آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

هشدار دو سناتور آمریکایی به اوباما درباره توافق با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,اوباما


اخبار سیاست خارجی  -  هشدار دو سناتور آمریکایی به اوباما درباره توافق با ایران

بررسی چشم‌انداز دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و ۱ +۵، تأکید آمریکا و روسیه بر دستیابی سریع‌تر به توافق هسته‌ای با ایران، هشدار دو سناتور آمریکایی به اوباما درباره ماهیت توافق با ایران، اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره ایران و تمدید قانون وضعیت اضطراری درباره ایران در آمریکا، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع چشم‌انداز ‌توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+ ۵ اختصاص دارد. خبرگزاری «رویترز» در این زمینه به نقل از مقامات غربی و همچنین ایرانی می‌نویسد، با وجود نزدیک به یک سال مذاکره، محتمل نیست که دو طرف تا ‌۲۴ نوامبر به توافق نهایی دست پیدا کنند.

بنابراین، به احتمال زیاد ایران و ۱+ ۵ یک توافق‌نامه مقدماتی دیگر را امضا خواهند کرد که مبنای آن، کاهش محدود تحریم‌های ایران است که در توافق‌نامه مقدماتی ژنو وجود داشت. یک مقام غربی گفته، ممکن است تا تاریخ مذکور طرح کلی یک توافق حاصل شود؛ اما نه خود توافق.

در همین حال، روسیه و آمریکا خواستار دستیابی هرچه سریع‌تر به توافق با ایران شده‌اند. به نوشته «گالف تودی»، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و جان کری، همتای آمریکایی وی، روز گذشته خواستار دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران در سریع‌ترین زمان ممکن شده‌اند.

لاوروف پس از یک گفت‌و‌گو‌ تلفنی با کری گفته: «نیاز به دستیابی به یک توافق جامع که به طور کامل امکان عادی‌سازی وضعیت موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران را فراهم کند، ‌تأیید شد». در همین حال، سرگئی ریابکف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز با ابراز خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز توافق‌ گفته، کشورش هر کاری که لازم باشد، برای تسهیل روند دستیابی به توافق انجام می‌دهد.

این در شرایطی است که کنگره آمریکا تلاش‌های خود برای ضربه زدن به هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را عملاً آغاز کرده است. به نوشته «کریستین ساینس مانیتور»، دو سناتور آمریکایی ـ یکی از حزب دموکرات و یکی از حزب جمهوری خواه ـ با ارسال نامه‌ای برای اوباما، درباره توافق هسته‌ای با ایران به وی هشدار داده‌اند.

رابرت منندز و مارک کِرک در نامه خود گفته‌اند، توافق خوب را توافقی می‌دانند که به متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بسنده نکرده و آن را از میان ببرد. این دو تهدید کرده‌اند که در غیر این صورت، تحریم‌های جدیدی علیه ایران از سوی کنگره تصویب خواهد شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، فرد دیگری است که درباره ایران به دولت آمریکا هشدار داده است. به نوشته سایت شبکه خبری «راشا تودی»، نتانیاهو با بیان اینکه ایران دشمن آمریکاست، نه شریک این کشور، اظهار داشته، ایالات متحده نمی‌تواند در مبارزه خود با داعش روی ایران حساب کند و همچنین نباید اجازه دهد ایران برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند. وی که در جلسه «فدراسیون‌های یهودی آمریکای شمالی» سخن می‌گفته، ابراز نگرانی کرده که قدرت‌های جهانی طرف مذاکره با ایران، به توافق با ایران دست یابند که بر اساس آن، تحریم‌های ایران برداشته شود، اما این کشور بتواند تا آستانه ساخت سلاح هسته‌ای پیش برود.

در ‌‌نهایت، خبر تمدید قانون وضعیت اضطراری ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا نیز موضوع دیگری است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است. خبرگزاری کویت می‌نویسد، باراک اوباما با بیان اینکه ایران همچنان برای آمریکا یک تهدید محسوب می‌شود، قانون وضعیت اضطراری درباره این کشور را تمدید کرده است.

اوباما در نامه خود به کنگره نوشته: «از آنجا که روابط ما با ایران به حالت عادی بازنگشته و روند اجرای توافقات با ایران مورخ نوزدهم ژانویه ۱۹۸۱ هنوز در جریان است، وضعیت اضطراری که در چهاردهم نوامبر ۱۹۷۹ اعلام شده بود، باید در عمل پس از چهاردهم نوامبر ۲۰۱۴ نیز ادامه پیدا کند.


  اخبار سیاست خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------