آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

کسی حاضر نیست شکست مذاکرات هسته ای را به گردن بگیرد، گفتگوها تمدید می شود/پیامدهای عدم توافق هسته ای چیست؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات  ایران


 اخبارسیاست خارجی  - فیگارو:
کسی حاضر نیست شکست مذاکرات هسته ای را به گردن بگیرد، گفتگوها تمدید می شود/پیامدهای عدم توافق هسته ای چیست؟

اگر گفتگوها شکست بخورند، بار دیگر تلاش به گسترش برنامه های اتمی در خاورمیانه جان خواهد گرفت و همه می دانند که عربستان سعودی، به گفته کارشناسان، از چندی پیش پایه های یک برنامه اتمی غیر نظامی را چیده است.

روزنامه فیگارو چاپ فرانسه با انتشار مقاله ای تحت عنوان "ماراتون تازه بر سر پرونده اتمی ایران در وین"، به مذاکرات هسته ای پرداخته است.

به گزارش تیک ، فیگارو می نویسد: این سومین گفتگو طی یک سال که از روز سه شنبه آغاز شد و قرار است تا روز ۲۴ نوامبر ادامه یابد، هدفش تبدیل توافق موقت میان ١+۵ به توافق دائمی است. اما چالش‌ها بر سر راه این توافق همان قدر بزرگ هستند که پیامدهای این توافق.

بدین معنا که اگر توافق دائمی شود، روابط ایران و امریکا، پس از ۳۵ سال رکود، عادی خواهد شد و این می تواند شکل دیگری به خاورمیانه ببخشد، در اتحادها تغییر به وجود آورد و همکاری بیشتری را برای حل تنش های بزرگ منطقه، یعنی عراق وسوریه، ممکن سازد. ایران هم خواهد توانست از تحریم های اقتصادی رها شود و جای خود را در میان تولید کنندگان بزرگ نفت جهان باز یابد.

برعکس، اگر گفتگوها شکست بخورند، بار دیگر تلاش به گسترش برنامه های اتمی در خاورمیانه جان خواهد گرفت و همه می دانند که عربستان سعودی، به گفته کارشناسان، از چندی پیش پایه های یک برنامه اتمی غیر نظامی را چیده است.

این شکست همچنین می تواند پایه گذار یک جنگ تازه در خاورمیانه باشد چون اسرائیل که بارها اتمی شدن ایران را خطری اساسی برای خود توصیف کرد، بارها تهدید به ضربه وارد آوردن به تاسیسات اتمی ایران کرده است.

از این رو زمان برای حل این مشکل بسیار مناسب است اما موانع هم پر شمار و سخت هستند. در ایران تندروها مخالف این توافق هستند و ایران پیشنهاد ١+۵ را برای تولید مقادیر کمی اورانیوم غنی شده و کاهش شمار سانتریفوژهای خود نپذیرفته است.

 مقاومت هائی هم می تواند از سوی متحدان آمریکا، یعنی عربستان سعودی و اسرائیل انجام گیرد. این مقاومت حتی می تواند از سوی فرانسه هم بیاید که با اصل گسترش سلاح های اتمی مخالف است.

به هر رو، بین یک "توافق نامناسب" که اعضای ١+۵ خواستارش نیستند و قطع گفتگوهائی که پیامد هایش را هیچ کس نمی خواهد به گردن بگیرد، گفتگوهای وین ممکن است، با دادن یک مهلت چند هفته ای و یا چند ماهه، پایان پذیرد.

 

 اخبار سیاست خارجی  -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------