آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

چرا روز گذشته روحانی در رابطه با مذاکرات هسته ای لحن تندی به خود گرفت؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,رئیس جمهوری ایران

لحن تند سخنان دیروز رئیس جمهوری ایران در خصوص «اصل توافق در برابر برداشتن کامل تحریمها» احتمالا ناشی از فرمول مشکوکی است که آمریکاییها در خصوص اعطای حق به کنگره برای نظارت بر هرگونه توافق نهایی با ایران تدوین کرده اند.

الجزیره گزارش داد: لحن تند سخنان دیروز رئیس جمهوری ایران در خصوص «اصل توافق در برابر برداشتن کامل تحریمها» احتمالا ناشی از فرمول مشکوکی است که آمریکاییها در خصوص اعطای حق به کنگره برای نظارت بر هرگونه توافق نهایی با ایران تدوین کرده اند.

به گزارش «تیک»، حسن روحانی رئیس جمهور ایران تاکید کرد کشورش توافق جامع هسته ای را فقط در صورتی خواهد پذیرفت که همه تحریمها برداشته شود.

این اظهار نظر روحانی اندکی پس از تصویب پیش نویس قانونی در کمیته روابط خارجی سنا صورت گرفت که برداشتن تحریمهای ایران را منوط به موافقت کنگره کرده است. (البته این طرح و پیش نویس باید در صحن علنی سنا نیز به تصویب برسد و در گام سوم، با امضای رئیس جمهور آمریکا به قانون تبدیل خواهد شد.)

بدون لغو کامل همه تحریمها توافقی درکار نخواهد بود. این موضعی است که مقامات ایرانی همواره از زمان گفتگو درباره پرونده هسته ای خود بر آن تاکید کرده اند اما لحن تندی که این بار حسن روحانی در خصوص اصل توافق در برابر برداشتن تحریمها در پیش گرفت احتمالا ناشی از فرمول مشکوکی بود که در آمریکا اعلام شد و دستیابی به توافق را به حق کنگره برای نظارت بر هرگونه توافق نهایی میان ایران و غرب مربوط کرد.

روحانی در سفر به استان گیلان گفت: همه کشورهای جهان بدانند ایران هیچ توافق نهایی را امضا نخواهد کرد مگر آنکه همه تحریمهای ظالمانه از لحظه امضای توافق لغو شود. ما با کشورهای پنج به علاوه یک گفتگو می کنیم نه کنگره آمریکا. توافق نهایی به نفع همه کشورهای منطقه ، جهان و ملت ایران خواهد بود.

الجزیره در ادامه این گزارش افزود: به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا ناچار یک گام عقب نشینی کرد تا زمینه را برای حل و فصل اختلاف میان کاخ سفید و کنگره درباره قانون مربوط به توافقنامه هسته ای احتمالی میان ایران و قدرتهای بزرگ فراهم کند و با این اقدام در واقع به فشار نمایندگان جمهوریخواه و برخی دمکراتها تن در داد. قانون اصلاح شده ، یک بازه زمانی سی روزه میان امضای توافقنامه نهایی و لغو تحریمهای آمریکا علیه ایران در نظر گرفته است که طی آن نمایندگان آمریکایی حق دارند از جزئیات توافق اطلاع یابند و با آن موافقت یا در راه اجرای آن مانع تراشی کنند.

این در حالی است که باراک اوباما در خصوص مشارکت کنگره در موضوع عقد توافقنامه نهایی با ایران نوعی احتیاط و ملاحظه کاری داشته و دلیل این ملاحظه کاری اش را تضعیف اعتماد تهران به پایبندی واشنگتن به تعهدات خود دانسته است.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد از نگرانیها در خصوص دستیابی به توافق نهایی با ایران تا پایان ژوئن آینده بکاهد و ابراز اطمینان کرد اوباما خواهد توانست موافقت کنگره را برای دستیابی به توافق هسته ای جلب کند.

در مقابل دغدغه ها و نگرانیهای ایران، اسرائیل خرسندی و خشنودی خود را از اعطای حق به کنگره برای آگاهی از هرگونه توافق با ایران اعلام کرده است به گونه ای که وزیر اطلاعات اسرائیل این موضوع را دستاوردی برای سیاست اسرائیل قلمداد کرده است.

 

 اخبار سیاست  خارجی  - تیک

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------