آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

پیام روحانی به سلطان قابوس؛ تنها نقطه ی امید برای حل بحران یمن



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,حمله عربستان به یمن

تنها بارقه امید برای حل بحران یمن پیام رئیس جمهوری ایران به وزیر امورخارجه کشور عمان است.

روزنامه رای الیوم نوشت تنها بارقه امید برای حل بحران یمن پیام رئیس جمهوری ایران به وزیر امورخارجه کشور عمان است.

به گزارش «تیک»، روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود تحت عنوان «آیا کشور عمان هشدار ایران را درباره جنگ یمن گرفت» نوشت عملیات «‌طوفان قاطعیت» عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس به یمن تحت عنوان باز گرداندن «‌دولت مشروع» این کشور و مقابله با پیشروی گروه حوثی و نیروهای وابسته به علی عبد الله صالح رئیس جمهوری پیشین یمن آغاز شد و اکنون این عملیات تبدیل به جنگ روتینی (معمولی) شده است که بعد از ده روز چیز جدیدی ندارد.

منظور از جنگ «روتین» آن است که این جنگ در شهر عدن صورت می گیرد و هر طرفی تلاش می کند بر این منطقه یا آن منطقه این شهر تسلط یابد و همزمان با این تلاشها حملات جنگندهای ائتلاف عربی علیه گروه حوثی ادامه دارد. مهمترین تحولی که در دو روز گذشته صورت گرفته این است که جنگنده های ائتلاف عربی ،‌ چندین تن سلاح و مهمات برای نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی پائین ریخته اند این درحالی است که این نیروها،‌ بعد از تسلط ائتلاف حوثی و عبد الله صالح بر قصر ریاست جمهوری هادی در عدن متحمل شکست بزرگی شده اند.

اگر اطلاعاتی که ریاض یاسین وزیر امورخارجه یمن در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط داده است درست باشد و عبدالله صالح با هواپیمای روسی که دیپلماتهای روس را از یمن خارج کرده است به مسکو رفته باشد در این صورت گروه حوثی ، ضربه روحی بزرگی خورده اند . از سوی دیگر کشته شدن دو مرزبان عربستانی در درگیری با گروه حوثی ،‌ اتفاقی عاری از خطر نیست چون این بدان معنی است که حوثیها می خواهند درگیریها را به عمق خاک عربستان بکشانند و در آنجا ایجاد ناآرامی کنند تا جبران ناتوانیشان در مقابله با حملات هوائی عربستان باشد.

ریاض یاسین در اکثر اظهارات خود بر دو نکته اصلی تاکید می کند اول اینکه او خواستار لزوم مداخله زمینی ائتلاف عربی می شود و دوم این که، ‌چندین بار درباره فرار عبد الله صالح به جیبوتی، ‌موریتانی یا مسکو گفته است هرچند تا این لحظه این سخنان تایید نشده است. این گونه اظهارات، ‌جنگ روانی است که طرفهای درگیر در یمن به راه می اندازند و چنین مسائلی در جنگها عادی است ولی بزرگترین خطر این است که جنگ یمن طول بکشد و ظاهرا در این مسیر ( طولانی شدن) هم قرار گرفته است چون حملات هوائی به تنهائی نمی توانند این جنگ را یکسره کنند و این به این معنی است که شمار قربانیان غیر نظامی افزایش خواهد یافت.

در این راستا راه حل سیاسی کمترین هزینه را دارد و شاید تنها بارقه امیدی که دراین خصوص قابل مشاهده است پیام حسین امیر عبد اللهیان معاون وزیر امورخارجه ایران از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان باشد. در این پیام تهران از مسقط خواسته است برای متوقف کردن عملیات نظامی در یمن و جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه و یافتن راه حل سیاسی برای آن کمک کند. گسترش دامنه جنگ به معنی به راه افتادن جنگ کامل در منطقه است و بی تردید کسی خواستار آن نیست ولی سوال مطرح آن است که آیا کشور عمان گام هایی برای متوقف کردن این جنگ برخواهد داشت؟


 اخبار  سیاست  خارجی  -  تیک 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------