آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

نیویورک تایمز: افزایش اختلاف بین اوباما و نتانیاهو بر سر سخنرانی علیه ایران / درخواست احتمالی کاخ سفید: برکناری سفیر اسرائیل در آمریکا



اخبار,اخبارسیاست خارجی,اوباما

انتقاد شدید یک مقام آمریکایی از سفیر اسرائیل در واشنگتن عمق تنش بین کاخ سفید و کنگره را بر سر دعوت از نتانیاهو آشکار می سازد.

نیویورک تایمز نوشت: انتقاد شدید یک مقام آمریکایی از سفیر اسرائیل در واشنگتن عمق تنش بین کاخ سفید و کنگره را بر سر دعوت از نتانیاهو آشکار می سازد.

به گزارش تیک ، دولت اوباما پس از چند روز تنش فزاینده روز چهارشنبه نشان داد که چقدر از تصمیم بنیامین نتانیاهو به پذیرش دعوت رهبران جمهوری خواه برای سخنرانی در کنگره درباره ایران که بدون مشورت با کاخ سفید صورت گرفت، عصبانی است.

عصبانیت اطرافیان اوباما رئیس جمهور از این مسئله در انتقاد بسیار شدید یک مقام رسمی دولت اوباما از رون درمِر سفیر اسرائیل در واشنگتن بخوبی نمایان شد. درمر که در هماهنگی این دعوت نقش داشت، به کرات منافع سیاسی نتانیاهو را بر رابطه بین اسرائیل و آمریکا مقدم شمرده است. وی بدون اطلاع کاخ سفید با جان بینر رئیس مجلس نمایندگان برای تدارک نطق نتانیاهو برای ماه مارس همکاری کرده بود.

نام مقام ارشد آمریکا که با نیویورک تایمز در این خصوص سخن گفت فاش نمی شود و کاخ سفید از اظهار نظر دراین باره خودداری کرد.

اظهارات این مقام آمریکایی احتمالا منجر به تشدید نزاع بین کاخ سفید، جمهوری خواهان کنگره و نتانیاهو خواهد شد که دعوت از وی به نقطه اختلاف جدیدی در روابط آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است و تهدیدی برای خدشه دار شدن سنت دیرینه حمایت دو حزبی از اسرائیل در کنگره است.

اینگونه انتقادهای رسمی از دیپلماتهای متحدان اصلی آمریکا امری غیرعادی است.

درمِر اواخر روز چهارشنبه در یک مصاحبه تلفنی گفت که به هیچ وجه از کاری که در جهت منافع دولتش انجام داده است، متاسف نیست. وی گفت قصد بی اعتنایی به کاخ سفید را نداشت و اطلاع رسانی در این خصوص را به بینر واگذار کرده بود.

دموکراتهای کنگره دعوت از نتانیاهو را یک اقدام سیاسی برای تضعیف رئیس جمهور توصیف کرده اند. این اقدام همچنین پای نتانیاهو را به اختلاف بین اوباما و جمهوری خواهان کنگره بر سر تحریم های جدید ایران باز می کند. اوباما تا به نتیجه رسیدن مذاکرات برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای با تشدید تحریم این کشور مخالف است.

دنیل کروتزر سفیر سابق آمریکا در اسرائیل درباره درمر گفت،‌ وی درواقع یک بازیگر سیاسی است نه یک سفیر... آنچه وی انجام داد از نقطه نظر دیپلماسی اصلا قابل قبول نیست.

کروتزر گفت، درحالیکه بعید است دولت اوباما اقدام خاصی بر ضد سفیر اسرائیل و اخراج وی از آمریکا به عمل آورد، ‌ممکن است خواهان توبیخ یا برکناری وی شود.

منتقدان معتقدند، اقدامات درمر لطمه عمیقی به رابطه آمریکا و اسرائیل وارد ساخته است.

 

 اخبارسیاست خارجی   - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------