آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

سکوت ایران در مورد نتایج مذاکرات ظریف در پاریس و ژنو



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , محمد جواد ظریف,اوباما

 

ایران درباره نتایج مذاکراتی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور با جان کری، همتای آمریکایی و لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود در ژنو و پاریس انجام داد سکوت کرده است. ولی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورا از ایده‌ها و پیشنهادهای کری ابراز ناخرسندی کرد. مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان در سطح معاونان وزیران امور خارجه از روز یکشنبه از سر گرفته شد.

به گزارش  تیک ، پس از آن که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بعد از دیدار روز جمعه خود با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در واشنگتن تهدید کرد مصوبه احتمالی کنگره را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران وتو خواهد کرد، زیرا چنین مصوبه‌ای «مذاکرات را به خطر خواهد انداخت»، نمایندگانی از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در واکنش به اظهارات اوباما اعلام کردند به تهیه پیش نویسی ادامه خواهند داد که در صورت امضا نشدن توافقنامه نهایی، از سی‌ام ژوئن تحریم‌هایی بر ایران اعمال خواهد کرد. کمیته بانکداری مجلس سنا اعلام کرد روز پنج شنبه آینده، چنین طرحی را به رأی خواهد گذاشت و خواستار ارائه هرگونه اصلاحات پیشنهادی حداکثر تا روز سه شنبه شد.

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایرانی فضای حاکم بر مذاکرات ایران و آمریکا را «جدی» توصیف کرد، ولی گفت اختلافات همچنان ادامه دارد. وی بار دیگر گفت «دستیابی به توافق نیازمند اراده سیاسی و حسن نیت است».

اما اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ایران درباره ادامه زیاده خواهی غرب هشدار داد و گفت: «ما صادقانه وارد مذاکرات شدیم و اگر به نتیجه نرسیم، مانند سابق به برنامه هسته‌ای خود ادامه خواهیم داد». وی افزود: «در صورتی که شش کشور بر زیاده خواهی های غیرمنطقی خود اصرار کنند، مجلس شورا مجبور خواهد شد دولت را به غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد مجبور کند».

در همین حال، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت مذاکرات هسته ای «به روند مستقل خود ادامه می‌دهد و در دستور کار این مذاکرات هیچ موضوع دیگری وجود ندارد». وی در این باره که آیا مسئله بازداشت جیسون رضائیان، روزنامه نگار آمریکایی ایرانی‌تبار در ایران، در مذاکرات مطرح شده است گفت: «مسئله زندانیان ایرانی به دلایل انسان دوستانه، گاهی در حاشیه مذاکرات با آمریکایی‌ها مطرح شده است و ما به روشنی به آنها گفتیم این پرونده در حال طی کردن روند مستقل خود در دستگاه قضایی است».

در واشنگتن، درخواست اوباما از نمایندگان کنگره برای «درنگ کردن در حملاتشان» و تصویب نکردن تحریم‌های جدید علیه ایران گوش شنوایی پیدا نکرد. سناتور دموکرات «باب منندز»، عضو کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت: «اختلافی اساسی با اوباما درباره تحریم‌ها داریم و معتقدیم زیانی در تصویب قانون تحریم ایران که تا پیش از پایان ژوئن اجرا نخواهد شد وجود ندارد».

سناتور جمهوری خواه مارک کرک نیز که با منندز در تهیه پیش نویس مشارکت داشته است گفت: «فقط وحدت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره، ایران را از غنی سازی اورانیوم و پلوتونیوم برای ساخت بمب باز خواهد داشت».

منندز و کرک برای به تصویب رساندن طرح خود در مجلس سنا به 60 رأی نیاز دارند و با توجه به همسویی برخی دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان برضد کاخ سفید، به نظر می‌رسد این تعداد رای را به دست می‌آورند. اوباما خواستار میانجی‌گری دیوید کامرون بین کاخ سفید و نمایندگان کنگره برای به شکست کشاندن این طرح شده بود و به دنبال آن، تماس هایی بین نخست وزیر انگلیس و نمایندگان کنگره در روز جمعه برقرار شد، اما نتیجه نداشت.

اکنون که دموکرات‌ها اکثریت را در هر دو مجلس سنا و نمایندگان از دست داده‌اند، اوباما مشکلات زیادی با کنگره جدید خواهد داشت. در صورتی که طرح تحریم ها در مجلس سنا به تصویب برسد قطعا در مجلس نمایندگان نیز تصویب خواهد شد. گروه‌های فشار که برخی از آنها به اسرائیل نزدیک هستند مانند کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل (ایپک) از این طرح حمایت می‌کنند.

شرایط کنونی، اوباما و کنگره را در مسیر رویارویی با یکدیگر بر سر ایران قرار داده است و تصویب نهایی این طرح در چند هفته آینده،‌ احتمالا رئیس جمهور را مجبور خواهد کرد از حق وتو ریاست جمهوری برای ابطال آن و جلوگیری از اجرای تحریم‌ها استفاده کند. اوباما از کنگره خواسته بود به جای حرکت در مسیری که ممکن است به فروپاشی مذاکرات با ایران منجر شود، «چند ماه» به او فرصت دهد تا برای دستیابی به توافق جامع با ایران تلاش کند.

منابع موثق در واشنگتن به «الحیات» گفتند مذاکرات (با ایران) حتی پیش از رای گیری کنگره با پیچیدگی‌های زیادی مواجه است و دولت آمریکا امیدوار است جناح میانه‌روتر ایران که حسن روحانی، رئیس جمهور و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نماینده آن هستند بتواند به توافق رضایت دهد. اوباما پیش از وتو کردن مصوبه کنگره، برای تبلیغ دیدگاه خود درباره تحریم‌ها به افکار عمومی آمریکا روی خواهد آورد، زیرا اتخاذ چنین تصمیمی مطلوب هیچ رئیس جمهوری نیست.


 اخبار سیاست  خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------