آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نتانیاهو: جامعه بین‌الملل یکپارچه علیه ایران بایستد

«جامعه بین‌الملل در برابر این تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد. ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک…

المانیتور گزارش داد: ایران و آمریکا دنبال نوشتن سند مشترک توافق هستند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,سند مشترک ایران و آمریکا

 

پایگاه خبری المانیتور به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد: مذاکره کنندگان ایران و آمریکا در ژنو برای تهیه یک سند مشترک بسیار تلاش کردند که به نظر نمی‌آید آن را در نشست جامع ایران و 1+5 در روز یکشنبه ارائه دهند.

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: مذاکره کنندگان ایران و آمریکا تمام روزهای اخیر را در ژنو برای تهیه پیش نویس یک سند مشترک به منظور تسریع در روند مذاکرات هسته‌ای تلاش کردند اما انتظار نمی‌رود آنها این سند را در نشست جامع میان مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 در روز یکشنبه ارائه کنند.


یک دیپلمات نزدیک به مذاکرات در پاسخ به سوال المانیتور مبنی بر اینکه آیا سندی که مذاکره کنندگان ایران و آمریکا روی آن کار کرده‌اند به دیگر اعضای گروه 1+5 ارائه خواهد شد یا نه؟ گفت: نه در این دور از مذاکرات این دیپلمات‌ها همچنین گفتند که این سند اصول توافق نام دارد که احتمالا مقدمات چارچوب توافقی است که ایران و گروه 1+5 قرار است تا ماه مارس 2015 به آن دست پیدا کنند.


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش که هفته گذشته دوبار با یکدیگر در ژنو پاریس دیدار کردند هر دو ابراز امیدواری کرده‌اند که این دور از مذاکرات می‌تواند راه سیدن به توافق را هموار کند. هر دو طرف مذاکره کننده از سوی پایتخت‌هایشان با فشار روبرو هستند و بر لزوم حصول یک توافق تا ضرب‌الاجل جدید تعیین شده تاکید می‌کنند اما حتی تهیه پیش نویس که تعیین کننده اصول کلی توافق نهایی باشد هنوز کار دشواری است.


اصلی‌ترین موانع برای رسیدن به یک توافق ظرفیت غنی سازی ایران و سرعت لغو تحریم‌ها علیه این کشور و مدت زمان توافق نهایی است.


علی واعظ کارشناس حوزه ایران در گروه بحران بین‌الملل در گفت‌وگو با المانیتور تاکید کرد: رایزنی‌های میان ایران و آمریکا طی روزهای اخیر سخت‌ترین و دقیق‌ترین آنها از سال 2013 تاکنون بوده است.


این کارشناس گفت: من فکر می‌کنم هدف آنها تهیه چارچوبی است که خطوط کلی یک توافق است که قابل ارائه از سوی مذاکره کنندگان ایران و آمریکا به دیگر اعضای گروه 1+5 باشد.


او همچنین گفت:‌ میزان پیشرفت آنها در تهیه این پیش نویس آینده مذاکرات را تعیین خواهد کرد. چون هر دو طرف با توجه به انتقادات در تهران و واشنگتن می‌دانند که وضعیت کنونی قابل ادامه یافتن نیست.


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه خطاب به جمهوری‌خواهان کنگره گفت که هر گونه تحریم جدید علیه ایران را وتو خواهد کرد چون به روند مذاکرات آسیب می‌زند.


اخبار سیاست  خارجی  -  ایرنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------