آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

مذاکرات هسته ای با ایران تا پایان دور دوم ریاست جمهوری اوباما تمدید می شود



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات ایران و1+5


 اخبار سیاست  خارجی  -  السفیر:
مذاکرات هسته ای با ایران تا پایان دور دوم ریاست جمهوری اوباما تمدید می شود

با وجود سیل پیش بینی ها، مقاله ها، نوشته ها و برگزاری همایش ها در سراسر جهان درباره نزدیک بودن دستیابی به توافقی جامع میان ایران و غرب یا به عبارت صحیح تر، میان تهران و واشنگتن که دگرگون کننده چهره منطقه است، به نظر می رسد این پیش بینی بیشتر بر آرزو ها تا واقعیت ها استناد دارد.

به گزارش تیک ، درست است منافع آمریکا در خاورمیانه با امضای این توافق تامین می شود، اما این مسئله نیز درست است که لابی صهیونیستی بسیار بیشتر از آنچه دیگران در سراسر جهان گمان می کنند نفوذ دارد. پژوهش های بسیاری به شرح دقیق اهمیت و تاثیرگذاری این لابی در معادلات تصمیم سازی در آمریکا پرداخته است.

شاید کتاب لابی صهیونیستی نوشته جان میرشهایمر برجسته ترین این پژوهش ها باشد. فراتر از این، دولت اوباما فشاری برای دستیابی به توافق جامع با ایران احساس نمی کند، زیرا در چارچوب و قالب مذاکرات کنونی بدون پرداخت هزینه ای قابل توجه و یا بدون رویارویی واقعی با اسرائیل به بیشتر آنچه از تهران می خواهد دست می یابد. علت این است که چارچوب زمانی برای مذاکراتی که در آن تحریم های اقتصادی به طور کامل لغو شود مشخص نشده است.

این مسئله باعث می شود ایران در مدت مذاکرات دائما در وضعیت اثبات حسن نیت قرار داشته باشد و چه بسا توافق اولیه که در سال 2013 میان ایران و شش کشور قدرتمند امضا شد، مهم ترین گواه این مسئله باشد.

روحانی تصور کرد توافق اولیه پلی موقت برای رسیدن به توافق جامع برای او فراهم می کند، اما دولت آمریکا از این توافق به عنوان وسیله ای برای طولانی کردن مذاکرات با هدف کسب امتیازات پی در پی از ایران در چارچوب اثبات حسن نیت استفاده می کند. از این رو، روحانی در مقابل لغو نمادین برخی تحریم ها و نگه داشتن پیکره اصلی آن ها در چارچوب توافق، برنامه غنی سازی را متوقف کرد و امکان توسعه آن را در طول دوره مذاکراتی از میان برد که سقف زمانی برای آن مشخص نشده است.

 

از زمان امضای توافق اولیه تا به امروز مذاکرات به مدت یکسال تمدید شده است و پایانی برای آن متصور نیست، احتمالا به مدت دو سال دیگر، یعنی تا پایان دور دوم ریاست جمهوری اوباما تمدید می شود. در آخرین دور مذاکرات در وین ایران با تمدید مذاکرات موافقت کرد، زیرا هزینه شکست برای روحانی و دولت او زیاد خواهد بود.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------