آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

نظرات متضاد جمهوریخواهان درباره ایده حمله به ایران



سناتور "لیندسی گراهام" از کارولینای جنوبی به هیچ وجه با این ایده موافق نیست و می گوید ایالات متحده باید از مقابله نظامی با ایران اجتناب کند. او معتقد است چنین حمله ای بسیار برای منافع آمریکا می تواند خطرناک باشد و پایگاه های آمریکا در منطقه را به خطر اندازد. گراهام می گوید ایرانیان قادرند تنگه هرمز را در تلافی حمله نظامی مسدود کنند.

پس از سخنان اوایل ماه جاری میلادی تام کاتن سناتور جمهوریخواه آمریکایی درباره حمله سریع و چند روزه به تاسیسات هسته ای ایران، این مساله در بین نامزدهای انتخاباتی حزب جمهوریخواه و دیگر سناتورهای این حزب محافظه کار آمریکایی مورد بحث و مخالفت قرار گرفته است.

به گزارش عصر ایران وب سایت آمریکایی " اینتر سپت" با انتشار گزارشی به قلم " لی فانگ" در این باره می نویسد:

تام کاتن سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس در حالی که به شدت تلاش دارد جلوی توافق احتمالی هسته ای با ایران را بگیرد در اوایل ماه جاری (میلادی) در سخنانی گفت که ایالت متحده می تواند با حمله ای چند روزه به تاسیسات هسته ای ایران، به طور قابل توجهی آنها را نابود کند. 


تام کاتن سناتور جمهوریخواه موافق ایده حمله به ایران

اخبار,اخبارسیاست  خارجی,تام کاتن


من با بسیاری از نامزدها و سناتور های جمهوریخواه که در مراسم شام جمعه شب در ایالت نیوهمپشایر گرد هم آمده بودند این مساله را پرسیدم و نظرشان را جویا شدم و متوجه شدم بسیاری از آنها موافق ایده تام کاتن نیستند و بر این باور نیستند که حمله "بزن و در رو" در موضوع ایران جواب خواهد داد.
 
سناتور "تد کروز" یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه در این باره گفت:" در حال حاضر، من نمی دانم دقیقا منظور تام کاتن از حمله چند روزه چه مدتی است و اینکه این چند روز می تواند یک هفته یا بیشتر باشد یا نه! اما فکر می کنم این ایده او که شامل حمله محدود نظامی به ایران با تکیه بر حملات هوایی است، ممکن است."

اما سناتور "لیندسی گراهام" از کارولینای جنوبی به هیچ وجه با این ایده موافق نیست و می گوید ایالات متحده باید از مقابله نظامی با ایران اجتناب کند. او معتقد است چنین حمله ای بسیار برای منافع آمریکا می تواند خطرناک باشد و پایگاه های آمریکا در منطقه را به خطر اندازد. گراهام می گوید ایرانیان قادرند تنگه هرمز را در تلافی حمله نظامی مسدود کنند.

 "کارلی فیورینا" نامزد سابق جمهوریخواه و مدیر اجرایی سابق شرکت " هیولت پاکارد" در این باره گفت:" بمباران ایران به گمان من بسیار دشوار خواهد بود...  همان طور که شما هم احتمالا می دانید ما حتی با حمله به برخی از تاسیسات هسته ای آنها دسترسی نداریم . فیورینا می گوید او با ایده حمله مخالف است اما به نظر او ایده ادامه و افزایش فشار های تحریمی یکجانبه روش موثرتری از حمله نظامی است."

"جان کاسیچ " فرماندار جمهوریخواه اوهایو هم در این باره گفت:" به نظر من چنین حمله ای سریع و آسان نمی تواند باشد ، البته من با این معامله هسته ای در شرف انجام با ایران هم به شدت مخالفم." 

"بابی جیندال " فرماندار جمهوریخواه ایالت لوییزیانا هم درباره این ایده می گوید:" من یکی از حامیان جدی سناتور کاتن هستم اما در مورد حمله نظامی به ایران و وقتی که در مورد این موضوع خاص صحبت می کنیم من دقیقا نمی دانم از نظر مقامات نظامی ما  دوره زمانی این حمله تا چه زمانی می تواند موثر باشد . او می گوید این موضوع می تواند یک مساله سری و جزء اطلاعات طبقه بندی شده باشد که افشا نمی شود.

"جان بولتون" سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و یکی از جمهوریخواهان تندرو به شدت با ایده کاتن برای حمله نظامی به ایران موافق است و می گوید: "کاتن دقیقا درست می گوید."

" مایک هاکابی " فرماندار سابق ایالت آرکانزاس هم ایده موافقی با کاتن دارد و می گوید:"  به اعتقاد او حمله نظامی علیه ایران می تواند کوتاه و محدود باشد. " این نامزد سابق جمهوریخواه می افزاید:" من احترام زیادی برای تام کاتن قایلم و خوشحالم بالاخره کسی پیدا شده و علیه این معامله به شدت خطرناک هسته ای که علیه منافع آمریکا، علیه اسراییل و علیه همه جهان است و تمام جهان را در شرایط بسیار خطرناکی قرار می دهد، صحبت می کند." 

تد کروز و لیندسی گراهام هر دو سناتور جمهوریخواه، نامه جنجالی وسرگشاده 47 امضایی خطاب به مقامات ایران را که ابتکار تام کاتن نوشته شد را امضا کرده اند. سناتور مارکو روبیو دیگر نامزد جمهوریخواه انتخابات که او نیز این نامه را امضا کرده است درباره اظهارات کاتن اظهار نظری نکرد.
 
اکثر کارشناسان نظامی با ارزیابی کاتن مخالف اند و در زمینه ایده حمله نظامی به ایران اختلاف نظر دارند  و بر این باورند که حمله به ایران هزینه ها و خطرات قابل توجهی دارد. در سال 2009، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در گزارشی عنوان کرد :"هر نوع حمله به راکتور هسته ای بوشهر منجر به مرگ فوری هزاران نفر خواهد شد و صدها هزار نفر از اثرات احتمالی چنین حمله ای در حال و آینده  به صورت بیماری یا دیگر صدمات متاثر خواهند شد."

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - عصر  ایران 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------