آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

قدم های دیپلماتیک روحانی در مسیر توافق هسته ای



اخبار,اخبارسیاست  خارجی ,لوران فابیوس

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه از سران انگلیس ، فرانسه و روسیه خواست از « فرصت استثنایی » بوجود آمده برای انعقاد یک موافقتنامه هسته ای استفاده کنند. این درخواست روحانی در حالی مطرح شد که زمان ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب رو به پایان است.

فرانس پرس نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه از سران انگلیس ، فرانسه و روسیه خواست از « فرصت استثنایی » بوجود آمده برای انعقاد یک موافقتنامه هسته ای استفاده کنند. این درخواست روحانی در حالی مطرح شد که زمان ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب رو به پایان است.

به گزارش «تیک»، ایران و قدرت های جهان ( فرانسه ، انگلیس ، روسیه ، چین ، آمریکا و المان ) پایان ماه مارس را به عنوان یک ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب تعیین کرده اند. دو طرف پس از آن برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی جامع تا پایان ماه ژوئن تلاش خواهند کرد.

روحانی در تماس تلفنی با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت :«‌ ما در چارچوب منافع ملی و بین المللی اقدام می کنیم و نباید این فرصت استثنایی بوجود آمده را از دست بدهیم.»

روحانی که پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 منجر به بزرگ ترین تلاش طی چند سال اخیر برای پایان دادن به بن بست یک دهه ای برسر فعالیت های هسته ای تهران شد. همچنین با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تلفنی گفتگو کرد.

کرملین اعلام کرد پوتین و روحانی روز پنجشنبه درمورد پیشرفت در مذاکرات حساس درباره برنامه هسته ای تهران ابراز امیدواری کردند.

کرملین پس از تماس تلفنی روحانی با پوتین به منظور گفتگو درباره مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در شهر لوزان سوییس در بیانیه ای اعلام کرد در این گفتگوی تلفنی ، درمورد موفقیت دور جدید مذاکرات در سوییس ابراز امیدواری شد.

روسای جمهوری ایران و روسیه همچنین درمورد پیشرفت به دست آمده در مذاکرات چند هفته گذشته درباره برنامه هسته ای ایران ابراز خرسندی کردند آن هم در حالی که زمان برای دستیابی ایران و قدرت های جهان به یک موافقتنامه چارچوب تا ضرب الاجل 31 مارس رو به پایان است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز در بیانیه ای اعلام کرد اولاند در گفتگو با روحانی با تاکید بر حق مشروع ایران در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز ، بر ضرورت تلاش در جهت دستیابی به یک موافقتنامه پایدار ، محکم و قابل راستی آزمایی درباره برنامه هسته ای تهران تاکید کرد.

اما روحانی با برجسته کردن دشواری ها در مذاکرات هسته ای ایران که روز پنجشنبه بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در شهر لوزان سوییس ازسرگرفته شد تاکید کرد ایران خواستار لغو همه تحریم ها علیه این کشور است.

دفتر ریاست جمهوری ایران اعلام کرد روحانی در تماس تلفنی با کامرون گفت :« ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران و ضرورت لغو همه تحریم های ناعادلانه می تواند ما را به سمت یک موافقتنامه نهایی هدایت کند.»

این در حالی است که شش قدرت مذاکره کننده با ایران تاکید دارند تحریم ها تنها به حال تعلیق درخواهد آمد و لغو نخواهد شد. آنها می گویند تعلیق تحریم ها می تواند بازگشت تحریم ها را در صورت نقض موافقتنامه ازسوی ایران درپی داشته باشد.

هدف از مذاکرات کری با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و مقاماتی از شش قدرت جهان دستیابی به توافق درباره رئوس کلی یک موافقتنامه هسته ای تا 31 مارس است.

کری و ظریف روز پنجشنبه بیش از چهار ساعت با یکدیگر دیدار کردند و مدیران سیاسی آنها نیز قرار است پنجشنبه شب مذاکرات خود را ازسر بگیرند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت فشار شدید یک کنگره مخالف است تا با سندی واقعی از لوزان بازگردد که بازتاب 18 ماه مذکرات با جمهوری اسلامی باشد.

فرانسه که در میان گروه پنج به اضافه یک کشوری تندرو به شمار می رود تردیدهایی را مطرح کرده است.

ژرار آرو سفیر فرانسه در واشنگتن هفته گذشته در صفحه توییتر خود نوشت هدف دستیابی به چیزی تا 31 مارس یک «‌ تاکتیک بد » است زیرا باعث می شود به هر قیمتی که شده یک موافقتنامه به دست آید.

ظریف نیز که تحت فشار تندروها در داخل ایران قرار دارد نیز روز چهارشنبه از ناکامی گروه پنج به اضافه یک در دستیابی به یک موضع هماهنگ انتقاد کرد.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس که مانند دیگر وزیران امور خارجه گروه پنج به اضافه یک گوش به زنگ برای عزیمت به لوزان است در مورد پیامدهای ناشی از شکست در این مذاکرات هشدار داد و گفت :« دست نیافتن به موافقتنامه یعنی برنامه هسته ای ایران با هیچ محدودیتی روبرو نخواهد بود و این به معنی بی ثباتی بیشتر در منطقه و احتمال به راه افتاد یک رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه است.»

از سوی دیگر دستیابی به یک موافقتنامه می تواند منجر به تقویت روابط بین ایران و غرب پس از چند دهه خصومت شود و همکاری بیشتر در جنگ علیه گروه داعش را در عراق و سوریه درپی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه گفت لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد روز شنبه به مذاکرات بین ایران و قدرت های جهان در سوییس ملحق شود.

هنوز مشخص نیست آیا وزیران امور خارجه دیگر قدرت های جهان یعنی انگلیس ، روسیه ، چین و آلمان نیز به این مذاکرات نفس گیر خواهند پیوست یا خیر.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------