آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

بازتاب سخنان رییس‌جمهوری در رسانه‌های خارجی



اخبار,اخبار سیاست  خارجی, سخنان رییس جمهور

سخنان حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به مناسبت روز ملی ارتش بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت

سخنان حجت الاسلام دکتر حسن روحانی به مناسبت روز ملی ارتش بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت و رسانه صوتی ، تصویری و نوشتاری و خبرگزاری ها تلاش کردند، با برگزیدن یکی از نکات سخنان رییس جمهوری به عنوان تیتر اصلی به تجزیه و تحلیل آن بپردازند.

به گزارش ایرنا، بازدارندگی فعال دکترین نظامی ایران، انتقاد حسن روحانی از حمله به یمن ، دوری نیروهای مسلح از رفتار جناحی و حزبی و تقدیر از ارتش برای پرهیز از ورود به بازی سیاست از جمله محورهای مورد توجه رسانه های خبری بوده است.

رادیو فرانسه
رادیو فرانسه گزارش داد: رییس جمهوری ایران، در مراسم رژه نیروهای مسلح این کشور در روز ارتش، با بیان اینکه دکترین ایران بازدارندگی فعال است، گفته است که هدف ایران استقرار صلح است نه تجاوز به مردم و حمله به کودکان.

شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی شنبه شب در گزارشی نوشت: حسن روحانی رییس جمهوری ایران، با تاکید براینکه این بازدارندگی برای استقرار و صلح و امنیت در کشور و کشورهای منطقه است، بدون نام بردن از کشوری خاص گفته است که ارتش جمهوری اسلامی ایران، یک نمونه ارتش صلح خواه در منطقه است و دیگران از ارتش ایران باید بیاموزند که به دنبال فتنه در این منطقه نباشند و به کودکان مظلوم، پیرمردان و پیرزنان در کشور یمن حمله نکنند.

رییس جمهوری ایران اشاره کرده که دیر یا زود پاسخ این تجاوزگری خود را می گیرید.

عربستان سعودی و کشورهای متحدش، طی هفته های اخیر، مواضع حوثی و هواداران آنان در یمن را به منظور جلوگیری از پیشروی آنان، بمباران کردند.

جمهوری اسلامی ایران از عربستان سعودی خواسته است تا به حملات هوایی در یمن پایان دهد. در مقابل عربستان سعودی، این کشور را به مداخله در امور داخلی یمن متهم می کند.

جمهوری اسلامی ایران اتهام های نسبت به حمایت های نظامی و ارسال سلاح به حوثی در یمن را رد می کند.

حسن روحانی، در مراسم روز ارتش، تاکید کرده که حمله به مظلومان برای کسی افتخار نمی آورد، بلکه ننگ دو جهان را برای متجاوزین به وجود خواهد آورد.

رادیو فرانسه فارسی توضیح داد: رییس جمهوری ایران با اشاره به بحران های خاورمیانه از کمک مالی و تسلیحاتی به تروریست ها در سوریه، عراق و لبنان و بمباران مردم بی گناه یمن، به شدت انتقاد کرده و گفته است که شما با این اعمال بذر کینه را در دل مردم منطقه نشاندید و پاسخ آن را دیر یا زود خواهید دید.

دویچه وله
دویچه وله نوشت : رییس جمهوری ایران در مراسم 'روز ملی ارتش' تاکید کرد، ارتش ایران 'امتحان تاریخی' خود را پس داده است. او از این که ارتش درگیر 'بازی سیاسی' و حزبی نیست، تقدیر کرد. او گفت، دکترین نظامی ایران 'بازدارندگی فعال' است.

این رسانه در گزارش خود که به شرح زیر است ، افزود: حسن روحانی، رییس جمهور ایران، روز شنبه (29 فروردین/18 آوریل) در مراسم 'روز ملی ارتش' گفت که هرچقدر نیروهای مسلح از 'حزب' و 'گروه' فاصله بگیرند، بیشتر در دل مردم جا باز می کنند و 'اعتماد بیشتر' مردم را جلب خواهند کرد.

روحانی با تاکید بر این که ارتش جمهوری اسلامی ایران «امتحان تاریخی خود را پس داده» است، گفت:«امام فرمود که نیروهای مسلح وارد احزاب، گروه و جناح و بازی های سیاسی نشوند. ارتش در خط مقدم اطاعت از فرمان امام بود.»

رئیس دولت همچنین در اظهارات خود به مناسبت فرا رسیدن روز ملی ارتش تاکید کرد که «دیگران از ارتش بیاموزند» و به دنبال 'فتنه' در منطقه نباشند.

بمباران یمن به چه معناست؟

رئیس جمهوری ایران در صحبت های خود در مراسم رژه ی ارتش جمهوری اسلامی ایران از حمله ی نظامی عربستان سعودی و دیگر متحدان عربی اش به یمن انتقاد کرد.

روحانی گفت:«بمباران یمن به چه معناست؟ کشتن دیگران برای شما قدرت آفرینی و اقتدار به وجود می آورد؟»

او عربستان و متحدان اش را متهم کرد که 'بذر کینه' در دل مردم خاورمیانه کاشتند و هشدار داد که پاسخ این عمل را دیر یا زود می بینند.

رئیس دولت یازدهم ایران همچنین عربستان و متحدان اش را متهم کرد که به گروه های تروریستی عراق، سوریه و لبنان کمک مالی می کنند و تاکید کرد که ایران در منطقه به دنبال 'صلح و آرامش' است.

بی بی سی
پایگاه اینترنتی بی.بی.سی فارسی با اشاره به این که مقام های ایران طی روزهای اخیر بر حجم انتقادهای خود از عربستان افزوده اند، گفت: رییس جمهوری ایران بدون اسم بردن از عربستان از حمله به یمن انتقاد کرد و گفت سایر کشورها باید از ارتش ایران درس بیاموزند که دنبال فتنه انگیزی در منطقه و حمله به کودکان مظلوم و پیرمردان و پیرزنان بی دفاع در کشوری مثل یمن نیستند.

عربستان و متحدانش طی هفته های اخیر برای جلوگیری از پیشروی های نیروهای حوثی و هوادارانشان در یمن، بارها مواضع آنها را بمباران کرده اند.

عربستان چند روز پیش درخواست ایران برای توقف حملات به یمن را رد کرد.

سازمان ملل متحد و سازمان های امدادی طی هفته های اخیر از افزایش تلفات غیرنظامی در جنگ یمن ابراز نگرانی کرده و گفته اند تحت قوانین بین المللی، تمامی طرف های جنگ ملزم به حفاظت از جان و امنیت غیرنظامیان هستند.

آقای روحانی در سخنان خود گفت: حمله به مظلومین برای هیچکس افتخار نمی آفریند، بلکه حمله به مردم مظلوم، ننگ دو جهان را برای متجاوزان به ارمغان خواهد آورد.

رییس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود از آنچه کمک های مالی و تسلیحاتی به تروریست ها در سوریه، عراق و لبنان خواند انتقاد کرد و گفت: آیا بمباران کودکان برای شما قدرت و اقتدار به ارمغان می آورد یا بذر کینه را در دل مردم می فشاند؟ پاسخ آن دیر یا زود به شما باز خواهد گشت.

بی.بی.سی ادامه داد: ایران به شدت از حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش علیه حوثی ها انتقاد کرده و حجم این انتقادها طی چند هفته اخیر شدت یافته است.

روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در نامه ای به بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، خواهان پایان بمباران هوایی یمن و ایجاد شرایطی برای تشکیل دولت فراگیر ملی در این کشور شد.

آقای ظریف در نامه خود نوشت که این حملات آشکارا ابتدایی ترین اصول حقوق بین الملل را نقض کرده است.

بی.بی.سی افزود: آیت الله خامنه ای رهبر ایران هم اخیرا با لحنی تند از مقام های سعودی انتقاد کرد و حملات عربستان به یمن را جنایت و نسل کشی خواند.

صدای امریکا
پایگاه اینترنتی صدای آمریکا هم زیر عنوان 'انتقاد روحانی از نقش عربستان در یمن' نوشت: حسن روحانی ریس جمهوری ایران، از نقش عربستان سعودی در یمن به شدت انتقاد کرد.

روحانی که در مراسم بزرگداشت روز ارتش سخن می گفت، نقش نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران را جلوگیری از جنگ و حفظ ثبات و آرامش در منطقه عنوان کرد و بدون نام بردن مستقیم از عربستان سعودی و به انتقاد از نقش این کشور در یمن پرداخت .

رییس جمهوری ایران در بخشی از سخنان خود گفت: شما بذر کینه را در دل مردم منطقه نشاندید و پاسخ آن را دیر یا زود خواهید دید.

در این میان، حمله های هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر مواضع حوثی ها و القاعده در یمن ادامه دارد. ائتلاف، چندین شهر یمن، از جمله صنعا، پایتخت و تعز و عدن را بمباران کرد. در عین حال، عربستان در حال حاضر در حال تمرکز نیروهای خود در شرق یمن است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک طرح صلح 4 ماده ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار توقف جنگ در یمن شده است.

آقای ظریف در این طرح خواستار آتش بس فوری و پایان بی درنگ حمله های خارجی به یمن شده است. از دیگر پیشنهاد های آقای ظریف برای برون رفت یمن از بحران جاری، ارسال اضطراری کمک های انسانی و پزشکی، از سرگیری روند مذاکرات سیاسی و تشکیل یک دولت وحدت ملی است.

وزیر امور خارجه ایران، حضور موثر جامعه بین المللی در کنار مردم یمن را امری حیاتی برای آن کشور دانسته و می گوید تنها راه بازگشت صلح و آرامش به یمن، اجازه فعالیت به همه احزاب کشور بدون دخالت خارجی است.

پیش تر در روز جمعه، رییس جمهوری آمریکا در یک مکالمه تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در زمینه تحولات یمن، بر تعهد ایالات متحده به حفظ امنیت عربستان سعودی تاکید کرد و دو رهبر دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها راه رسیدن یمن به یک صلح و ثبات پایدار دانستند.


 اخبار  سیاست خارجی   -  ایرنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------