آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پایگاه هوایی آمریکا، در 60 کیلومتری مرز ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی, پایگاه هوایی آمریکا


 اخبار سیاست خارجی -  پایگاه هوایی آمریکا، در 60 کیلومتری مرز ایران

آمریکا قصد دارد در کردستان عراق پایگاه نظامی هوایی ایجاد کند.

خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) به نقل از منابع آگاه در کابینه کردستان عراق نوشت: آمریکا قصد دارد فرودگاه "حریر" کردستان عراق را به پایگاه نظامی هوایی وابسته به خود تبدیل کند.

فرودگاه حریر در دوره صدام حسین رئیس جمهور پیشین عراق ساخته شد. این فرودگاه هم اکنون در نزدیکی شهر اربیل مرکز کردستان عراق و در فاصله 60 کیلومتری از مرز ایران قرار دارد.

یک مقام مسؤول کُردی که خواست هویتش فاش نشود توضیح داد: پس از دستور دولت آمریکا، دولت کردستان عراق تخلیه فرودگاه حریر را آغاز کرد. تخلیه فرودگاه یک هفته طول خواهد کشید. یک شرکت دولتی خارجی تخلیه تجهیزات و وسایل فرودگاه حریر و انتقال آنها به مناطق دیگر را انجام می دهد.

یک مقام دیگر در کردستان عراق هم گفت: هیاتی از فرماندهان و سران وزارت پیشمرگه در کردستان عراق و فرماندهان ارتش آمریکا در ماه سپتامبر گذشته از فرودگاه حریر بازدید کردند.

آناتولی اضافه کرد: منطقه ای که فرودگاه حریر در آن قراردارد از اهمیت استراتژیک برخوردار است زیرا در نزدیکی مرزهای ایران، ترکیه و سوریه قراردارد.

یکی از ساکنان منطقه حریر به نام "حسن عبدالله سورجی" هم گفت: این خبرها از خیلی وقت پیش منتشر می شد.

فرودگاه حریر در دوره ریاست جمهوری صدام حسین، فرودگاه نظامی بود و جنگنده های عراقی نیز در دوره جنگ 8 ساله عراق علیه ایران، از این فرودگاه استفاده می کردند.

ارتش آمریکا هم پس از حمله نظامی به عراق وسرنگونی حکومت صدام در سال 2003، از فرودگاه حریر به عنوان پایگاه نظامی استفاده کرد.

این نخستین پایگاه نظامی آمریکا در عراق پس از خروج کامل نظامیان آمریکایی از عراق در سال 1390 است. همچنین، این تنها پایگاه نظامی ارتش آمریکا در کردستان عراق به شمار می آید.

هم اکنون شماری از افسران و نظامیان آمریکایی در بغداد و اربیل حضور دارند. همچنین جنگنده های ائتلاف ضدداعش شامل آمریکا و دیگر کشورهای غربی و عربی، از فرودگاه اربیل برای حملات خود علیه مواضع داعش در عراق و سوریه استفاده می کنند.

 

 اخبار سیاست خارجی  - عصر ایران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------