آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پشت پرده سفر عمر البشیر به عربستان



اخبار,اخبارسیاست خارجی,پشت پرده سفر عمر البشیر به عربستان


 اخبارسیاست خارجی - پشت پرده سفر عمر البشیر به عربستان

سفر رئیس جمهوری سودان به عربستان سعودی و دیدار با ولیعهد این کشور با حضور وزیر اطلاعات حاوی پیامهای مختلفی از دید ناظران است.

به گزارش مهر ، روز گذشته عمر البشیر رئیس جمهوری سودان در کاخ جده با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ولیعهد سعودی دیدار کرد که در این دیدار عمر البشیر زبان به تمجید از سعودی ها و اقدامات آنها در زمینه توسعه حرمین شریفین در مکه مکرمه و مدینه منوره و زائران بیت الله الحرام گشود.در این دیدار خالد بن بندر بن عبدالعزیز رئیس اطلاعات سعودی ها نیز حضور داشت.

این دیدار در حالی انجام می شود که سعودی ها در سال 2013 مانع عبور هواپیمای حامل وی به ایران شدند.برخی رسانه های سودان از جمله راکوبه در آن هنگام در این باره نوشتند: کشورهای حوزه خلیج فارس از روابط سودان با ایران ناخرسند هستند و سعودی ها با این اقدام در واقع با اجازه ندادن به عبور هواپیمای حامل البشیر پیام خشنی با لهجه ای نرم به البشیر دادند.

این رسانه روابط سودان با سعودی ها را خوب توصیف می کند و عربستان از جمله کشورهایی بود که در دهه شصت و هفتاد کارگران سودانی برای کار به این کشور مهاجرت می کردند.این رسانه در ادامه نوشته بود: سعودی ها از روابط خارطوم با تهران ناراضی هستند و این با وجود موضع سودان است که بارها اعلام کرده است که روابط آن با ایران خدشه ای به روابطش با کشورهای حوزه خلیج فارس و سعودی ها ایجاد نمی کند.

سودان تریبیون در ژوئن سال جاری میلادی به نقل از الفاتح عزالدین رئیس پارلمان سودان به احتمال گشایش در روابط امارات و سعودی با سودان اشاره کرد.

این رسانه به تلاش خارطوم برای بهبود روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و اطمینان دهی به آنها در این باره اشاره کرد.

همانطور که از مواضع رسانه ها و شخصیت های سودانی بر می آید به نظر می رسد سعودی ها می کوشند که نقشی که در مصر داشتند و پس از کنار زده شدن اخوان المسلمین روابط قوی با مصری ها برقرار کردند در قبال سودان پیاده کنند.سعودی ها در مصر پس از اخوان المسلمین حمایتهای مالی گسترده ای از این کشور کردند و سلفی های طرفدار عربستان سعودی در مصر فعالیت های خود را گسترده تر از قبل کردند.

سعودی ها با در پیش گرفتن این سیاست کوشیدند که سودانی ها را به سوی خود بکشانند و از ایران دور کنند.بسته شدن مرکز فرهنگی ایران به اتهام تبلیغ مذهب تشیع در اوایل سپتامبر گذشته و مهلت دادن به کارمندان این مرکز برای ترک سودان را شاید در راستای همین شیطنت های سعودی ها بتوان تفسیر کرد.این مرکز فرهنگی در سال 1988 در دوره صادق المهدی دایر شده بود.

یک کارشناس امور مذهب شیعه در سودان که نامش را فاش نکرد در این باره نوشت: این تصمیم در نتیجه فشارهای داخلی و خارجی بوده است. منبع فشارهای خارجی کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه سعودی هایی است که نگران نزدیکی سودان با ایران هستند و از ترویج مذهب شیعی در ساحل غربی دریای مدیترانه نگرانند، .

به اعتقاد این کارشناس دولت سودان در بُعد داخلی در معرض فشار جریان های سلفی که نفوذ روبه رشدی پیدا کرده اند قرار دارد به ویژه اینکه سلفی ها به طور آشکار از خطر تشیع سخن می گویند.

محمد نصرالدین عضو حزب کنگره مردمی سودان در مصر این تصمیم سودان را در بستن مرکز فرهنگی ایران ناگهانی توصیف و بیان کرد: عمر البشیر در حال حاضر می کوشد که با مصر، عربستان و کشورهای عربی روابط خود را قوی کند و روابط خود با ایران را مهر نزدیکی با عرب می داند.


 اخبار سیاست خارجی -  مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------