آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

عمليات نظامي مشترک آمريکا و ايران در عراق، تحت رهبری ژنرال قاسم سلیمانی



اخبار,اخبار سیاست خارجی,حمله ایران به داعش

مقامات رسمی آمریکا اذعان می کنند به حمله تحت رهبری ایران به داعش در تکریت کمک اطلاعاتی هوایی کرده اند.

روزنامه دیلی تلگراف نوشت: مقامات رسمی آمریکا اذعان می کنند به حمله تحت رهبری ایران به داعش در تکریت کمک اطلاعاتی هوایی کرده اند.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی نوشت: آمریکا در عملیات نظامی مشترک با ایران به انجام عملیات شناسایی هوایی در حمله کنونی به شهر تکریت اذعان کرد.

حمله به موطن صدام که اکنون تحت کنترل داعش است،‌ پس از موفقیتهای اولیه در روزهای اخیر متوقف شده است. نیروهای وفادار به دولت بغداد همراه با نیروهای داوطلب شیعه تحت حمایت ایران و برخی مردان قبایل سنی، اکنون جنگجویان «داعش» را در مجتمع قصر قدیمی صدام و بخش دیگری از شهر تحت محاصره دارند اما قادر به پیشروی بیشتر نبوده اند.

ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران علنا طراح اصلی آن حمله بوده و تصاویری از وی در خطوط مقدم جنگ منتشر شده است.

یک مقام رسمی عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عملیات هوایی بر ضد داعش در عراق و سوریه، حمایت شناسایی و اطلاعاتی هوایی از آن حمله را تایید کرد.

همچنین گفته می شود آمریکا منتظر یک درخواست رسمی فوری برای پیوستن مستقیم ائتلاف به عملیات نظامی از طریق حملات هوایی است که احتمالا با آن موافقت خواهد کرد.

فروپاشی ارتش عراق در برابر داعش در تهاجم تابستان گذشته موجب هراس بغداد و دو متحد اصلی آن شد.

ایران خود را به حمایت از جمعیت عراق و اماکن مقدسه مهم آن متعهد می داند و آمریکا منافع خود را در حفظ دولتی می بیند که پس از تهاجم سال دو هزار و سه با هزینه انسانی بسیار تاسیس شد.

بدین ترتیب آمریکا و ایران با وجود سالها خصومت، اکنون در یک جناح جنگ بر ضد داعش قرار دارند. این مسئله بخصوص با شروع عملیات نیروهای عراقی با حمایت نیروهای داوطلب شیعه برای بازپس گیری شهر آمرلی پس از بمبارانهای هوایی ائتلاف که آمریکا بیشترین نقش را در آن دارد، برجسته شد.

اما این مورد (حمله به تکریت) بارزترین نمونه از همکاری مستقیم بین نیروهای آمریکایی و نیروهای داوطلب شیعه همراه با مشاوران ایرانی شان است.

مشاهده جت های آمریکایی که عملا نقش نیروی هوایی را در حمایت از منافع منطقه ای ایران ایفا می کنند، هشدار دیگری برای منتقدان در داخل و در کشورهای سنی عرب است که از قبل با نگرانی نظاره گر آشتی احتمالی بین دو دشمن قدیمی پس از یک توافق احتمالی در مورد برنامه هسته ای ایرانند.

طبق برآورد ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، هجده هزار تن از نیروهای شرکت کننده در تهاجم به تکریت را شبه نظامیان شیعه تشکیل می دهند و تعداد نیروهای ارتش عراق فقط سه هزار تن و تعداد جنگجویان سنی هزار تن است.

آن حمله که در دوم مارس شروع شد، در هفته اول پیشرفت خوبی داشت اما اکنون متوقف شده است. همچنین برخی نشانه ها از اختلاف در درون دولت عراق در مورد درخواست کمک از آمریکا حکایت دارد.

هفته گذشته یک ژنرال ارشد عراقی گفت که خواستار درخواست رسمی وزارت دفاع برای حمایت هوایی (از عملیات) شده بود گرچه آن اقدام هنوز صورت نگرفته است.

اما هادی العامری رئیس سازمان بدر، تشکل شبه نظامی شیعه برجسته در این جنگ ، و یکی از وزراء دولت گفت که نیازی به حمایت آمریکا نیست و نظامیانی را که چنین درخواستی دارند، ضعیف النفس خواند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------