آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

واکنش بحرین به مواضع ایران در قبال بازداشت یک روحانی شیعه



اخبار,اخبارسیاست  خار جی,واکنش بحرین به مواضع ایران

 

 اخبار سیاست  خارجی    - واکنش بحرین به مواضع ایران در قبال بازداشت یک روحانی شیعه

موضع گیری ایران در مقابل بازداشت یک رهبر سیاسی شیعه در بحرین و واکنش وزارت خارجه بحرین به این موضوع، نگرانی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از توسعه نفوذ ایران در یمن، دیدگاه معاون وزیر خارجه ایران درباره روند کاهش قیمت های نفت و دیدار وزیر دفاع عراق با جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضع ایران در قبال بازداشت یک روحانی شیعه در بحرین و واکنش دولت بحرین به این موضوع، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «ترند» در این زمینه می نویسد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از همتایان خود در کشورهای منطقه خواسته برای آزادی شیخ علی سلمان، رهبر سرشناس مخالفان حکومت بحرین تلاش کنند. وی این درخواست را در جریان تماس تلفنی با وزرای خارجه برخی کشورهای منطقه مطرح کرده است. ترند اشاره می کند که شیخ سلمان، دبیرکل جنبش اسلامی «الوفاق» بحرین روز یکشنبه و پس از 10 ساعت بازجویی، توسط پلیس این کشور بازداشت شد.

در مقابل، مطابق معمول دولت بحرین موضع گیری ایران را دخالت در امور داخلی خود خوانده و آن را محکوم کرده است. به نوشته «گالف نیوز»، وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیه ای در این زمینه، اعلام کرده مواضع ایران در قبال ماجرای بازداشت شیخ سلمان، غیر قابل قبول و غیرمسئولانه است. در این بیانیه آمده: «این مداخله در تناقض کامل با اصول سازمان ملل، حقوق بین الملل و سازمان همکاری اسلامی است که همگی بر احترام به حاکمیت و استقلال کشورها تأکید دارند». وزارت خارجه بحرین همچنین مدعی شده تکرار این گونه موضع گیری ها از سوی ایران، تأثیر خطرناکی بر ثبات و امنیت منطقه خلیج فارس دارد و سیاست های ایران را در این زمینه «خصمانه» خوانده است.

در مطلبی دیگر درباره ایران و تحولات منطقه، سایت خبری «آروتز شوا» از نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس از افزایش نفوذ ایران در یمن خبر داده است. این سایت می نویسد «گروه های شبه نظامی طرفدار ایران»، در حال تثبیت قدرت خود در یمن هستند، به گونه ای که اکنون توانسته بانک ملی این کشور را نیز به تصرف خود درآورند. در نتیجه این امر، کشورهای عرب منطقه از حمایت خود از یمن دست برداشته اند و همین امر، راه را برای کنترل کامل این کشور توسط گروه های طرفدار ایران هموار کرده است. در این میان، دولت های منطقه، به ویژه عربستان، در عمل این موضوع را تصدیق می کنند که یمن نهایتاً به کنترل ایران درخواهد آمد.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری «رویترز» مصاحبه ای را با حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عرب و آفریقای وزارت خارجه ایران منتشر کرده در آن، وی بر ضرورت اقدام عربستان سعودی در راستای جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت نفت تأکید کرده است. امیرعبداللهیان گفته روند کاهش قیمت های نفت، به همه کشورهای منطقه خاورمیانه ضربه خواهد زد؛ مگر اینکه عربستان سعودی اقدامی در راستای توقف این روند انجام دهد. وی عدم انجام اقدام لازم در این زمینه از سوی عربستان را یک اشتباه استراتژیک خوانده و گفته هنوز امیدوار است که دولت سعودی در تصمیمات خود در این زمینه بازنگری کند.

در نهایت، در ادامه مطالب مربوط به همکاری های نظامی ایران و عراق، سایت خبری «عراقی نیوز» سخنان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران را مورد توجه قرار داده که از اقدامات نیروهای نظامی عراق در مبارزه با تروریست ها در این کشور تقدیر کرده است. این سایت می نویسد سردار حسین سلامی در دیدار با خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق گفته ایران در راستای کمک به دولت مرکزی عراق برای برقراری وحدت، امنیت ملی و توازن اجتماعی، از هیچ اقدامی دریغ نمی کند. وی موفقی ارتش عراق در مقابله با تروریست های تکفیری در مناطق مختلف این کشور را دلگرم کننده خوانده است.


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------