آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

سنا امروز مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند



اخبار,اخبار سیاست خارجی,سنای آمریکا


 اخبار سیاست خارجی -  سنا امروز مذاکرات هسته‌ای را بررسی می‌کند

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه به ریاست «رابرت منندز» برای بررسی روند مذاکرات هسته‌ای ایران جلسه استماع برگزار می‌کند.

به گزارش فارس، با گذشت یک هفته از توافق ایران و گروه موسوم به 1+5 برای تمدید هفت ماهه مذاکرات هسته‌ای، کنگره آمریکا بار دیگر به تکاپو افتاده و قرار است روز چهارشنبه در اولین اقدام، جلسه استماعی برای بررسی روند گفت‌وگوها برگزار کند.

بنا بر اطلاعیه‌ای که در پایگاه کنگره آمریکا منتشر شده، این جلسه استماع به میزبانی کمیته روابط خارجی سنا و به ریاست «رابرت منندز» دموکرات برگزار می‌شود.

قرار است در این نشست «دیوید آلبرات» مدیر موسسه «دانش و امنیت بین‌الملل» (ISIS) که نقش زیادی در شکل‌گیری بحران هسته‌ای داشته، «گری سیمور» مدیر اجرایی بخش مطالعاتی مرکز «بلفر» و همچنین «مایکل دوران» عضو ارشد مرکز «هیودسن» شرکت کنند.

منندز: برای تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران تلاش می‌کنم
از آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور، کنگره همواره در نقشی سختگیرانه ظاهر شده و تهدید کرده است که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع می‌کند. در همین راستا، منندز اخیرا طرحی را برای تشدید تحریم‌های ضدایرانی مطرح کرده است. در مقابل کاخ سفید که می‌گوید این تحریم‌ها برای مذاکرات مضر است، خواستار توقف این روند شده است.

منندز روز سه‌شنبه با بیان اینکه از روند نادرست مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 نگران است، گفت: «مسئله این است که بعد از این همه سال مذاکره، آنچه به نظر من می‌رسد این است که تنها دلیلی که می‌توانیم بگوئیم مذاکرات پیشرفت داشته، این است که ما، ایالات متحده و اروپا آرام آرام به موضعی رسیده‌ایم که ایرانی‌ها در مذاکرات دنبال می‌کنند.»

منندز همچنین گفت در ابتدای مذاکرات، هدف برچیدن رآکتورهای ایران بود، اما اکنون این هدف تغییر کرده است. وی افزود: «به ما گفته شد که هیچ حقی برای غنی‌سازی وجود ندارد و حالا کار به جایی رسیده که مسئله این است که چقدر غنی‌سازی می‌تواند صورت گیرد. ما در مورد توان موشکی که ایران در اختیار دارد هم هیچ حرفی به میان نیاورده‌ایم.»

وی با بیان اینکه مقامات دیگر کشورهای منطقه به وی اعلام کرده‌اند در صورتی که ایران توان هسته‌ای در اختیار داشته باشند، آن‌ها نیز به دنبال این توان خواهند بود، گفت به نفع آمریکاست که نگذارد تهران ظرفیت هسته‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران تهدید به حمله نظامی و تشدید تحریم‌ها را جدی تلقی نمی‌کند، گفت تلاش می‌کند تا تحریم‌های تازه‌ای را به عنوان متمم لایحه مجوز دفاعی که قرار است کنگره پیش از پایان دوره جاری، که روز 12 دسامبر (21 آذر) به اتمام می‌رسد، تصویب کند، معرفی کند. با این حال وی گفت مطمئن نیست که روند بررسی لایحه، اجازه افزودن متمم را بدهد.

رایس: تحریم جدید مذاکرات را به شکست می‌کشاند
روز سه‌شنبه «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا گفت تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران می‌تواند به شکست مذاکرات منجر شود. به نوشته پایگاه خبری «هیل»، خانم رایس که در کنفرانسی به میزبانی نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» صحبت می‌کرد، گفت: «در 1+5 شکاف می‌افتد، جامعه بین‌الملل هم به جای ایران ایالات متحده را مقصر فروپاشی مذاکرات قلمداد کرده و ایرانی‌ها نیز به این نتیجه می‌رسند که دلیلی برای ادامه حضور بر سر میز مذاکره وجود ندارد.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 دوشنبه هفته گذشته در حالی با توافق برای تمدید گفت‌وگوها به اتمام رسید که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر (24 نوامبر) به راهکار جامع دست می‌یافتند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات اساسی موجب شد تا طرفین مهلت مذاکرات را برای هفت ماه دیگر، تا 9 تیر سال آینده، تمدید کنند.

همزمان با تصمیم طرفین برای تمدید مذاکرات، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا بار دیگر بحث تشدید تحریم‌های ایران را مطرح کرده‌اند. روز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده است که روز سه‌شنبه زمانی که از رایس در مورد طرح «رابرت منندز» رهبر دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا برای تصویب تحریم‌های جدید سوال شد، با بیان اینکه «اکنون وقت مناسبی برای چنین کاری نیست»، گفت: «در حال حاضر انجام چنین اقدامی، سازنده نیست.»

وی همچنین گفت با توجه به توافق موقت ژنو، موسوم به برنامه اقدام مشترک، آمریکا امروز «در موقعیت بسیار بهتری» قرار دارد و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

شرمن پنج‌شنبه به کنگره می‌رود
بامداد چهارشنبه خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و نماینده این کشور در مذاکرات هسته‌ای، روز پنج‌شنبه در تلاش برای منصرف کردن قانونگذاران از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران به «کپیتال هیل» می‌رود.

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم با تائید این خبر، گفته است که شرمن در دیدار خصوصی با نمایندگان کنگره «توضیحات بسیار مستدلی» در رابطه با اینکه چرا نباید تحریم جدیدی علیه ایران تصویب کرد، ارائه می‌کند.

وی در این رابطه به خبرنگاران گفت: «ما توضیحات بسیار مستدلی ارائه می‌کنیم که نشان دهیم چرا اکنون زمان تصویب تحریم‌های تازه نیست. ما این دلایل را علنی عنوان می‌کنیم. آن‌ها را به صورت خصوصی هم مطرح می‌کنیم. ما این موارد را در همه سطوح مطرح می‌کنیم، چراکه قویا به آن‌ها معتقد هستیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه شرمن نمایندگان کنگره را در جریان پیشرفتی که مذاکرات در ماه‌های اخیر شاهد بوده قرار می‌دهد، گفت: «روشن است، برای آنکه امانت در مذاکرات حفظ شود، ما نمی‌توانیم تک تک جزئیات را با آن‌ها در میان بگذاریم.»

وی در رابطه با نقش تحریم‌ها هم گفت: «ببینید، ما می‌دانیم که یکی از دلایلی که ایرانی‌ها امروز پای میز مذاکره هستند، اگر مهمترین دلیل نباشد، تحریم‌هایی هستند که کنگره اعمال کرده، تحریم‌هایی که وزیر خارجه از صمیم قلب از آن‌ها حمایت کرده است. (اما) الان زمان تحریم‌های تازه نیست.»

خانم هارف روز دوشنبه هم در نشست خبری روزانه افزایش تحریم‌های ایران را نادرست خوانده و گفت دولت با انجام چنین اقدامی مخالف است. از ابتدای مذاکرات هسته‌ای با ایران، کاخ سفید همواره در نقش پلیس خوب ظاهر شده و در مقابل کنگره به صورت مداوم تهدید به افزایش تحریم‌ها کرده است.

بر اساس برنامه قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و شش کشور در ماه جاری میلادی (دسامبر) در محلی که هنوز اعلام نشده، برگزار شود. طرفین قرار است ظرف 4 ماه به توافقی سیاسی برسند و سپس برای تعیین جزئیات فنی توافق تلاش کنند.


  اخبار سیاست خارجی  - فارس  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------