آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

2015، شاید “آخرین فرصت” برای برقراری دوباره روابط میان ایران و آمریکا باشد



اخبار,اخبارسیاست خارجی,روابط  ایران و آمریکا


 اخبار سیاست  خارجی  -  اندیشکده «ژئوپلیتیکال مانیتور»:
2015، شاید “آخرین فرصت” برای برقراری دوباره روابط میان ایران و آمریکا باشد

اوباما دارد سیاست نرم سال‌های پیش خود که بار سنگینی را بر دوش سیاست خارجی‌اش نهاده بود را کنار می‌گذارد، ولی حتی در این صورت هم هنوز این امکان برای کنگره‌ی تحت کنترلِ جمهوری‌خواهان وجود دارد تا راهی را برای از ریل خارج‌کردن روند مذاکرات پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، با در نظر داشتن انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده در سال ۲۰۱۶، پیروزیِ جمهوری‌خواهان می‌تواند تقریباً تمام راه‌های ایالات‌متحده [برای برقراری روابط] را ببندد. خلاصه این‌که، "روابط نو” میان ایالات‌متحده و ایران، تا حدود زیادی برنامه‌ی شخصی روحانی و اوباما بوده است. و ۲۰۱۵ آخرین فرصت آن‌ها برای تحقق بخشیدن به این فرصت است.

دومین عامل کلیدی در این میان، ثبات و پایداری در خاورمیانه است که روز به روز وخیم‌تر می‌گردد. این اندرز قدیمی در اینجا کاربرد دارد: "دشمنِ دشمن من، دوست من است.” ایالات‌متحده و ایران در مسائلی مانند نبرد علیه داعش، سقوط منطقه [به دست داعش]، و هرج‌ومرج در این منطقه‌ی کلیدی به هم‌پیمانان طبیعی یکدیگر تبدیل شده‌اند. این نخستین بار پس از انقلاب ایران است که دلیلی برای همکاری دوجانبه [میان دو کشور] پدیدار گشته است که صدایش رسا است.

مدت دستیابی به یک توافق هسته‌ای پایان یافته، و تاکنون دو بار تمدید گردیده است، که آخرین بار نوامبر ۲۰۱۴ بوده است. ضرب‌الاجل فعلی ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ است و نشانه‌هایی از پیشرفت (مذاکرات) پیش از ۱۵ ام ژانویه، یعنی زمانی که مذاکره‌کنندگانی از ایالات‌متحده، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا گفتگوها را از سر می‌گیرند، دیده می‌شود.

 

مسائل اصلی که هنوز می‌بایست حل شوند این موارد را در بر می‌گیرند: ظرفیت غنی‌سازی بلندمدت ایران (شش طرف مذاکره‌کننده به دنبال کاهش ۵۰ درصدی هستند، و ایران با ۲۰ درصد موافق است)؛ وضعیت آتی تسهیلات غنی‌سازی زیرزمینی در نطنز و فردو، که خارج از دسترسی حملات هوایی است؛ و وضعیت آتی رآکتور آب‌سنگین در اراک که تقریباً تکمیل گردیده است. واشنگتن تأکید می‌کند که افزایش همکاری و "ترمیم روابط” ایران [با دیگر کشورها] بدون دستیابی به یک توافق جامع در مورد برنامه‌ی هسته‌ای ایران امکان‌پذیر نخواهد بود.


 اخبار سیاست  خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------