آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چرا اعلام شد مخالفان طالبان حق فعالیت در ایران را ندارند؟

تهران بار دیگر نشان داده در عرصه سیاست خارجی نگاه درازمدتی به مساله همسایگان شرقی خود ندارد. همکاری‌های امنیتی سایه بر سایر موضوعات انداخته و بدون مشخص شدن چگونگی حل…

جدیدترین مواضع کشورهای غربی درباره همکاری با ایران علیه داعش



اخبار,اخبارسیاست خارجی,وزیر خارجه آمریکا

 

 اخبار سیاست خارجی - جدیدترین مواضع کشورهای غربی درباره همکاری با ایران علیه داعش

اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره احتمال همکاری با ایران در مبارزه با داعش و مواضع انگلیس و فرانسه در این زمینه، بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره ماهیت واقعی ائتلاف آمریکایی مقابله با داعش، اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و تأکید رئیس جمهور ایران بر خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات جهان درباره ایران، به مواضع ایران و غرب درباره ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش اختصاص یافته است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این زمینه اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا را بازتاب داده و می نویسد در حالی که بیش از بیست کشور برای مبارزه با داعش در عراق وعده همکاری داده اند، ایالات متحده اعلام کرده آماده گفت و گو با ایران در این زمینه است و این در حالی است که این کشور پیشتر مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده بود. در عین حال، جان کری با وجود اینکه گفته احتمال تعامل و ارتباط آمریکا با ایران در موضوع مقابله با داعش وجود دارد، اظهار داشته این به معنای هماهنگی اقدامات نظامی میان دو کشور نخواهد بود.

در همین حال، روزنامه «گالف تودی» نیز ضمن اعلام خبر عدم همکاری ایران و آمریکا در موضوع داعش، مواضع برخی دیگر از کشورها در این زمینه را نیز بازتاب داده است. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی می نویسد دولت فرانسه خواهان ایجاد اجماع در زمینه حضور ایران در کنفرانس پاریس که برای مقابله با داعش برگزار می شود بوده، اما در نهایت، ارزیابی ها بر این قرار گرفته که حضور برخی از کشورهای عربی مهمتر از حضور ایران است. از سوی دیگر، وزیر خارجه انگلیس نیز گفته هرچند ایران عضو کامل ائتلاف بین المللی نیست، اما این امید وجود دارد که در جهت اهداف ائتلاف یاری رسان باشد.

این در حالی است که در طرف مقابل، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب درباره ماهیت واقعی ائتلاف آمریکایی مبارزه با داعش مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «عرب نیوز» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری می نویسد ایران درخواست آمریکا برای همکاری در ائتلاف مبارزه با داعش را رد کرده و دلیل این امر نیز تلاش آمریکا در پشت پرده برای براندازی دولت سوریه بوده است. این روزنامه می نویسد از منظر ایران، ائتلاف شکل گرفته فاقد اعتبار است، زیرا برخی اعضای آن در زمینه کمک مالی و تسلیحاتی به داعش فعال بوده اند.

اما در میان دیگر مطالب، اظهارات مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «نیشن» پاکستان با اشاره به اظهارات روز گذشته یوکیا آمانو می نویسد مدیرکل آژانس از عدم همکاری لازم از سوی ایران در راستای انجام تحقیقات از برنامه هسته ای خود خبر داده است. در این مطلب به نقل از آمانو آمده است: «به منظور حل و فصل همه مسائل موجود، بسیاری ضرروی است که ایران به اجرای همه گام های عملی مورد توافق، در یک چارچوب زمان مند ادامه دهد».

در نهایت، در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری «ترند» سخنان رئیس جمهور ایران را مورد توجه قرار داده که از ضرورت وجود خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای سخن گفته است. این خبرگزاری می نویسد حسن روحانی گفته ایران بر این اعتقاد است که خاورمیانه باید از هرگونه سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح های هسته ای عاری باشد. روحانی اشاره کرده که جمهوری اسلامی ایران طرح پیشنهادی خود در این زمینه را سال ها پیش به سازمان ملل ارائه کرده است. وی با اشاره به اینکه سلاح های کشتار جمعی بسیار خطرآفرین است، خواستار محو این سلاح ها از سراسر جهان شده است.


  اخبار سیاست خارجی - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------