آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

طرح جدید سنا برای محدود کردن اوباما در مذاکره با ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, مذاکرات هسته ای ایران

طرح جدید سناتورهای آمریکایی در موضوع مذاکرات هسته ای ایران، اشاره یک مقام آمریکایی به حصول پیشرفت در مذاکرات، تأکید کاخ سفید بر عدم تأثیرگذاری سخنرانی اوباما بر مواضع آمریکا در قبال ایران، انتقاد رئیس پیشین موساد از نتانیاهو و پاسخ مقامات آمریکایی به متتقدان مذاکرات هسته ای با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، ارائه طرحی جدید در کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته ای ایران، موضوعی است که امروز مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، گروهی متشکل از نمایندگان هر دو حزب در سنا، طرحی را ارائه کرده اند که بر اساس آن، هرگونه توافقی میان دولت آمریکا و دیگر کشورهای غربی با ایران، باید در کنگره نیز مطرح و تصویب شود. بر اساس این طرح، اوباما ملزم می شود متن توافق با ایران را برای بررسی و تصویب به کنگره ارائه کند و همچنین نخواهد توانست از اختیار موقت (60 روزه) خود برای به تعلیق درآوردن تحریم های تصویب شده در کنگره علیه ایران استفاده کند.

 

این در حالی است که به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام آمریکایی از حصول پیشرفت در مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده است. این مقام ارشد دولت آمریکا گفته مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است. در عین حال، وی تأکید کرده هنوز موانع زیادی در مسیر دستیابی به توافق در موضوع هسته ای ایران باقی مانده و انتظار نمی رود که در جریان گفت و گوهای هفته آینده، توافق مورد نظر حاصل شود. این مقام آمریکایی با اشاره به انتقادات موجود از مذاکرات گفته منتقدان نمی توانند گزینه ای بهتر از روند دیپلماتیک را برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران ارائه کنند.

اما در ادامه مباحث مربوط به سخنرانی نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنگره آمریکا، روزنامه «تایمز اسرائیل» اظهارات سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده که گفته سخنرانی نتانیاهو به مذاکرات هسته ای با ایران آسیبی وارد نخواهد کرد. جاش ارنست گفته صرف نظر از سخنرانی هفته آینده نتانیاهو در کنگره، دولت اوباما موضع خود را در قبال مذاکرات هسته ای ایران تغییر نخواهد داد و این سخنرانی به مذاکرات جاری هسته ای میان طرفین آسیبی وارد نخواهد کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرده ایران و گروه 1+5 به توافق هسته ای دست پیدا کنند. نتانیاهو روز سوم مارس برای سخنرانی در کنگره به واشنگتن سفر می کند.

در همین حال، چالش های پیش روی نتانیاهو در عرصه داخلی رژیم اسرائیل نیز رو به افزایش است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، رئیس پیشین سازمان جاسوسی رژیم اسرائیل (موساد) از رأی دهندگان اسرائیلی خواسته در انتخابات هفته آینده به نتانیاهو رأی ندهند؛ زیرا وی با با مواضعش در قبال موضوع هسته ای ایران، امنیت رژیم اسرائیل را خطر انداخته است. مئیر داگان که چهار سال پیش از سمت ریاست موساد کنار رفته، اظهار داشته سیاست های نتانیاهو در قبال ایران، برای آینده و امنیت اسرائیل مخرب است. به گفته داگان، اسرائیل بابت تقابل با دولت اوباما در موضوع ایران، هزینه گزافی می پردازد.

در نهایت، روزنامه «نیویورک تایمز» نیز با اشاره به در پیش بودن سخنرانی نتانیاهو در کنگره، از موضع گیری های مکرر مقامات آمریکایی در دفاع از روند دیپلماتیک با ایران خبر داده است. این روزنامه می نویسد مقامات ارشد دولت آمریکا در جریان جلساتی که با خبرنگاران داشته اند، به این موضوع اشاره کرده اند که حتی یک توافق ناکامل با ایران که توسعه دستاوردهای هسته ای ایران را برای مدتی متوقف کند، به شکست مذاکرات که توانایی نامحدود ایران در غنی سازی اورانیوم و پلوتونیوم را در پی خواهد داشت، ترجیح دارد. یک مقام ارشد آمریکایی در همین زمینه اشاره کرده که عدم دستیابی به توافق، به معنای از بین رفتن بازرسی های هسته ای از ایران خواهد بود.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------