آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

اگر مذاکرات هسته اي شکست بخورد....



اخبار,اخبارسیاست خارجی, مذاکرات  لوازان

شبکه خبری سی بی اس نیوز آمریکا اعلام کرد حتی در صورت شکست مذاکرات هسته ای ایران نیز اقدام نظامی قریب الوقوع علیه تهران متصور نیست.

به گزارش «تیک»، این شبکه خبری در پایگاه اینترنتی خود در مطلبی به قلم مارگارت برنان تحت عنوان «اگر مذاکرات هسته ای شکست بخورد چه می شود؟» نوشت:

آمریکا در حالی به یک ائتلاف عربی برای بمباران مواضع شورشیان تحت حمایت ایران در یمن کمک می کند که خود سخت در تلاش است از اقدام نظامی برای نابود کردن برنامه هسته ای تهران پرهیز کند.


تهدید به استفاده از نیروی نظامی اهرم اعمال نفوذ اصلی در مذاکرات لوزان است که هدفش ترغیب ایران به صورت مسالمت آمیز برای متوقف کردن روند توسعه هسته ای خود برای یک دهه یا بیشتر است. با این حال، کمتر دیپلماتی است که معتقد باشد در صورت شکست مذاکرات دیپلماتیک برای رسیدن به یک توافق هسته ای تا پایان ماه مارس ، رویارویی نظامی با ایران قریب الوقوع خواهد بود.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سی بی اس نیوز گفت :«اگر شما به چیزی مانند اقدام نظامی نگاه کنید، می دانید که رئیس جمهور آمریکا گفته است همه گزینه ها روی میز هستند، اما چه کسی در این مقطع می خواهد یک اقدام نظامی دیگر را در منطقه ای شروع کند که از قبل در بسیاری از جاها در آتش می سوزد، چه کسی می خواهد آمریکا را وارد چنین چیزی کند؟ من افراد زیادی را نمی بینم که چنین چیزی بخواهند.»

سناریوی محتمل تر در صورت شکست مذاکرات هسته ای این است و مجموعه دیگری از تحریم های مالی علیه ایران وضع شود. برگ برنده ای که تهران در دست دارد این است که می تواند از این فشار به عنوان بهانه ای برای پیشبرد هرچه بیشتر توسعه هسته ای خود ، که آمریکا معتقد است در مدت مذاکرات آن را متوقف کرده است،‌استفاده کند.

این توافق موقت -- بخشی از طرح اقدام مشترک که ایران و گروه پنج به اضافه یک در سال 2013 امضا کردند -- آخر ماه ژوئن منقضی می شود. این فرصت به مذاکره کنندگان یک فضای تنفس فراهم می کند تا تصمیم بگیرند در صورت دست نیافتن به توافق تا روز سه شنبه، در مرحله بعد چه باید بکنند.


اما خشونت های اخیر در یمن فشار بیشتری بر این مذاکرات که از قبل هم بسیار فشرده بود، وارد کرده است.

 ریاض ، از متحدان آمریکا در منطقه، به ویژه از استقرار حوثی های یمنی در مرز این کشور با عربستان  احساس خطر می کند.

هارف گفت نفوذ ایران در منطقه که موجب بی ثباتی است اهمیت این توافق دیپلماتیک را بیشتر کرده است.

وی گفت :«بدیهی است خاورمیانه در مقایسه با چند دهه قبل منطقه پیچیده تری شده است. ما با مجموعه غیرقابل باوری از چالش ها مواجه ایم و یک ایران مسلح به سلاح هسته ای این چالش ها را بدتر خواهد کرد. برای همین است که ما روی این مسئله کار می کنیم.»

مذاکره کنندگان تاکید می کنند که هرگز تا این اندازه به یک توافق تاریخی بالقوه با ایران برای متوقف کردن برنامه هسته ای این کشور، و نه برچیدن آن، نزدیک نشده بودند. با این حال، دیپلمات ها در لوزان در 24 ساعت گذشته گفته اند موانع موجود بر سر راه حصول توافق حتی از قبل هم بلندتر شده است. مقامات آمریکایی این مذاکرات را «سخت» و «بسیار جدی» توصیف کرده اند اما تمایلی ندارند که از آن خارج شوند.

هارف به سی بی اس نیوز گفت :«حقیقت این است که اگر ما نتوانیم این مسئله را از راه دیپلماسی حل کنیم، رئیس جمهور آمریکا و تیم امنیت ملی ما خیلی زود مجبور خواهند شد تصمیماتی بسیار جدی درباره اقدامات بعدی بگیرند و این تصمیمات جزو جدی ترین تصمیماتی هستند که رئیس جمهور آمریکا ممکن است مجبور به اتخاذ آنها شود.»

با رسیدن وزیران امور خارجه گروه پنج به اضافه یک به لوزان سوئیس فشارها بر ایران برای ایفای نقش خود برای موفقیت دیپلماسی تحت رهبری آمریکا افزایش یافته است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه موضع سختگیرانه صریحی در این مذاکرات اتخاذ کرده است. وی به خبرنگاران گفت بر ساز و کارهای نظارتی و شفاف سازی تاکید خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که ایران بمب اتمی تولید نمی کند.

ایران تا این لحظه در برابر فشارها مقاومت کرده و با بازرسی های گسترده و نظارت بر همه سایت های هسته ای بالقوه خود از جمله تاسیسات زیرزمینی و معادن اورانیوم موافقت نکرده است.

از جمله امتیازاتی که ایران امیدوار است به دست آورد، لغو تحریم های سازمان ملل است که اهرم اعمال فشار مالی اصلی گروه پنج به اضافه یک برای کاهش توانایی ایران برای خرید و تولید سلاح های هسته ای بوده است. هنوز معلوم نیست آیا این مسائل مورد اختلاف حل و فصل خواهد شد یا خیر.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------