آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی: ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. سایت رسمی امور وزارت…

رمزگشایی از سخنان باراک اوباما در مورد ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,رئیس جمهور آمریکا


 اخبار سیاست  خارجی  - رمزگشایی الحیات از
سخنان باراک اوباما در مورد تبدیل ایران به قدرت منطقه ای بسیار موفق

در میان پیچیدگی‌هایی که مذاکرات بین ایران و شش کشور ذیربط در پرونده هسته‌ای با آن مواجه است، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تهران را به مفید بودن دستیابی به توافق «درازمدت» متقاعد کند. او گفت چنین توافقی ایران را به «قدرت منطقه‌ای بسیار موفق» تبدیل خواهد کرد. او باز شدن سفارت آمریکا در تهران را بعید ندانست.

به گزارش  تیک ، یک مسئول آمریکایی به الحیات گفت بخت دستیابی به توافق بین ایران و شش قدرت جهان (پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان) پس از ناکامی دوطرف در دستیابی به توافق تا 24 نوامبر گذشته، به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. وی گفت مشکل از ناحیه اصولگرایان است که با شروط غرب برای دستیابی به توافق پیشنهادی، از جمله مدت زمان توافق و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفت می‌کنند.

اوباما به «نگرانی‌های دفاعی مشروع» ایران که «از جنگی وحشتناک با عراق» (19980 تا 1988) رنج برده است اذعان کرد ولی از «حمایت ایران از سازمان‌هایی مانند حزب الله لبنان و تهدیداتش علیه اسرائیل» انتقاد کرد. رئیس جمهور آمریکا در گفتگو با رادیو سراسری آمریکا (ان پی آر) خاطرنشان کرد زمانی که او در سال 2008 به قدرت رسید «جامعه بین‌المللی دچار دو دستگی بود و ایران کنترل اوضاع را در دست داشت» ولی «اکنون به علت گام‌هایی که ما برداشته‌ایم، جهان متحد و ایران منزوی است».

با این حال رئیس جمهور آمریکا گفت برای تهران «فرصتی به منظور آشتی با جهان» فراهم شده است و تاکید کرد دستیابی به توافقی با شش قدرت جهان که پرونده هسته‌ای ایران را ببندد، این کشور را به «قدرت منطقه‌ای بسیار موفق تبدیل خواهد کرد که به معیارها و قوانین بین‌المللی نیز پایبند است و این مسئله به نفع همه خواهد بود». وی به «استعدادها و منابع شگفت انگیز و پیشرفت ایران» اشاره کرد ولی شرط گشودن درها به روی این کشور را دستیابی به توافق هسته‌ای دانست. رئیس جمهور آمریکا گفت: «در صورتی که به این مرحله اولیه برسیم، امیدوارم این گام، مبنایی برای بهبود روابط به مرور زمان باشد».

اوباما احتمال گشوده شدن سفارت آمریکا در تهران را در دو سال باقی مانده از دومین دور حضورش در کاخ سفید منتفی ندانست و افزود: «نمی‌گویم به هیچ وجه، ولی فکر می‌کنم این گونه اقدامات باید در چند مرحله صورت گیرد».

وی افزود: «در کوبا ما همین کار را به مدت پنجاه سال انجام دادیم، بدون آن که هیچ تغییری حاصل شود. مسئله به دانستن این نکته مربوط می‌شد که آیا خوب است تجربه جدیدی را با کشوری نسبتا کوچک آغاز کنیم که تهدید بزرگی برای ما و متحدان ما محسوب نمی‌شود»؟ وی افزود، ایران «کشوری بزرگ و پیشرفته است که نامش از مدتها پیش در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد، و می‌دانیم که این کشور برای ساخت سلاح هسته‌ای یا دست کم امکانات مورد نیاز برای ساخت آن تلاش کرده است».

در تهران یک منبع بلندپایه در وزارت امور خارجه ایران درباره سخنان اوباما به الحیات گفت، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌هایی که اخیرا برای همتایانش در شش کشور طرف مذاکره ایران فرستاد به روشنی اعلام کرد «ایران به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای است» و از فرصتی سخن گفت که این مذاکرات برای امنیت و ثبات منطقه و جهان ایجاد می‌کند.

وی افزود: «سیاست ایران در خصوص وجود اسرائیل در منطقه و تمایل ملت‌های تحت اشغال اسرائیل برای رویارویی با آن روشن است» و تاکید کرد «در برابر درخواست این ملت‌ها که به دنبال آزادی و استقلال و پایان اشغالگری هستند» تهران نمی‌تواند دست بسته بنشیند.

این مسئول ایرانی درباره امکان بازگشایی متقابل سفارت‌خانه‌های ایران و آمریکا در خاک یکدیگر گفت دولت ایران هم اکنون هیچ برنامه‌ای در این زمینه ندارد. وی افزود «مسئله به موضع آمریکا در خصوص تحولات و ساز و کار عملکرد آن در مسائل مربوط به ایران و منطقه بستگی دارد».

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------