آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گمانه زنی برای محتوای مذاکرات در مسقط و وین



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات در مسقط و وین


 اخبار سیاست خارجی  - گمانه زنی برای محتوای مذاکرات در مسقط و وین

منابع آگاه از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ گفتند درخواست‌های آمریکا از ایران درباره توانایی های موشکی این کشور، راز توقف مذاکرات هسته‌ای در مسقط و وین بود.

به گزارش  تسنیم به نقل از پایگاه خبری تحلیلی الوقت، منابع آگاه از مذکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 گفتند: دستور کار «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات عمان، به بحث درباره توانایی‌های موشکی ایران منحصر شد و وی از پرداختن به موضوع هسته‌ای و تحریم‌های تحمیل شده علیه ایران خود‌داری کرد.

این منابع به پایگاه الوقت گفتند: جان کری وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات مسقط از محمد جواد ظریف خواست که موضوع توانایی‌های موشکی ایران در میز گفتگوها مطرح شود، اما وزیر خارجه ایران ضمن مخالفت با این درخواست آمریکا گفت: این مذاکرات به موضوع هسته‌ای و تحریم‌های تحمیلی علیه ایران اختصاص دارد. وی همچنین بر پایبندی کشورش به توافق موقت ژنو، تأکید کرد.

منابع مذکور همچنین افزودند: مذاکرات اخیر وین، فقط به درخواست مجدد جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر طرح موضوع توانایی‌های موشکی در میز گفتگوها محدود نشد، بلکه کری به ظریف گفت که کشورش از تهران می‌خواهد که آن را در جریان کامل انواع موشک‌های جدید و برد این موشک‌ها قرار دهد و همچنین به کارشناسان آمریکایی اجازه دهد از مانورهای نظامی که در خاک ایران برگزار می‌شود، بازدید کنند.

دور نهایی مذاکراتی که با انعقاد توافقنامه ژنو در 3 آذر سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 آغاز شده بود، سه روز پیش پایان یافت. وزرای خارجی که طی روزهای اخیر در وین گرد هم آمده بودند در نهایت تصمیم گرفتند با توجه به آنچه "پیشرفت در مذاکرات" خوانده می‌شود توافق "برنامه مشترک اقدام" را برای چندین ماه دیگر تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند.

بر اساس این توافق که تمدید توافقنامه موقت ژنو محسوب می‌شود طرفین باید چارچوب کلی توافق را تا 10 اسفند ماه سال جاری (1 مارس 2015) و توافق نهایی را تا 10 تیر سال آتی شمسی (1 جولای 2015) منعقد کنند. در این بین ماهیانه 700 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران یعنی در مجموع 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شود.

گزارش‌ها حاکی از این است که مذاکرات هسته‌ای بعدی در 15 دسامبر (24 آذر) در مسقط در سطح معاونین وزرای خارجه و کارشناسان برگزار خواهد شد.
 
 اخبار سیاست خارجی  - تسنیم

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------