آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره تفاهم هسته‌ای و اوضاع یمن



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, تفاهم هسته ای لوزان

بازتاب سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباره تفاهم هسته ای لوزان و تجاوز عربستان سعودی به یمن، ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست های ایران در قبال یمن، گزارش ارتش آمریکا درباره توسعه فناوری پهپادها در ایران و تأکید ایران بر ضرورت کاهش سطح تولید نفت اوپک، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباره تفاهم هسته ای و همچنین تجاوز عربستان به یمن، در شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. روزنامه «گاردین» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می نویسد رهبر ایران گفته تفاهم هسته ای هفته گذشته میان ایران و گروه 1+5 را نه تأیید می کند و نه رد. این روزنامه می نویسد آیت الله خامنه ای چارچوب توافق به دست آمده را غیرالزام آور دانسته و گفته هنوز هیچ تضمینی برای دستیابی به توافق نهایی وجود ندارد. گاردین همچنین اشاره می کند که رهبر انقلاب گفته از توافقی حمایت می کند که عزت کشور را حفظ کند و تأکید کرده که جزئیات توافق نهایی تعیین کننده خواهد بود.

روزنامه «وال استریت ژورنال» دیدگاه مقام معظم رهبری درباره موضوع یمن را مورد توجه قرار داده و می نویسد رهبر ایران در شدیدترین موضع گیری خود درباره تحولات یمن، به عربستان سعودی هشدار داده که مداخله نظامی این کشور در یمن یا شکست مواجه خواهد شد. این روزنامه به نقل از رهبر انقلاب می نویسد که حمله عربستان سعودی به یمن، بدعت بدی را در منطقه بنیان گذاشته و سعودی ها با حمله به غیرنظامیان و کشتار آن ها، مرتکب جنایات جنگی می شوند. در ادامه این مطلب به نقل از آیت الله خامنه ای آمده است: «یقیناً سعودی ها در این ماجرا شکست خواهند خورد و هیچ گاه پیروز نخواهند شد... بینی آن ها به خاک مالیده خواهد شد».

در همین حال، موضع گیری وزیر خارجه آمریکا درباره سیاست ایران نسبت به یمن و ادعاهای وی در این زمینه نیز در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. روزنامه «نیویورک تایمز» می نویسد جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته ایالات متحده می داند که ایران از حوثی های یمن حمایت نظامی کرده و واشنگتن قصد ندارد در شرایطی که منطقه بی ثبات شده، بی تفاوت بماند. نیویورک تایمز اشاره می کند این اظهارات در حالی بیان شده که ایالات متحده اقدامات خود در زمینه تأمین سلاح، ارائه اطلاعات و نیز حمایت لجستیکی از عربستان سعودی در حمله به یمن را افزایش داده است.

از سوی دیگر، روزنامه «واشنگتن تایمز» اقدام به انتشار نتایج یک تحقیق ارتش آمریکا کرده و می نویسد ایران اخیراً تأکید بسیار زیادی بر تولید پهپادهای شناسایی و تهاجمی داشته و از جمله، بر روی یک پهپاد انتحاری کار کرده که می توان برای رژیم اسرائیل و همچنین کشتی های آمریکایی در منطقه خلیج فارس خطرناک باشد. واشنگتن تایمز اشاره می کند که ایران نمونه ای از این پهپادها را در ماه دسامبر علیه اهداف شناور در نزدیکی تنگه هرمز مورد آزمایش قرار داد. بر همین اساس، این روزنامه ضمن کنار هم قرار دادن دو موضوع مذکور، تولید و آزمایش این پهپادها را به تصمیم احتمالی ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت لزوم مرتبط دانسته است.

در نهایت، در مطلبی اقتصادی، خبرگزاری «رویتز» اظهارات وزیر نفت ایران را مورد توجه قرار داده که از سیاست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مبنی بر عدم کاهش میزان تولید نفت انتقاد کرده است. این خبرگزاری به نقل از بیژن نامدار زنگنه می نویسد راهبرد اوپک در زمینه ثابت نگه داشتن سطح تولید ناکارآمد بوده و موضوع کاهش سطح تولید باید پیش از اجلاس آتی این سازمان در ماه ژوئن مورد بحث قرار گیرد. رویترز اشاره می کند که ایران از جمله کشورهایی بود که در اجلاس قبلی اوپک خواستار کاهش سطح تولید شدند، اما این موضوع با مخالفت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس مواجه شد.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------