آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

اوباما برای خاموش ساختن عربستان در مورد توافق هسته ای ایران به راه حل رسید



اخبار,اخبارسیاست خارجی,برنامه هسته ای ایران

دولت اوباما،‌بی سرو صدا، متحدان عرب سنی خود در حاشیه خلیج فارس را به ایجاد یک سامانه موشکی پیشرفته دفاعی سوق می دهد. وی همچنین در حال زمینه چینی برای فروش تسلیحات پیچیده به عربستان سعودی است تا از این طریق نگرانی های موجود درباره توافق هسته ای احتمالی با ایران را کاهش دهد.

روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در تحلیلی نوشت: اوباما بی سروصدا،‌ کشورهای عربی را به سمت سامانه موشکی سوق می دهد.

به گزارش «تیک»،‌گای تیلور در تحلیلی برای این روزنامه آمریکایی نوشت: دولت اوباما،‌بی سرو صدا، متحدان عرب سنی خود در حاشیه خلیج فارس را به ایجاد یک سامانه موشکی پیشرفته دفاعی سوق می دهد. وی همچنین در حال زمینه چینی برای فروش تسلیحات پیچیده به عربستان سعودی است تا از این طریق نگرانی های موجود درباره توافق هسته ای احتمالی با ایران را کاهش دهد.

در حالی که جان کری،‌وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه از عربستان سعودی دیدار کند، برخی از مقامات آمریکایی به طور محرمانه می گویند که دولت آمریکا درصدد ارائه پیشنهادی به ریاض یکی از اصلی ترین خریداران تسلیحات اروپایی و آمریکایی است که بمب های بتن شکن جی بی یو- 28 (GBU-28) را به این کشور بفروشد. این در حالی است که واشنگتن تاکنون تمایل داشت تنها این بمب ها را در اختیار اسرائیل قرار دهد.

این مباحثات کاملا محرمانه و در خفا انجام شده است. مقاماتی که با واشنگتن تایمز صحبت کرده اند، خواسته اند که نامشان فاش نشود، اما سفارت عربستان سعودی از هر اظهار نظری در این زمینه خودداری کرد.

ایجاد سامانه ضدموشکی تاد(THAAD)یا سیستم دفاعی اجیس(Aegis) علیه موشکها از عربستان سعودی تا قطر و امارات متحده عربی کشیده می شود و باید با توافقی از سوی اسرائیل انجام شود. ولی مقامات آمریکایی می گویند از این منظر که این سیتم می تواند به این کشورها فروخته شود، واقعی است و این بخش اصلی بحث های احتمالی در دیدار بین باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و سران شورای همکاری خلیج فارس در نشست کمپ دیوید خواهد بود که قرار است در این ماه برگزار شود.

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عبارتند از بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.

اوباما برگزاری نشست در کمپ دیوید را اندکی بعد از انعقاد توافق اولیه هسته ای با تهران در ماه آوریل تدارک دید، توافقی که نگرانی عمیق اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس را برانگیخت.

سیمون هندرسون، یک تحلیلگر مسائل خلیج فارس و عضو بنیاد واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک می گوید:‌سعودی ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، با این دیدگاه می آید که شما به دنبال توافق با ایران هستید و ما قطعا از این مسئله خوشنود نیستیم، چون ایران بازیگر بدی در منطقه است. تنها زمانی این ناخرسندی ما کمتر می شود که شما به ما تسلیحات بهتری بدهید تا بتوانیم با تهدیدی که از سوی ایران مطرح می شود، مقابله کنیم.

یکی از مقامات آمریکایی گزارش های مبنی بر این که دولت اوباما ممکن است بخواهد جنگنده های اف 35 خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس بفروشد، رد کرد. این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که سعودی ها، هیچ درخواستی مبنی بر خرید بمب های بتن شکن از آمریکا ارائه نداده است.

اما تحلیلگرانی که از ارزش نود میلیارد دلاری جنگنده های اف 15 ،‌هزاران بمب کوچکتر، خودروهای زرهی، موشک های پاتریوت و دیگر تجهیزات آگاه هستند می گیوند که ریاض از سال 2010 از شرکت های تسلیحاتی آمریکایی به دنبال دستیابی به پنج هزار پوند بمب های بتن شکن جی بی یو 28 بوده است و دریافت این بمب ها نهایت آمال عربستان سعودی است.

جفری لویس(Jeffrey Lewis) یک کارشناس کنترل تسلیحاتی در بنیاد مطالعات بین المللی میدل بری (Middlebury) در مونتری می گوید: سعودی ها قصد دارند در امتداد با هر آنچه بروند که در نهایت در توافق هسته ای با ایران به دست می آید، ولی آنها ممکن است سفارشاتی داشته باشند که آن را بخواهند و این مسئله در حال حاضر، تاملاتی را به وجود آورده است.

به گفته یکی دیگر از مقامات آمریکایی،‌محرمانه بودن مسائل مربوط به معاملات تسلیحاتی با عربستان سعودی، پرده از روی این حقیقت برمی دارد که مقامات دولت اوباما در تلاش هستند تا راهی برای ارام کردن ریاض بیابند، بدون این که اصلاحیه کنگره در سال 2008 را نقض کرده باشند. این مصوبه دولت واشنگتن را ملزم می کند تا درباره تفوق نظامی اسرائیل در منطقه خاورمیانه اطمینان حاصل کند.

یکی از مقاماتی که با واشنگتن تایمز سخن می گفت،‌اظهار داشت: ما می خواهیم مطمئن شویم که هر انتقال تسلیحات به هر کشوری در منطقه، توانایی اسرائیل را برای دفاع از خودش تضعیف نکند.

دولت اوباما چیزهای کمی درباره مباحثی که قرار است در نشست سیزدهم و چهاردهم ماه می در کمپ دیوید برگزار شود، صحبت کرده است. اما تحلیلگران بر این باورند که احتمالا معاملات تسلیحاتی و مسئله توافق هسته ای با ایران و تاثیرات امنیتی آن در منطقه، از موضوعات غالب در این نشست باشد.


 اخبار سیاست  خارجی  -  تیک 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------