آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

ادامه رویکرد دوگانه آژانس نسبت به برنامه هسته ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,آژانس بین المللی انرژی اتمی

 

اخبار سیاست خارجی  - ادامه رویکرد دوگانه آژانس نسبت به برنامه هسته ای ایران

انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران و موضع گیری مبهم مدیرکل آژانس درباره روند همکاری ایران و آژانس، امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق نهایی هسته ای تا آخر نوامبر، تردید اشتون درباره امکان حصول توافق در مدت زمان تعیین شده و رد گزارش های منتشره درباره تمایل دولت آمریکا به دور زدن کنگره در موضوع ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع هسته ای اختصاص دارد. مهمترین موضوع مورد توجه در این زمینه، اظهارنظر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره روند اعمال توافق مقدماتی هسته ای از سوی ایران بوده است.

خبرگزاری «رویترز» در این زمینه می نویسد گزارش ماهانه آژانس نشان می دهد که ایران اقدامات بیشتری را برای عمل به مفاد توافقنامه مقدماتی هسته ای با قدرت های جهانی انجام داده است؛ اقدامی که در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، می تواند به عنوان نشانه ای مثبت از سوی غرب در نظر گرفته شود. به نوشته رویترز، در این گزارش تصریح شده که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق مقدماتی پایبند بوده است.

این در حالی است که در یک رویکرد دوگانه، مدیرکل آژانس از کند بودن روند همکاری ایران با این نهاد سخن گفته است. روزنامه «نیوز اینترنشنال» می نویسد یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته ایران هنوز تمامی ساز و کارهای شفافیت هسته ای را که در مذاکرات آخر اوت درباره آن ها توافق شده بود، به اجرا درنیاورده است و بنابراین، در تحقیقات درباره برنامه هسته ای ایران پیشرفت اندکی صورت گرفته است. آمانو اظهار داشته به منظور حل و فصل همه مسائل موجود، مهم است که ایران در یک بازه زمانی مشخص، همه ساز و کارهای عملی توافق شده در چارچوب همکاری ها با آژانس را اعمال نماید.

اما در مطلبی دیگر در موضوع هسته ای، خبرگزاری «ریانووستی» از امیدواری آمریکا به دستیابی به توافق نهایی تا پیش از ضرب الاجل تعیین شده پایان نوامبر خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد ایالات متحده بر این باور است که دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 تا پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر امکان پذیر است. ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته به عقیده دولت ایالات متحده، طرفین مذاکرات زمان لازم را برای دستیابی به توافق جامع در اختیار دارند. ریانووستی اشاره می کند که اخیراً بحث های فراوانی در رسانه ها درباره احتمال تمدید بازه زمانی مذاکرات هسته ای ایران مطرح شده است.

در این میان، اظهارنظرهایی همچون سخنان روز گذشته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز این گمانه زنی ها درباره احتمال تمدید مذاکرات را تشدید می کند. به نوشته خبرگزاری کویت، کاترین اشتون گفته مطمئن نیست که تا تاریخ 24 نوامبر طرفین بتوانند به توافق دست پیدا کنند. اشتون در این زمینه اظهار داشته: «من هنوز مطمئن نیستم که ما به توافق دست پیدا خواهیم کرد. کار زیادی باید انجام شود. اما من آرزو دارم که موفق شویم». اشتون که این سخنان را پس از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ بیان کرده، افزوده با وجود پایان زمان مسئولیتش، موافقت کرده که به وظایف خود در مذاکرات هسته ای با ایران ادامه دهد.

در نهایت، در پی انتشار مطالبی درباره تمایل دولت آمریکا به دور زدن کنگره در موضوع هسته ای ایران و به تصویب رساندن توافقنامه نهایی بدون نیاز به کنگره، «واشنگتن اگزمینر» واکنش دولت آمریکا به این مطالب را منتشر کرده است. به نوشته این سایت، کاخ سفید گزارش های منتشره درباره تمایل به دور زدن کنگره را رد کرده است. اریک شولتز، سخنگوی کاخ سفید گفته با توجه به اینکه برای تعلیق یا برداشتن تحریم های ایران به رأی کنگره نیاز است و همچنین با توجه به اینکه نمایندگان کنگره می توانند با رأی خود توافقنامه نهایی را بپذیرند یا رد کنند، این گمانه که دولت آمریکا کنگره را دور خواهد زد، غیرمعقول است.

 

 اخبار سیاست خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------