آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

سنا درپی تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,تحریم‌های آمریکا علیه ایران

 
اخبار سیاست  خارجی  - کشمکش کنگره و باراک اوباما بر سر تحریم‌های تازه

سنا درپی تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران

 در حالی که رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا امکان بازگشایی سفارت این کشور در ایران را منتفی ندانسته، جمهوری‌خواهان می‌گویند که بزودی دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را در مجلس سنا به رای خواهند گذاشت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در مصاحبه با شبکه ان‌پی‌آر در پاسخ به سوالی در مورد احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران گفت: «من هرگز نمی‌گویم هرگز.» وی اضافه کرد که روابط ایالات متحده و ایران باید مرحله به مرحله بازسازی شود. آمریکا و دیگر شرکای غربی امیدوارند که تا ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ به یک توافق همه جانبه با ایران دست یابند که صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تضمین کند.

در این شرایط سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام در جریان سفر به اسرائیل گفت که مجلس سنا که هم اکنون تحت کنترل جمهوریخواهان است دوره تازه‌ای از تحریم علیه ایران را در ماه ژانویه به رای خواهد گذاشت.

 

وی با اشاره به دیدگاه مشترک سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در مورد تحریم‌ها گفت: «اگر ایران میز مذاکرات را ترک کند، تحریم‌ها دوباره اجرا خواهند شد، اگر ایران از پذیرش هر معامله‌ای که به آنها پیشنهاد شود خودداری کند، در این صورت نیز تحریم‌ها دوباره اجرا خواهند شد.» گراهام همچنین گفت که هر توافق نهایی پیش از برداشته شدن تحریم‌ها باید به تصویب کنگره برسد.

در کنار سناتور گراهام، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ایستاده بود که ایران را "رژیمی خطرناک" خواند که نباید اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست یابد. وی در این دیدار افزود: «من باور دارم که آنچه مورد نیاز است، تحریم‌های بیشتر و قوی تر علیه ایران است.» کاخ سفید امیدوار است، قانونگذاران آمریکایی متقاعد شوند تا از تصویب تحریم‌های تازه خودداری کنند. تحریم‌هایی که به گفته دولت اوباما می‌تواند به شدت به روند مذاکرات ضربه وارد کند. باراک اوباما همچنین تهدید کرده است که تا زمانی که مذاکرات در جریان است هرگونه قانون تحریم تازه را وتو خواهد کرد.

با این وجود جمهوریخواهان نیز امیدوارند که با کسب آرای برخی سناتورهای دموکرات به حدنصاب ۶۷ رای لازم برای تصویب قانونی که رئیس‌جمهور امکان وتوی آن را نداشته باشد، دست یابند. روز یکشنبه سناتور جمهوریخواه مارک کریک به فاکس‌نیوز گفت که احتمالا پشتیبانی لازم از سوی سناتورهای دموکرات را برای تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران وجود دارد تا باراک اوباما نتواند مصوبه کنگره را وتو کند. کنگره جدید از چهارم ژانویه سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز خواهد کرد. ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی این مجلس در اختیار جمهوریخواهان است. دموکرات‌ها نیز ۴۴ کرسی را در اختیار دارند و دو سناتور مستقل که نزدیک به دموکرات‌ها هستند نیز از دیگر اعضای سنا محسوب می‌شوند. رقابت بر سر یک کرسی نیز تجدید خواهد شد.

آمریکا ۹ شخص و شرکت را به فهرست تحریم‌های ایران افزود
ایالات متحده آمریکا ديروز سه شنبه، نام ۹ شخص و شرکت متهم به دست داشتن در دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به فهرست تحریم‌های خود افزود. تحریم‌ها علیه ایران به دلیل برنامه اتمی این کشور و همچنین متهم شدن تهران به اقدام‌های نقض کننده حقوق بشر اعمال می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج شخصی که به فهرست تحریم‌ها افزوده شده‌اند، متهم هستند که با ارائه کمک «مادی، مالی یا تکنولوژی»، امکان خرید اوراق قرضه از خزانه داری آمریکا به سود دولت ایران را فراهم کرده‌اند؛ اقدامی که نقض کننده تحریم‌های بین المللی است.

شرکت ارائه کننده خدمات انفورماتیک «دوران سافت ور تکنولوژیز» نیز به فهرست تحریم‌های آمریکا افزوده شده است. این شرکت متهم است که در «سانسوری» که دولت ایران بر اینترنت اعمال می‌کند، نقش دارد. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این تحریم‌ها در چارچوب قوانین موجود صورت می‌گیرد و اقدامی تازه علیه تهران به شمار نمی‌آید.

این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شود که ایران و گروه ۱+۵ در حال مذاکره برای رسیدن به توافق جامعه هسته‌ای هستند. دیوید کوهن معاون زیر امور خارجه آمریکا در امور مبارزه با تروریسم گفت: «تحریم‌های جدید مرتبط با پرونده هسته‌ای را تایید نمی‌کنیم آن هم در حالی که مذاکرات جاری است. سخنان و رفتارهای ما در ادامه اجرای تحریم‌های موجود، واضح است.»


  اخبار سیاست  خارجی  - بهار نیوز

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------