آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی: ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. سایت رسمی امور وزارت…

گزارش گاردین از واکنش ها به حکم اعدام آیت الله در عربستان سعودی



اخبار,اخبارسیاست خارجی,حکم اعدام  شیخ نمر باقر النمر


 اخبار سیاست خارجی -  گزارش گاردین از واکنش ها به حکم اعدام آیت الله در عربستان سعودی:
از هشدار ایران به عواقب خطرناک تا شور و شعف در اردوگاه داعش

بعد از صدور حکم اعدام برای یک رهبر شیعه در استان قطیف در شرق عربستان سعودی، این کشور با اعتراض شدید بین المللی و اتهام دامن زدن به تنفر فرقه ای روبرو شده است.

به گزارش تیک ، روز چهارشنبه ،شیخ نمر باقر النمر ،که درسال 2011، تظاهرات بهار عربی در قطیف را رهبری می کرد، متهم به ایجاد اغتشاش و دیگر اتهامات مندرج در پرونده ای شد که شیعیان آن کشور سلطنتی و بحرین ، درهمسایگی آن به دقت آنرا دنبال می کنند.

شیعیان که 10 تا 15 درصد جمعیت کشور سنی مذهب سعودی را تشکیل می دهند ، خود را بازیگر نقش اصلی در جنگ برضد گروه تروریستی داعش معرفی می کنند .

ریاض از گروههای سنی که برای برکناری بشار اسد می جنگند حمایت کرده است، ولی حمایت از داعش را تکذیب می کند . دادستان سعودی بارها برای نمر تقاضای مجازات اعدام کرده است. تصور بر این است که احتمالاً این حکم اعدام قابل فرجام است.

نمر در سال 2012 دستگیر شد و در خلال دوسال بازداشت که بیشتر اوقات آن در سلول انفرادی سپری شده ، با او بدرفتاری شده است.

براساس این گزارش، حتی به النمر اجازه داده نشد تا به خاطر جراحت ناشی از شلیک گلوله به او هنگام دستگیری تحت عمل جراحی قرار گیرد. او به « نافرمانی در برابر حاکم » ، « برانگیختن درگیری های فرقه ای » و تشویق به تظاهرات و رهبری آن متهم است.

روز پنج شنبه ، وزیر خارجه ایران هشدار داد که اعدام نمر « عواقب شدیدی در پی خواهد داشت.»

ایران رقیب اصلی عربستان سعودی در منطقه و مرکز سیاسی شیعیان جهان است.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد که از این حکم باخبر بوده است و افزود :"انگلیس مخالف قانون مجازات مرگ است . "

مقامات سعودی این روحانی شیعه را عامل « اختلاف و شورش » توصیف کردند. اما هواداران و خانواده نمر نپذیرفته اند که او عامل خشونت بوده است .

نمر در مصاحبه ای با شبکه بی بی سی گفت :" او به جای کشیدن اسلحه به روی مقامات ، از فریاد مخالفت بر آوردن بر ضد آن ها طرفداری کرده است. " دستگیری برادر و سایر اقوام وی بعد از صدور این حکم، به عصبانیت ها دامن زد و در توییتر و سایر شبکه های اجتماعی مطرح شد .

جو استورک ، معاون مدیرکل بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت :" برخورد تند عربستان سعودی با روحانی برجسته شیعه صرفاً به اختلافات و ناآرامی های فرقه ای موجود می افزاید . راه دسترسی عربستان سعودی به ایجاد ثبات دراستان شرقی در خاتمه بخشیدن به تبعیض سازمان یافته برضد شهروندان شیعه است ، نه در صدور احکام مرگ ".

سازمان عفو بین الملل محکومیت نمر را به عنوان بخشی از سرکوب گسترده تر مخالفان به دست دولت سعودی توصیف کرد.

گروه های شیعه و سنی گفتند آن ها از صدور چنین حکمی تعجب کرده اند. ده سازمان در بیانیه ای اعلام کردند :" آیت الله نمر شخصیت محترمی در عربستان سعودی است. او رهبری مذهبی، اصلاح طلب و فعال حقوق بشر است که برای خاتمه بخشیدن به قوانین تبعیض آمیز برضد اقلیت شیعه فعالیت و مبارزه کرده است. این حکم به تنش های فرقه ای بیشتر دامن خواهد زد و گروه های افراطی همچون داعش را ترغیب خواهد کرد که به شکنجه اقلیت های مذهبی ادامه دهند . "

توبی متیسن ، کارشناس کمبریج در حوزه عربستان سعودی گفت : در خلال دو سال گذشته نمر به وسیله شیعیان در سراسر جهان شناخته شده است. از نظر بسیاری از سلفی ها، داعش و سنی هایی که گرایش ضد شیعی دارند او به شخصیتی منفور تبدیل شده است. از منظر برخی دیگر، خانواده سلطنتی سعودی تلاش می کند با جدی نشان دادن خود در برخورد با شیعیان، خود را در چشم سنی مشروع جلوه دهد.

یوسف الخویی ، از بنیاد خویی مستقر در لندن گفت :" از شنیدن این خبر به شدت متاثر شده ام و با دیگران سرگرم بررسی تحریم کنفرانسی درباره گفتگوی بین مذاهب هستیم که عربستان سعودی آن را سازماندهی کرده است ."

 

 اخبارسیاست خارجی -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------