آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ایرانیان به ظریف و تیم او اطمینان دارند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران

هر چند توافقی در لوزان امضا نشد ولی مذاکرات هسته ای در این شهر نیز به شکست نیز منجر نشد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و تیم هسته ای وی در لوزان توانست به یک بیانیه مطبوعاتی مشترک درباره برنامه هسته ای این کشور برسد. ایرانی ها نتوانستند به همه خواسته های خود در لوزان برسدند. ظریف با ماموریت آسانی در ایران برای توضیح توافق خود در این کشور روبرو نیست.

شبکه تلویزیونی روسیاالیوم گزارش داد: بیانیه هسته ای لوزان واکنش های متفاوتی را در ایران به همراه داشته است.

به گزارش «تیک»، ،حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد توافق هسته ای این کشور با قدرت های جهانی بر حق ایران در غنی سازی اورانیوم تاکید دارد که به زیان هیچ کشوری نیست. روحانی تاکید کرد به محض اجرای این توافق همه تحریم ها لغو و دوره جدیدی در تعامل با جهان گشوده خواهد شد. مردم ایران واکنش های متفاوتی به این توافق داشتند.

 هر چند توافقی در لوزان امضا نشد ولی مذاکرات هسته ای در این شهر نیز به شکست نیز منجر نشد. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و تیم هسته ای وی در لوزان توانست به یک بیانیه مطبوعاتی مشترک درباره برنامه هسته ای این کشور برسد. ایرانی ها نتوانستند به همه خواسته های خود در لوزان برسدند. ظریف با ماموریت آسانی در ایران برای توضیح توافق خود در این کشور روبرو نیست.

ایرانی ها در واکنش به این توافق دو دسته هستند. گروه نخست بر این باورند این توافق باعث گشایش اقتصادی در این کشور خواهد شد. گروه دوم این توافق را گامی رو به عقب در فن آوری هسته ای دانست. در بیانیه لوزان، غنی سازی 3.67 درصدی برای تاسیسات نطنز در نظر گرفته شده است و فعالیت غنی سازی در دیگر تاسیسات هسته ای متوقف خواهد شد و شمار دستگاه های گریز از مرکز نیز به دو سوم کاهش پیدا خواهد کرد. در رئاکتور آب سنگین اراک نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد. در برابر، تحریم های اقتصادی علیه ایران شامل تحریم های بین المللی، اروپا و آمریکا لغو خواهد شد و تحریم های مرتبط به تروریسم، حقوق بشر و موشک های دوربر پابرجا خواهد بود. ناظران سیاسی بر این باورند این توافق به معنای از سرگیری روابط ایران و آمریکا نیست ولی شکی در این نیست این توافق باعث تقویت نقش منطقه ای ایران خواهد شد.

ظریف گفت: با حمایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران توانستیم به شماری از راه حل ها برسیم که پایه و اساسی برای سند نهایی توافق هسته ای است. غنی سازی در ایران نیز تا ده سال محدود خواهد شد.

شهروند ایرانی گفت: این توافق بسیار خوب است و امیدوارم اوضاع به خوبی پیش برود و تحریم های اقتصادی از کشور ما لغو شود و وضاع معیشتی بهبود یابد.

شهروند ایرانی گفت: این توافق شامل همه حقوق هسته ای ما نیست ولی به تیم مذاکره خود اطمینان داریم.

حسن محمدی کارشناس مسائل منطقه گفت: ایران در دوره تحریم ها توانست مقاومت و خود را به عنوان یک قدرت منطقه ای اثبات کند. پس از لغو تحریم ها نیز قدرت منطقه ای ایران افزایش خواهد یافت و بیش از گذشته از متحدان خود در منطقه حمایت خواهد کرد. ایران از متحدان خود در منطقه در برابر از سرگیری روابط خود با آمریکا چشم پوشی نخواهد کرد.

خبرنگار این شبکه افزود: بیانیه لوزان مقدمه ای برای مرحله ای جدید در مذاکرات هسته ای ایران با غرب است. این بیانیه بحث و جدل ها زیادی را در ایران به راه انداخته است. تیم مذاکره کننده ظریف در ادامه مذاکرات خود با ماموریت دشواری روبروست.

ایران و غرب گام نخست را پیمودند ولی این وضع به معنای آسان بودن مذاکرات در سه ماه آینده نیست. در حال حاضر درباره کلیات توافق شده است و باید درباره جزئیات نیز به توافق رسید.


 اخبار سیاست خارجی  -  تیک 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------