آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

تا توافقنامه جامع/ درود بر تيم مذاكره‌كننده ايران



اخبار,اخبار سیاست خارجی, تمدیدمذاکرات

 

 اخبار سیاست خارجی  - تا توافقنامه جامع

آنچه اهميت دارد اجازه ندادن به شكست ديپلماسي در اين بزنگاه است. شكست ديپلماسي به مفهوم استراتژي ناقص گفت‌وگو‌كنندگاني است كه‌در حداقل يك‌سال گذشته كوشيده‌اند ديدگاه‌هاي متعارض ميان خود را در تعاملي سازنده و براي برون‌رفت از بن‌بست پرونده هسته‌يي به‌هم نزديك كنند.

اين سطور درحالي نوشته مي‌شود كه هنوز نتيجه‌روشني از گفت‌وگوي نمايندگان ديپلماسي ايران و كشورهاي عضو گروه ١+٥ در ضرب‌الاجل ٢٤نوامبر (سوم آذر) اعلام نشده است.

 

طرف‌ها از استمرار گفت‌وگوها تا تيرماه آينده سخن گفته‌اند. اما آنچه اهميت دارد اجازه ندادن به شكست ديپلماسي در اين بزنگاه است. شكست ديپلماسي به مفهوم استراتژي ناقص گفت‌وگو‌كنندگاني است كه‌در حداقل يك‌سال گذشته كوشيده‌اند ديدگاه‌هاي متعارض ميان خود را در تعاملي سازنده و براي برون‌رفت از بن‌بست پرونده هسته‌يي به‌هم نزديك كنند.


آخرين روز از مذاكرات فشرده هفته اخير در وين بنا بر اخبار رسمي همچنان در گرو حل دو موضوع اختلافي بوده است؛ ظرفيت غني‌سازي و توافق در‌باره زمان لغو تحريم‌ها. تجربه ديپلماسي موفق در چنين وضعي توصيه مي‌كند كه همه طرف‌ها در مواضع خود انعطاف لازم و برابر را اجرا كنند. تنها در اين‌صورت است كه مي‌توان راه‌حل منطقي را براي ازميان بردن تضادها به دست آورد. تصميم نگرفتن مانند زمينگير شدن است و اصالت بخشيدن به تضادها، هميشه وسيله‌يي براي فلج كردن ديپلماسي است.


گفت‌وگو‌كنندگان هسته‌يي نبايد موقعيت طلايي توافق را به فرصت‌هايي واگذارند كه ممكن است در آينده عليه آن عمل كند. اعضاي گروه ١+٥ و به ويژه امريكا و انگليس اذعان كرده‌اند كه تهران براساس توافق «ژنو يك» كه ٢٤ نوامبر٢٠١٣ (سوم آذر ٩٢) انجام شد، تاكنون به همه تعهدات خود عمل كرده است، درحالي كه هيچ توافق جامعي در اين باره از سوي طرف‌ها امضا نشده بود. طرف مقابل نيز با وجود كج‌خلقي‌هاي برخي اعضاي گروه ياد شده، كم وبيش به تعهدات خود عمل كرد.

 

در اين مدت اما اتفاقات كم بديلي از دل ديپلماسي بيرون آمد كه تا پيش از اين وقوع آن اتفاقي دور و گاه ناممكن مي‌نمود. براي نخستين‌بار تهران توانست از تريبون ديپلماسي‌ به تبيين ديدگاه‌هاي خود پرداخته و نمايندگان جامعه‌جهاني نيز در گفت‌وگويي مستقيم و بي‌واسطه بگويند، بپرسندوبشنوند.

 همچنين مذاكرات مستقيم وزيران امورخارجه ايران و امريكا، به مفهوم به‌رسميت شناختن متقابل دو قدرت منطقه‌يي و جهاني بود كه در پي ديپلماسي فعال، توانستند درباره موضوعات كليدي گفت‌وگو كنند. اين وضع به انزواي بازيگراني انجاميد كه در همه سال‌هاي گذشته خواستار انزواي ايران نه‌تنها در منطقه بلكه جامعه‌جهاني بودند. رژيم اسراييل و عربستان‌سعودي اصلي‌ترين بازندگاني هستند كه ديپلماسي گفت‌وگو، آنان را در انزوا قرار داد. اكنون جامعه‌جهاني در برابر غرولند اسراييلي‌ها و سنگ‌اندازي مخالفان منطقه‌يي ايران كم‌حوصله شد‌ه است.

 

توافق هسته‌يي بي‌گمان چشم‌اندازي را در منطقه ايجاد مي‌كند كه ساختار سه‌دهه گذشته منطقه را دگرگون خواهد كرد و خواهد توانست كليدي باشد براي برون‌رفت از بحران پيچيده منطقه.  همه اعضاي گروه ١+٥ اكنون براين باورند كه ظرفيت ديپلماسي در تعامل منطقي مي‌تواند براي شراكت با تهران در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي موثر باشد. تهران نيز در منفعتي متقابل دريافته است كه گفت‌وگو و تعامل دستاوردهاي به مراتب بيشتري را در اعتمادسازي براي توانمندي هسته‌يي خود نزد جامعه‌جهاني دارد. 

 

اكنون كه اين سطور نوشته مي‌شود، اميد به «توافق‌جامع» هنوز به اتفاقي غير‌منتظره در مذاكرات پاياني بستگي دارد ولي اگر همچنين نشد، لازم است همه طرف‌ها براي‌كسب «توافق‌كلي» اقدام كنند. اگرچه اين اتفاق، ايده‌آل نيست ولي فرصت را از ديپلماسي نمي‌گيرد. در اين‌حال وعده دستيابي به توافق‌جامع در آينده‌يي كه هزار اتفاق غير‌منتظره براي آن ممكن است رخ دهد، تهديدي است كه همه دستاوردهاي تلاش براي «توافق‌جامع» را مي‌تواند دستخوش آسيب كند.

 

                                 ..........................................................


 درود بر تيم مذاكره‌كننده ايران

تيم مذاكره‌كننده ايران به رغم اينكه همانند نظر رهبري هيچ اطميناني به طرف مذاكره‌كننده نداشت و آگاه بود كه سياست‌هاي توسعه‌طلبانه و ظالمانه طرف مقابل حد وحصري ندارد اما براي اينكه به دنيا نشان دهد جمهوري اسلامي در چارچوب حفظ حقوق ملت خود و به جهت رفع اثر سوء تبليغات امريكا آماده ارايه اسناد حقانيت ملت ايران است در هر مذاكره‌يي شركت كرد تا از حقوق مسلم ملت ايران دفاع كند و ضمن ايستادگي روي خط‌قرمز‌هاي حقوق ملت آمادگي مذاكره در بقيه موارد را نشان داد. با اين نگاه هيات ايراني در طول مذاكره يك ساله در خيلي ازموارد انعطاف لازم و حسن نظر خود را به تمام معنا نشان داد.

بعد از پيروزي انقلاب بزرگ اسلامي ايران به لحاظ حفظ روحيه ماجراجويانه و حمايت از عناصر رژيم سابق مخصوصا شخص شاه و برنامه‌ريزي براي بر هم زدن اوضاع انقلاب و تلاش براي بازگشت رژيم سابق برخوردهايي بين نظام برآمده از انقلاب و ايالات متحده به وجود آمد.

 

اوج اين ماجرا در راه دادن و قبول كردن شاه فراري ايران به امريكا و تصرف لانه جاسوسي در عكس‌العمل به اين كار توسط دانشجويان پيروان خط امام خلاصه مي‌شود. به دنبال ماجراي تصرف لانه جاسوسي رابطه ايران و امريكا توسط امريكايي‌ها قطع شد و بعد از آن در طول ٣٥ سال گذشته سياست‌هاي خصمانه امريكا روز به روز و سال به سال در دايره وسيع‌تر عليه آثار انقلاب و نظام برآمده از اين انقلاب در جهان و منطقه همچنان ادامه يافت. سال‌ها امريكايي‌ها رسما اعلام مي‌كردند به دنبال تغيير رژيم در ايرانند و سياستي‌براندازانه را در دستور كار خود داشتند.

 

آنان از هر روشي و ترفندي براي رسيدن به اين مقصود بهره بردند و به مرور يك جنگ تمام‌عيار و همه‌جانبه به خصوص در سال‌هاي اخير در صحنه‌هاي سياسي و اقتصادي عليه ايران آغاز كردند. بحث تحريم‌ها بخشي از اين تلاش‌ها بود وگرنه امريكايي‌ها در طول هشت سال گذشته از تمام قدرت و توان ابرقدرتي خود بهره جسته، تمامي قراردادها و مراودات ايران با كشورهاي منطقه را رصد مي‌كردند و به دنبال سفر مقامات ايران به هر كشوري همان روز وزير خارجه امريكا يا يكي از معاونان او به آن كشور مي‌رفت و با استفاده از نفوذ و وعده‌ها و امتيازاتي كه به آن كشور مي‌داد در جهت لغو قرارداد با ايران اقدام مي‌كرد.


با وجود تمام اين حركت‌هاي ظالمانه با روي كار آمدن دولت حسن روحاني سياست كلي جمهوري اسلامي بر اين قرار گرفت كه فرصتي ديگر به جهت اتمام حجت و نشان دادن حسن‌نيت به كشورها و ابرقدرت‌ها مخصوصا امريكايي‌ها داده شود و لذا با اعلام سياست نرمش قهرمانانه توسط مقام معظم رهبري و مشخص شدن يك تيم ورزيده، باتوان و قدرت چانه‌زني بالا و ديپلماسي قوي برگي ديگر از اقدامات صلح‌طلبانه و حسن‌نيت جمهوري اسلامي ايران در دنيا به نمايش گذاشته شد.

تيم مذاكره‌كننده ايران به رغم اينكه همانند نظر رهبري هيچ اطميناني به طرف مذاكره‌كننده نداشت و آگاه بود كه سياست‌هاي توسعه‌طلبانه و ظالمانه طرف مقابل حد وحصري ندارد اما براي اينكه به دنيا نشان دهد جمهوري اسلامي در چارچوب حفظ حقوق ملت خود و به جهت رفع اثر سوء تبليغات امريكا آماده ارايه اسناد حقانيت ملت ايران است در هر مذاكره‌يي شركت كرد تا از حقوق مسلم ملت ايران دفاع كند و ضمن ايستادگي روي خط‌قرمز‌هاي حقوق ملت آمادگي مذاكره در بقيه موارد را نشان داد. با اين نگاه هيات ايراني در طول مذاكره يك ساله در خيلي ازموارد انعطاف لازم و حسن نظر خود را به تمام معنا نشان داد.

 

به طوري كه از طرف گروه‌هاي مخالف مذاكره در داخل به وطن‌فروشي و زير پا گذاشتن ارزش‌ها متهم شد. ولي نتايج مذاكرات نشان داد يك، اينكه امريكا كشوري نيست كه به حد و حدودي قانع شود و همچنان خوي استكباري و تجاوز به حقوق ملت‌ها در وجودش موج مي‌زند. دو، اينكه اين كشور به ظاهر ابرقدرت نشان داد مستقل هم نيست. فشارهاي لابي صهيونيسم و همين‌طور لابي سعودي آنچنان بر امريكا موثر است كه امكان تصميم‌گيري مستقل را از آنان ربوده است. سه، اينكه اختلافات داخلي بين جناح‌هاي امريكايي آنچنان زياد است كه دولت اوباما حرف امروزش با فردا يكي نيست و بر هيچ كدام از وعده‌هايش پايبند نيست.

 

ملت‌ ما به خوبي آگاه است كه جمهوري اسلامي به رغم اينكه در طول ٣٥ سال گذشته شاهد تمامي تلاش‌هاي براندازانه امريكايي‌ها در ايران بوده ولي بار ديگر باب مذاكره با اين كشور را باز كرد و با امريكاييان وارد مذاكره شد. ايران، در اين مذاكره از موضع قوت و قدرت و با بهره‌گيري از ديپلمات‌هاي ورزيده آغاز كرد و در اين ماجرا بار ديگر ملت فهميد كه بايد روي توانايي و ظرفيت‌هاي داخلي خود و فرزندان خلاق و مبتكر خود، توليدات و توانايي دانشمندان خود ايستادگي كند.

 

ملت فهميد ضمن اينكه از مذاكره نبايد باكي داشت و بايد مذاكره را با تمام طرفين درگير ادامه داد ولي نبايد اميدي به اين مذاكرات بست، لذا لازم مي‌دانيم از رهبر معظم كه باب اين مذاكره را گشودند و از حسن روحاني كه با شجاعت مسووليت آن را برعهده گرفت و تيم مذاكره‌كننده مخصوصا دكتر ظريف تشكر و قدرداني كنيم و درودهاي بي‌پايان ملت قهرمان ايران را نثار قدوم اين عزيزان كنيم.


  اخبار سیاست خارجی  -جلال خوش‌چهره ,الياس حضرتي, اعتماد

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------