آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

هيچ کس در لوزان شکست مذاکرات را نمي خواهد / احتمال تمديد چند ساعته يا چند روزه مذاکرات



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات لوزان

به عبارت دیگر، نیمه شب سه شنبه همه چیز تمام نخواهد شد. شاید کار به اواسط شب کشیده شود. اگر به یاد داشته باشید توافق اولیه ساعت سه صبح بدست آمد.

 شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد: احتمال تمدید چند ساعته یا حتی چند روزه مذاکرات هسته ای وجود دارد.

به گزارش  «تیک»، هر طرف سعی می کند تا آخرین دقیقه بیشترین امتیاز را از طرف دیگر بگیرد. برخی اوقات اخبار غیرواقعی به رسانه ها داده می شود و به راحتی نمی توان گفت که آیا صبر یکی از طرف ها تمام شده است یا نه. به هر حال سه مانع اصلی وجود دارد. اگر این سه مانع برطرف شود، توافق بدست خواهد آمد. مانع اول مربوط به لغو تحریم هاست. مانع دیگر ایجاد سازوکاری است که براساس آن بتوان در صورت اقدام تهران در نقض مفاد توافق، تحریم های کنونی را بسیار سریع دوباره برقرار کرد. آخرین مانعِ بسیار مهم نیز مدت توافق است. در مجموع گروه پنج به علاوه یک و تهران بر سر ده سال اولیه هم رای هستند، اما مذاکره درباره سال یازدهم تا پانزدهم به بن بست خورده است. مطمئناً ایرانی ها توافقی را نمی خواهند که فراتر از ده سال باشد. در حالی که به طور مشخص فرانسه می خواهد توافق تا پانزده سال افزایش یابد.

این شبکه در ادامه درباره اینکه اگر امروز توافق حاصل نشود نیز توضیح داد یکی از مذاکره کنندگان اروپا می گفت یک ساعت یا یک روز بیشتر مشکلی به وجود نمی آورد. به عبارت دیگر، نیمه شب سه شنبه همه چیز تمام نخواهد شد. شاید کار به اواسط شب کشیده شود. اگر به یاد داشته باشید توافق اولیه ساعت سه صبح بدست آمد. مسلماً اگر لازم باشد آنان تا روز چهارشنبه باقی بمانند این کار را خواهند کرد. اگر موانع برطرف شود و پیشرفت وجود داشته باشد شاید هم تا روز پنجشنبه باقی بمانند. این مورد توسط یکی از مذاکره کنندگان ایران نیز مطرح شده است

. باوجود این، نمی توان شش وزیر امور خارجه گروه پنج به علاوه یک را هر روز گردهم آورد. باید این پرونده به پیش برده شود و زمان آن، اکنون است. مذاکره کننده غربی می گفت اگر این مذاکرات متوقف و سپس از سر گرفته شود، اوضاع بسیار پیچیده تر خواهد شد. از سوی دیگر ضرب الاجل بسیار مهم دیگری که کمتر درباره آن صحبت شده است، وجود دارد و آن چهاردهم آوریل است. کنگره آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان یعنی مخالفان باراک اوباماست، در این تاریخ تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال می کند. چنین اتفاق احتمالاً به معنای پایان همه این مذاکرات خواهد بود.

بسیار دشوار می توان دریافت که آیا در ساعات آینده در نهایت این توافق سیاسی حاصل خواهد شد؟ این توافق سیاسی باید در پایان ماه ژوئن با توافق جامعی که به بحران هسته ای ایران پایان خواهد داد جایگزین شود. این بحران هسته ای از دوازده سال پیش جامعه بین الملل را کلافه کرده است. لغو شدن سریع یا تدریجی تحریم ها، مکانیزم اعمال دوباره تحریم ها در صورتی که ایران به تعهدات خود درماهها و سالهای آینده پایبند نباشد و در نهایت طول دوره توافق سه مسئله اساسی هستند که باید حل شوند.

 

چنان که پیداست پیشرفت هایی حاصل شده است. هیچ یک از طرفین در اینجا نمی خواهد مذاکرات به شکست منجر شود زیرا این شکست تبعات منفی بسیاری خواهد داشت. مذاکره کنندگان می خواهند به مذاکرات برای نهایی کردن توافق در مورد جزئیات تا پایان ماه ژوئن ادامه دهند.

 

 اخبار سیاست  خارجی -  تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------