آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

وزير خارجه شما فوق‌العاده است



اخبار,اخبارسیاست خارجی,وزیر امور خارجه استرالیا

 

12 سال از آخرین باری که مقام رسمی از استرالیا در تهران حاضر شدمی گذرد.استرالیا کشوری باحدود 24 میلیون نفرجمعیت و حاکمیت حزبی لیبرال به رهبری تونی ابوت است واکنون رهبر حزب لیبرال نخست وزیراین کشور نیزمحسوب می شود.

 

استرالیا را با ۸۵۰/۶۸۶/7 کیلومتر مربع وسعت،ششمین کشور پهناور جهان بایددانست که یکی از قلمروهای همسود محسوب می شودو درسال ۱۹۰۱ از بریتانیا استقلال یافت.قلمروهای همسود یا قلمروهای مشترک المنافع از مستملکات و اکثر مستعمرات سابق بریتانیا تشکیل یافته است و در آنها ملکه الیزابت دوم به‌طور رسمی به عنوان ملکه و رئیس کشور شناخته می‌شود.

 

به جز بریتانیا که الیزابت دوم خود در آن حضور دارد،درکشورهای دیگر«فرماندار کل»که معمولاً به پیشنهادنخست‌وزیر آن کشور و دستور الیزابت دوم انتخاب می‌شود،وظایف رئیس کشور را ایفا می‌کند. کشورهای عضو قلمروهای مشترک‌المنافع زیرمجموعه  اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع هستند.برخلاف تصور عموم پایتخت استرالیا نه ملبورن یا سیدنی که شهرکانبرا است؛ شهری که در آن مجلس کشور و خانه فرماندار کل قرار دارد.او به صورت تشریفاتی و به نمایندگی ملکه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد.درعمل نخست وزیر منتخب در کنار دولت ومجلس اداره کشور را در دست دارند.

 

اکنون پس از گذشت 12سال از آخرین سفر مقامی رسمی از استرالیا به ایران دیپلماسی دولت یازدم موفق شد پرچم این دو کشور را در تهران در کنار یکدیگر قرار دهد.ساختمان شماره يك وزارت خارجه در روزي كه گذشت ميهماني ويژه داشت.جولی بیشاپ،وزيرخارجه استراليا بعداز،بیش ازيك دهه وارد تهران شدتا با محمد جواد ظريف دررابطه بامسائل بين دو كشور كه سال ها متوقف مانده بود،بحث و تبادل نظر كنند.بيشاپ كه به گفته خودش به خاطر ظريف ودعوت او به ايران آمده، بعد از نشست خبري با ظريف به ديدار روحاني رفت.


  همدلي با ايران عليه داعش
اولین برنامه برای وزیر امور خارجه استرالیا در بدو ورودش به تهران نشست خبری مشترک با محمدجوادظریف بود.بیشاپ ابتدا درنشست خبری مشترک با محمدجوادظریف گفت:از این که در مذاکرات ایران با 1+5 پیشرفت حاصل شده خوشحالیم؛البته این ها بایدمتعادل باشدو برای طرفین سود داشته باشد. وي اظهار داشت:در دیدار با ظریف درموردمسایل مختلف،توسعه روابط دو جانبه و تحولات منطقه ای خصوصا موضوع داعش گفت وگو کردیم.وزیر امور خارجه استرالیا در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: ما در جلسه امروز با وزیر امور خارجه ایران در مورد سازمان خشن داعش و خطرات آن گفت وگوهایی کردیم.

 

بیشاپ با بیان این که داعش یک نوع بسیار پیچیده و خطرناک تروریست جهانی است، تصریح کرد: ما از دولت العبادی در عراق حمایت می کنیم و نیروهای ما به عراقی ها آموزش های نظامی می دهند و ما در ائتلاف حملات هوایی حضور داشتیم.وی تاکید کرد: ما برای سرنگونی داعش تلاش می کنیم و امیدواریم رنج مردم در سوریه و عراق هرچه زودتر پایان یابد.


   بررسي معضل پناهجويان
یکی از بحث های مهم درروزهای پیش از ورود وزیر امورخارجه استرالیا به ایران مباحث پیرامون وضعیت مسافران ایرانی دراسترالیا بود؛بحرانی که پیش از این سفردر روزنامه قانون نیز به آن پرداخته شدیکی از مباحث نشست خبری بیشاپ بود.رئيس دستگاه دیپلماسی استرالیا در مورد صدور ویزا برای ایرانیان به استرالیا گفت: 10 هزار ویزا برای ایرانیان صادر می شود و همواره 8 هزار ویزای آن مربوط به ویزای موقت و توریستی است.

 

بیشاپ با اشاره به معضل پناهنده هاي ايراني خاطرنشان کرد:در جلسه با ظریف در مورد گروه های قاچاق انسان و مسئله بازگشت پناهجویان نیز مباحث مثبتی صورت گرفت. چالش هایی درباره  قاچاق انسان وجوددارد که ما در این راستا گفت وگوهای مثبتی را با ظریف داشتیم.بیشاپ با تاکیدبراین که بایدحمایت فراگیروقوی ازدولت عراق شودودولت این کشور توان این را داشته باشد که از خود دفاع کند،یادآور شد:در دیدار امروز درخصوص نقش نیروهای نظامی استرالیا درمبارزه باداعش بحث کردیم.


   ظريف فوق العاده است
در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگاری از بیشاپ در رابطه با سفر وی به تهران، و اینکه دلیل حضور وزیر امور خارجه استرالیا پس از سال ها در ایران چه بوده است؟ و آیا قرار است باب جدیدی از تعاملات میان دو کشور گشوده شود؟ گفت: من به دلیل دعوت وزیر خارجه فوق العاده شما به ایران سفر کردم. ما در این سفر در مورد حضور استرالیا در عراق و مبارزه با داعش صحبت هایی را کردیم.

 

وی با اشاره به این که سفرش به ایران درباره موضوعات دوجانبه هم بوده است، تاکید کرد: خوشحالم که سفرم به ایران باعث شد که بتوانیم تعاملات بیشتری را با ایران داشته باشیم و امیدوارم چارچوب توافق میان دو کشور حاصل شود. پس از نشست خبري مشترك با ظريف، این بار نوبت به حضور در نهاد ریاست جمهوری رسید .جولی بيشاپ به همراه هیاتی به نهاد رياست جمهوری رفت تا با روحاني گفت و گو كند.بیشاپ در نشست خبری خود به همراه محمد جواد ظریف تاکید بسیار برمسئله تروریسم و داعش داشت و عجیب نبود که تروریسم بین المللی از اولین محورهای سخنان بیشاپدر دیدار باروحانی باشد.

 

در اين ديدار رئيس جمهور باتاکید بر عکس العمل یکسان کشور‌ها در مبارزه با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این مبنا آماده است تا با همه کشور‌ها از جمله استرالیا در زمینه مبارزه با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم همکاری کند. رئيس جمهور با تاکید بر اینکه تروریسم خطر بزرگی برای منطقه و بشریت است، گفت: باید کاری کنیم که همه دولت‌ها و ملت‌ها در برابر تروریسم و ظلم به انسان‌های بی‌گناه فارغ از مسائل قومی، مذهبی و نژادی عکس العمل به موقع و یکسان نشان دهند.روحانی تاکید کرد:سازمان ملل متحدمی‌تواندبا اعزام گروهی حقیقت یاب بررسی کندکه در مدت بیست وچند روزی که از حملات هوایی به این کشور می‌گذرد،چه کسانی کشته شده‌اند؟


  هشدار روحاني
رئيس جمهور سپس برحل مشکل آوارگان درگیری‌ها در منطقه تاکید کردوهشدار داد اگر به وضعیت آوارگان رسیدگی نشود،ممکن است  آن‌ها جذب گروه‌های تروریستی منطقه شوند.روحانی دربخش دیگری از سخنان خودبا اشاره به روابط خوب ایران واسترالیا،اظهار امیدواری کرداین سفرمنجربه تحرک بیشتر مناسبات فی مابین درعرصه‌های سیاسی،اقتصادی وفرهنگی شود.رئيس جمهور،توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشگری میان دو کشور راضروری دانست و اظهار داشت:ایران همواره میزبان میلیون‌ها آواره و پناهنده از کشورهای همسایه بوده و هنوز نیز پذیرای این پناهجویان است.


   حمايت استراليا از تفاهم سوئيس
وزير خارجه استراليا روابط ایران و استرالیا را دیرپا و قدیمی توصیف کرد و با حمایت کانبرا از چارچوب تفاهم شده در مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت:اگر طرفین به توافق جامع دست یابند،رژیم تحریم شکسته شده و آغازی نوین برای ارتباط ایران با کشورهای جهان و همسایه رقم خواهد خورد.


  علاقه مندی جهان به پیام روحاني درباره حقوق اقلیت‌ها
وزیر خارجه استرالیا گفت:جهان با علاقه مندی پیام رئيس جمهوری ایران مبنی برحقوق مساوی همه گروه‌ها و اقلیت‌های کشور‌ها و برخورد یکسان با ظلم و تبعیض را شنیده است.این پیام ایران را کشوری دوستدار صلح و ثبات معرفی کرده که می‌تواند نیرویی در جهت اقدامات مثبت جهانی باشد.


در ادامه نشست های دیروز جولی بیشاپ،با علی شمخانی دیدار کرد.دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار دستیابی به توافق نهایی با کشورهای 1+5 را منوط به انجام تعهدات و اتخاذ رویکرد مذاکره و تعامل از سوی آنان دانست و گفت:لغو تمام تحریم های ظالمانه و غیر قانونی پس از توافق ضروری است.


علی شمخانی در دیدار دیروزجولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا گفت:اساسا باقی ماندن تحریم با توجه به عملکرد و تعهد ایران مبنی بر شفاف سازی توجیهی نخواهد داشت.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - قانون 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------