آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

چرا همکاری با ایران علیه داعش برای آمریکا ضروری است؟



اخبار,اخبارسیاست خارجی,گروه تروریستی داعش

 

 اخبار سیاست خارجی - تحلیل یک نشریه آمریکایی؛
چرا همکاری با ایران علیه داعش برای آمریکا ضروری است؟

هرچند دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ را ـ که این روز‌ها در نیویورک در جریان است ـ می‌توان مهم‌ترین موضوع مربوط به سیاست خارجی ایران در شرایط کنونی دانست، ‌از نگاه بیرونی، موضوع جایگاه ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش، اکنون بیش از بحث مذاکرات مورد توجه قرار دارد. در این زمینه، یک نشریه آمریکایی، بار دیگر از ضرورت حضور ایران در هر گونه ائتلاف ضد داعش سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، نشریه «فارن پالیسی این فوکس» در مطلبی به قلم راس ولن به بررسی نقش ایران در مبارزه با گروه تررویستی داعش پرداخته و می‌نویسد، بدون ایران، هر گونه ائتلاف بین‌المللی که برای مبارزه با گروه نامبرده شکل بگیرد، محکوم به شکست است. این نشریه همچنین از نقش محوری ایران در تأمین امنیت منطقه خاورمیانه سخن گفته است.

ولن در این مطلب اشاره می‌کند، ماهیت خشونت آمیز و غیر قابل پذیرش اقدامات تروریست‌های داعش، به گونه‌ای است که هر کشوری، ‌بالقوه نسبت به آن احساس تهدید کرده و برای مبارزه با این گروه آماده می‌شود. با این حال، عقب راندن این گروه و شکست دادن آن، پیش از هر چیز نیازمند آن است که ایالات متحده به نقشی که خود در قدرت‌گیری این گروه داشته، اقرار کند.

اما نقش آمریکا در این زمینه، شامل بی‌ثبات‌سازی منطقه با حمله به عراق، ناکامی در توقف حمایت‌های مالی عربستان سعودی از افراط‌گرایان در منطقه، منحل کردن ارتش عراق ـ که اکنون شماری از فرماندان ارشد آن به همراه داعش علیه دولت بغداد می‌جنگند ـ مماشات در برابر کسب سلاح توسط داعش و برخورد گزینشی با داعش (به معنای حمایت از دولت عراق، اما ‌حمایت نکردن از دولت سوریه در مقابل این گروه؛ در حالی که سرآغاز اصلی تحرکات داعش در سوریه بوده است).

در ادامه این مطلب، مهم‌ترین راه‌هایی که آمریکا از طریق آن‌ها می‌تواند نسبت به مقابله مؤثر با داعش اقدام کند، برشمرده شده است. یکی از این راه‌ها، جلوگیری از فروش رفتن نفتی است که توسط داعش در بازارهای سیاه فروخته می‌شود؛ افزون بر این، آمریکا باید بر کشورهایی همچون ترکیه فشار وارد کند تا جلو‌ روانه شدن نیروهای جدید برای عضویت در داعش را بگیرد. تلاش برای یافتن یک راهکار دیپلماتیک بین‌المللی برای پایان دادن به بحران سوریه، دیگر موضوعی است که باید مورد توجه واشنگتن قرار بگیرد.

اما شاید مهم‌ترین موضوعی که باید به منظور مقابله کارآمد با داعش مورد توجه ایالات متحده قرار بگیرد، برقراری یک شراکت دیپلماتیک واقعی با ایران است. به باور والن، در صورتی که بتوان ایران را متقاعد کرد، ‌نقشی مشابه آنچه در عراق داشت، در قبال سوریه بازی کرده و از روی کار آمدن یک دولت وحدت ملی در این کشور حمایت کند، می‌توان امیدوار بود که اوضاع در سوریه نیز در مسیری جریان پیدا کند که سرانجام زمینه لازم را برای مقابله مؤثر با داعش فراهم آورد.

در مجموع، به باور والن، ایران قطعاً رکن اصلی امنیت در منطقه خاورمیانه است و بدون حضور ایران، موتور ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نمی‌تواند به کار افتاده و در راستای رسیدن به هدف مورد نظر حرکت کند؛ بنابراین، کمک گرفتن از ایران، باید به عنوان بخشی مهم از هرگونه راهبرد طراحی شده برای مبارزه با داعش، مورد توجه آمریکا و مجموعه غرب قرار بگیرد.

 

 اخبار سیاست خارجی - تابناک

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------