آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جزئیات نخستین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پس از توافق بر روی تمدید



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات  وین


 اخبار سیاست خارجی  - گزارش روزنامه روسی کامرسانت از
جزئیات نخستین دور مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پس از توافق بر روی تمدید

به احتمال زیاد، مذاکرات در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد که بعدها، در صورت لزوم، مدیران سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای شرکت کننده نیز به آنان خواهند پیوست (از طرف روسیه – سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه شرکت خواهد کرد).

روزنامه روسی کامرسانت نوشت: در پی شکست در وین، ایران و «گروه 1+5» مرحله جدید مذاکرات را آغاز می کنند.

به گزارش تیک ، براساس اخبار رسیده به  «کامرسانت»، احتمال دارد، در روز 10 ماه دسامبر، دور جدید مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای ایران آغاز شود. این نخستین رایزنی بعد از دیدار وزیران امور خارجه ایران و «گروه 1+5» در وین خواهد بود که بدون نتیجه پایان یافت. طرفین امیدوارند که تا پایان ماه مارس، چارچوب سیاسی توافقنامه جامع آینده آماده شود و تا پایان ماه ژوئیه نیز مباحثات فنی به نتیجه برسند. در این میان، در کنگره امریکا به تشدید تحریم ها علیه تهران تهدید می کنند که به اعتقاد دولت باراک اوباما، احتمال دارد باعث ناکام ماندن روند مذاکرات شود.

طرح از «اعتماد»
یک منبع دیپلماتیک نزدیک به جریان مذاکرات ایران و «گروه 1+5» گفت که برگزاری دیدار آینده پیرامون مساله هسته ای ایران برای 10 ماه دسامبر، از پیش تعیین شده است. محل برگزاری این دیدار اعلام نشده، اما، به گفته ی یک منبع دیگر نشریه «کامرسانت»، این مذاکرات در عمان برگزار شود.

یک منبع دیگر نشریه «کامرسانت» تصریح کرد که به احتمال زیاد، مذاکرات در سطح کارشناسان برگزار خواهد شد که بعدها، در صورت لزوم، مدیران سیاسی وزارت امور خارجه کشورهای شرکت کننده نیز به آنان خواهند پیوست (از طرف روسیه – سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه شرکت خواهد کرد).

گفتنی است که در روز دوشنبه، قرار بر این شد که مذاکرات در جهت دستیابی به توافقنامه جامع پیرامون پرونده هسته ای ایران، هفت ماه دیگر تمدید شود. وزیران امور خارجه کشورهای «گروه 1+5»، ایران و نماینده اتحادیه اروپا که در وین حضور داشتند، موفق نشدند تا مهلت مقرره، یعنی 24 ماه نوامبر، در خصوص توافقنامه جامع به توافق برسند.

 

براساس خبرهای رسیده به نشریه «کامرسانت»، اختلاف نظرات پیرامون نحوه لغو تحریم های اعمالی علیه ایران، تعداد سانتریفیوژهای ایران و راکتور آب سنگین اراک، موانع اصلی بر سر راه رسیدن به توافق بوده اند. در این میان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در جمع بندی از روند مذاکرات اعلام کرد که مانع اصلی، «عدم وجود اعتماد متقابل» بوده است. و این در حالی است که قرار طرفین بر این شده که طی 4 ماه آینده، چارچوب سیاسی توافقنامه آینده را مشخص کنند.

گفتنی است که رسیدن به موفقیت در مذاکرات فقط در گرو حل و فصل اختلاف نظرات پیرامون پرونده هسته ای ایران قرار ندارد. براساس نتایج دیدار در وین، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، ابراز امیدواری کرد که کنگره قرار مربوط به تمدید مذاکرات را تصویب کند. در این میان، برخی از اعضای کنگره اعلام کرده اند که قصد دارند لایحه قانونی مورد نظر را در اوایل سال 2015 میلادی، برای بررسی تسلیم کنگره کنند. مارک کرک، سناتور جمهوری خواه، براساس نتایج مذاکرات وین اعلام کرد: «در حال حاضر، اوضاع به طور بی سابقه ای حساس شده است، زیرا احتمال دارد، کنگره تحریم هایی را اعمال کند که برای روحانیون در ایران راهی به جز برچیدن برنامه هسته ای غیرقانونی شان نماند».

 برخی از سناتورها با تشدید تحریم ها موافق هستند. اد رویز، رئیس کمیته امور بین الملل مجلس نمایندگان کنگره امریکا، پیشنهاد کرده است: «از این هفت ماهی که برای تمدید مذاکرات مقرر شده است، باید برای تشدید تحریم های اقتصادی علیه تهران استفاده شود که از افت نرخ مواد انرژی زا رنج می برد و این کشور را ناگزیر کرد در برابر مسایلی که با آنها مخالفت می کند، تسلیم شود». دیروز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، نیز اعلام کرد که به اعتقاد دولت امریکا، اعمال محدودیت های بیشتر علیه ایران، در زمان ادامه مذاکرات میان «گروه 1+5» و تهران، «بی ثمر» خواهد بود


 اخبار سیاست خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------