آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

پوتین در ماجرای اوکراین، کارت ایران را رو خواهد کرد!



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,روابط ایران  وروسیه

در گیرودار تهدید مسکو به اعمال تحریم های جدید از سوی کشور های اروپایی به علت نقش این کشور در درگیری های اوکراین، کرملین پیشنهاد فروش جدید ترین موشک های ضد هوایی روسی را به ایران مطرح کرد.

به گزارش «تیک»، روسیه با این پیشنهاد به قرارداد جنجال برانگیز تجهیز تهران به موشک های کم قدرت تر اس-300 جان تازه می دهد که هشت سال از عمر آن می گذرد. این قرار داد در سال 2010 میلادی پس از فشارهای غربی منتفی شد. چنین قراردادی نه تنها توانایی نظامی و دفاع هوایی ایران را تقویت می کند، بلکه گامی دیگر در کمک به ضد حمله روسیه در جنگ آتشین این کشور با غرب است.

در قرارداد پیشنهادی روسیه به ایران بیش از یک هدف دنبال می شود. سامانه ضد موشکی آنتی 2500 سلاحی جدید برای مسکو به حساب می آید. از طرفی به وسیله آن به تهدید تسلیح کی یف از سوی غرب پاسخ می دهد و از طرف دیگر، از طریق آن تحریم های اروپا و آمریکا را که در نتیجه حمایت از جدایی طلبان در اوکراین علیه این کشور اعمال شده نادیده می گیرد.

آشکار است که پوتین گزینه تنش زایی را انتخاب کرده است. پس از تضعیف توافق مینسک با کنترل شهر راهبردی دبالستوا از سوی جدایی طلبان و ادامه درگیری ها تقریبا در تمامی جبهه ها، کرمیلن تهران را که نفوذ رو به افزایشی در خاورمیانه دارد به عنوان جبهه جدیدی برای به چالش کشیدن غرب انتخاب کرد، آن هم در زمانی که واشنگتن به وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی ایران در جهت متوقف کردن بلند پروازی های هسته ای این کشور ادامه می دهد.

مطمئنا مسکو به ایران هسته ای تمایل ندارد. همچنین خواستار خاورمیانه ای ناآرام نیست. اما در چارچوب تحولات اوکراین و میزان تلاش هایی که مسکو برای حفظ این کشور در منظومه خود به خرج داد، بعید نیست پوتین با برگ ایران بازی کند. با وجود آن که مذاکرات شش جانبه تا به امروز در اجتناب از بازی تقسیم سهم در اوکراین موفق بود، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در یکی از جلسات گفتگو اعلام کرد :" اگر مجبور شویم به اقدامات تلافی جویانه در اینجا متوسل می شویم"، منظور او مذاکرات هسته ای میان تهران و گروه 1+5 متشکل از پنج کشور عضو دائم در شورای امنیت به علاوه آلمان بود.

در هر صورت، به نظر نمی رسد روسیه آماده توقف صدور سلاح با وجود تحریم های پی در پی علیه این کشور باشد. در نمایشگاه بین المللی دفاع "آیدکس 2015" در ابوظبی رئیس آژانس تسلیحاتی دولتی روس تاکید کرد با وجود تحریم ها، هدف این کشور صدور سلاح به ارزش 15 میلیارد دلار در سال 2015 می باشد.

 

آشکار است روسیه تلاش دارد با صدور سلاح به بازارهای خود در خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیر تحریم های غربی را بر خود جبران کند. شرکت کلاشنیکوف که از ژوئیه سال گذشته مشمول تحریم های غربی شده در این نمایشگاه تاکید کرد فروش این شرکت به عنوان مثال در سلاح های هجومی خود به علت افزایش تقاضا در خاورمیانه، آفریقا و آسیا، نسبت به سال گذشته دو برابر شده و به 120 هزار رسیده است. رئیس این شرکت در پاسخ به این پرسش که آیا جنگ علیه "داعش" در عراق و سوریه فروش سلاح های این شرکت را افزایش داده است، نخواست پیوندی میان این دو مسئله برقرار کند اما تاکید کرد" علاقه زیادی به تولیدات ما به ویژه در خاورمیانه و ایران وجود دارد"!

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------