آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

ترس شیوخ خلیج فارس از برقراری روابط حسنه میان ایران و آمریکا بی جا نیست



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,روابط عربستان و آمریکا

امروز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به منظور تقویت اتحاد با دولت های سنی، پادشاهان،‌ امیران و شیوخ کشورهای نفت خیز منطقه خلیج فارس را در کمپ دیوید گرد هم خواهد آورد. این یک ازدواج مصلحتی دشوار است و هر دو طرف از آن واقف هستند.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: کشورهای حوزه خلیج فارس نگران تبدیل شدن ایران به قدرتی بزرگ در منطقه هستند.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه انگلیسی نوشت: امروز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به منظور تقویت اتحاد با دولت های سنی، پادشاهان،‌ امیران و شیوخ کشورهای نفت خیز منطقه خلیج فارس را در کمپ دیوید گرد هم خواهد آورد. این یک ازدواج مصلحتی دشوار است و هر دو طرف از آن واقف هستند.

به مدت چند دهه است که توافقی میان عربستان و دیگر شیخ نشینان سنی با آمریکا وجود دارد. آمریکا در ازای نفت به آنها سلاح و نیرو می دهد. اخیرا نیز به محض آن که این کشورهای سلطان نشین متوجه شدند که تروریست اسلامی آنها و آمریکا را تهدید می کند، واشنگتن با آنها در مقابله با القاعده همکاری کرد.

اما این اتحاد رو به زوال است و علت اصلی آن اختلاف نظر در مورد ایران است، کشوری که رقیب کشورهای عربی و تحت حکومت شیعیان است.

از نظر عربستان و بسیاری دیگر از کشورهای سلطان نشین سنی، ایران ریشه همه شرارت ها است. ملک عبدالله،‌ پادشاه پیشین عربستان از جورج بوش و باراک اوباما روسای جمهور پیشین و کنونی آمریکا خواسته بود برای «بریدن سر این مار» به ایران حمله نظامی انجام دهند.

در ماه های اخیر که دولت اوباما به امضای توافق برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران نزدیک شده است، عربستان و متحدان آن واکنش هایی از روی ترس از خود نشان داده اند زیرا نگران هستند که آمریکا و ایران روابط حسنه برقرار کنند و حتی تبدیل به متحدان تاکتیکی یکدیگر شوند.

نویسنده این مقاله افزود: ترس از اتحاد میان ایران و آمریکا بی مورد است اما ترس از برقراری روابط حسنه میان آنها بی جا نیست. اوباما و جان کری، وزیر امور خارجه وی بر این عقیده اند که چه بسا روابط ایران و آمریکا از خصومت به همزیستی مسالمت آمیز و در برخی موارد همکاری، تغییر شکل دهد.

اوباما ماه گذشته به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود اگر همکاری امنیتی و دفاعی خوبی میان آمریکا و کشورهای سنی برقرار شده است پس می توان شاهد توازنی در منطقه میان سنی و شیعه،‌ عربستان و ایران نیز بود.

سخنان اوباما برای عربستان و متحدانش خوشایند نبود. آنها خواستار توازنی که به ایران وضعیت یک قدرت بزرگ را بدهد نمی خواهند. آنها می خواهند مانع پیشرفت ایران شوند و آن را دور نگه دارند. آنها فکر می کنند ایران به شدت مصمم است نفوذ خود را گسترش دهد. این کشورها با توجه به تجربه ای که از دیپلماسی ناهماهنگ آمریکا در منطقه دارند مطمئن نیستند که بتوانند روی آمریکا برای ایجاد توازن در منطقه حساب کنند. آنها می خواهند ایران در جای خود نگه داشته شود.

 

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------