحله جدید مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران و تلاش برای ائتلاف جهانی علیه داعش صورت گرفت، بسیار غیرسازنده بود.

به گزارش انتخاب ، ولادیمیر ساژین خاورشناس و کارشناس مسائل سیاسی گفت: مذاکرات بر سر مساله هسته ای ایران در حال اوج گیری و نزدیکی به لحظه ی نهایی است که در آن این امر مشخص می شود که آیا توافق جامع و نهایی به امضا می رسد یا نه.

ساژین افزود: مطابق «برنامه اقدام مشترک» گروه 5 بعلاوه 1 و ایران به این توافق رسیدند که تا 20 جولای سندی را تنظیم کنند که جنبه صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین کند. در مقابل تحریم ها ایران لغو شود. مذاکرات پس از انکه تا 20 جولای به نتیجه نرسید تا 24 نوامبر تمدید شد.

باتوجه به این مسائل، روزهای دشواری در پیش است و بسیاری امیدوارند که گروه 5 بعلاوه 1 و ایران به توافق نهایی دست پیدا کنند. حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد که کشور وی آماده است برای حصول توافق نهایی به مذاکرات ادامه دهد، البته اگر مقابل آماده باشد در برابر پیشرفت علمی و فنی ایران مانع ایجاد نکند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از دیدار با کاترین اشتون مسئول (سابق) سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل خوشبینی محتاطانه ای داشت. هدف دیدار این دو تدارک مقدمات مذاکرات گروه 1+5 و ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود که 16 سپتامبر در نیویورک آغاز بکار می کند. این گفتگو ها از مراحل مهم تهیه توافق دوجانبه خواهد بود. ظریف گفت که طرفین می‌توانند تا موعد مقرر در ماه نوامبر در مورد برنامه هسته ای ایران به توافق دست یابند.

ولادیمیر ساژین گفت: همه چیز چنان هموار نیست که دلمان می خواست. 29 اگوست در آستانه دور جدید مذاکرات، آمریکا محدودیت‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و 25 نفر و سازمان، از جمله شرکت حمل و نقل و هواپیمایی و شش بانک متهم به همکاری در جهت توسعه برنامه هسته ای ایران را تحریم کرد. واشنگتن اعلام کرد که افراد و سازمان های موجود در لیست تحریم، مقررات موجود در مورد ایران را نقض کردند.

وی افزود: این اقدام جدید ضد ایرانی موج انزجار را در تهران بر انگیخت. رئیس جمهور حسن روحانی بی درنگ این تصمیم آمریکا را محکوم کرد و جهانگیری معاون اول وی اعلام نمود که تحریم های جدید واشنگتن کاملاً مغایر با توافقنامه ژنو است که در ماه نوامبر میان تهران و قدرت‌های جهانی منعقد شده بود  خانم مرضیه افخم نماینده رسمی وزارت خارجه ایران تأکید کرد که تحریمات جدید واشنگتن به انجام گفت و گو ها کمکی نکرده و در فرایند مذاکرات تأثیر ناگوار خواهد گذاشت. با وجود این جهانگیری و خانم افخم تأیید کردند که تهران به مذاکرات با 5 بعلاوه 1 ادامه خواهد داد.

ساژین اضافه کرد: شکی نیست که واشنگتن برای تشدید تحریم ایران زمان بسیار نامناسبی را انتخاب کرد. این گام به تیره شدن محیط پیرامون مناسبات پیچیده ایران و آمریکا منجر می‌شود که از زمان بهار آهسته آهسته گرم می شدند.

وی تصریح کرد: بعلاوه این تصمیمگیری آمریکا در یک روند دارای اهمیت در منطقه و جهان تأثیر منفی خواهد گذاشت. این مسئله بر ائتلاف و اتحاد نیروهای بین‌المللی در مبارزه با گروه تروریستی داعش و خلافتی که آن گروه ایجاد کرده تاثیر می گذارد. این حال حیف است که ایران و آمریکا که دشمن دوآتشه «داعش» هستند فعالیت‌های شدید بر ضد آن گروه تروریستی را هماهنگ نمی کنند. به گفته روحانی، ایران شاهد آمادگی آمریکا برای مبارزه با شبه نظامیان گروه تروریستی داعش نیست.

ساژین در پایان گفت: بنابراین، سیاست ناملایم و کوته بینانه واشنگتن در مورد ایران موجب پیدایش مسایل جدیدی شده و این امر در حل دو مشکل بسیار حساس - «مساله هسته ای» ایران و رویارویی مشترک با «داعش» ضد بشری تأثیر منفی خواهد گذاشت.


  اخبارسیاست خارجی -  انتخاب

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------